آفتاب

بندر بن سلطان، متهم به تخریب روابط عربستان و امارات شد

بندر بن سلطان، متهم به تخریب روابط عربستان و امارات شد

بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان پشت پرده تخریب روابط امارات و عربستان است.

در حالی که ظرف روزهای گذشته اخباری در رسانه ها مبنی بر بروز اختلاف هایی میان امارات متحده عربی با عربستان بر سر ایران و سوریه به وجود آمد و برخی منابع خبری گزارش دادند که ریاض سفر عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات به تهران را بدون اعمال هماهنگی با عربستان دانسته و از آن خشمگین است اکنون رسانه های عربی خبر از افزایش تنش ها در روابط دو کشور می دهند، به گونه ای که یک منبع نزدیک به دولت امارات بندر بن سلطان را رسما متهم به تلاش برای تخریب روابط امارات و عربستان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، مرکز مطالعاتی امارات موسوم به "المزماة" که از مراکز نزدیک به سازمان امنیت امارات متحده عربی است، گزارش داد که بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان پشت پرده تخریب روابط امارات و عربستان است و وی را متهم به دیدار با مسئولان اسرائیلی برای تغییر موازنه های منطقه ای کرد.

بنا به این گزارش این مرکز مطالعاتی در صفحه توئیتری خود نوشت که بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان با شماری از مسئولان اسرائیلی در ژنو دیدار کرده و با آنها بر سر چگونگی برخورد با ایران و تسلط جریان های جهادی بر اوضاع در سوریه به توافق رسیده است.

مشابه همین اطلاعات و اخبار در رسانه های اسرائیلی نیز منتشر شده و این در حالی است که عربستان بارها چنین اخباری را رد کرده است.

مرکز المزماة برای شاهد ادعای خود به اطلاعاتی که اخیرا یکی از مسئولان امنیتی فرانسه افشا کرده، استناد کرده و نوشته است، امیر بندر بن سلطان اقدام به تامین مالی جریان های جهادی در افغانستان و لبنان و شمال افریقا و مصر کرده و حتی تلویحا اعلام آمادگی برای حمایت مالی از جریان های تندروی تروریستی در صحرای سینا کرده است. برنارد اسکورسینی در این باره می گوید: «بندر بن سلطان پشت حمایت های مالی از گروه های جهادی در افغانستان و لبنان و مصر و شمال آفریقا است.»

دکتر سالم حمید، مدیر مرکز المزماة است. وی از روزنامه نگاران و نویسندگان معروف و نزدیک به سازمان امنیت و دولت امارات است. گفته می شود وی همواره نظرات یکی از امرای امارات که صاحب مقامی بالا در سازمان امنیت امارات است را منعکس می کند. این مرکز در حال حاضر بر جمع آوری و افشای اخبار مرتبط با جریان های اسلامی و اخوان المسلمین تمرکز دارد و این اطلاعات را عموما در اختیار رسانه های مصری و عربی قرار می دهد. از این رو انتشار این خبر از نگاه بسیاری از ناظران به معنای بروز تنش در روابط امارات و عربستان محسوب می شود.

52262

 

 

کد N18445

وبگردی