آفتاب

اظهارات مهم هاشمی درباره تحریم‌ها؛ مردم کشور را نجات دادند

اظهارات مهم هاشمی درباره تحریم‌ها؛ مردم کشور را نجات دادند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آخرین تحریمی که با تدبیر فعلا متوقف شد، اگر اعمال می‌شد ایران به طور کلی محاصره می‌شد. شرایط بدی بود یا باید تسلیم می‌شدیم یا جنگ رخ می‌داد، اما مردم شرایط اعتدال را در کشور حاکم کردند، مردم برای نجات خود و کشور به این راه متوسل شدند.


ایران > سیاست -
همشهری آنلاین:
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آخرین تحریمی که با تدبیر فعلا متوقف شد، اگر اعمال می‌شد ایران به طور کلی محاصره می‌شد. شرایط بدی بود یا باید تسلیم می‌شدیم یا جنگ رخ می‌داد، اما مردم شرایط اعتدال را در کشور حاکم کردند، مردم برای نجات خود و کشور به این راه متوسل شدند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در آیین دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمیان، با پیش‌بینی اینکه آینده جامعه ایرانی با سرعت به طرف تکامل، تمدن، پیشرفت و توسعه می‌رود، گفت: قول می‌دهم تا زمانی که نفس می‌کشم یار و همراه شما مردم باشم. خداوند این انقلاب را که به واسطه صداقت و استقامت مردم پیروز شده است، دوست دارد.


وی با بیان اینکه برای همیشه مدیون خانواده‌های شهید، جانبازان و ایثارگران هستیم، افزود: شهدا که خون خود را و جانبازان که سلامتی خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند، از ما انتظار دارند ابهت و عظمت انقلاب را حفظ کنیم.


هاشمی رفسنجانی یکی از آفات انقلاب را اختلافات دانست و گفت: متاسفانه این اختلافات کم و بیش وجود دارد و حتی در بین نیروهای انقلابی هم مشاهده می‌شود. شما همانگونه که یکپارچه در پیروزی انقلاب حضور داشتید اکنون نیز باید یکپارچه در خدمت انقلاب باشید. اختلاف سلیقه در بین همگان هست اما این اختلافات را با رفاقت و مباحثه باید حل کرد و اگر حل نشد باید با هم بسازید.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحریم‌ها نیز گفت: ما تحریم بوده و هستیم. تحریم بسیار جدی است. آخرین تحریمی که با تدبیر فعلا متوقف شد اگر اعمال می‌شد ایران به طور کلی محاصره می‌شد و ما از راه‌های دریایی خود محروم شده و مشکلات فراوانی برایمان ایجاد می‌شد.


هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: شرایط بدی بود یا باید تسلیم می‌شدیم یا جنگ رخ می‌داد، اما مردم ما همانگونه که می‌خواستند شرایط اعتدال را در کشور حاکم کردند، این اعتدال مربوط به تفکر مردم است. مردم برای نجات خود و کشور به این راه متوسل شدند. اولین قدم نیز خوب برداشته شده البته انتقادات و اعتراضاتی هم است اما اولین گام برداشته شده و فضا آرام و مردم امیدوار شده‌اند.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیدار با هیئت‌های اروپایی طی دو روز گذشته خبر داد و گفت: آنها گفتند که اوباما تسلیم اسرائیل است. او را تحت فشار قرار دادند که تحریم‌ها را امضا کند. اگرچه شش ماه نباید این اتفاق می‌افتاد. با نخست‌وزیر سابق ایتالیا نیز دیدار داشتم. او می‌گفت ما اروپایی‌ها به خاطر عهدشکنی از آمریکا عصبانی هستیم و در جلسه شورای وزرای خارجه تصمیم گرفتیم مستقلا تحریم‌های اروپا را کاهش داده و رفع کنیم.


وی اظهار کرد: ما به ایشان گفتیم ما مسلمان هستیم اگر چیزی را امضا کنیم پای امضای خود ایستاده و خلاف عهد نمی‌کنیم. بالاخره کار به تماس تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا و ایران کشید و از سوی وزیر خارجه آمریکا اعلام شد که باید مذاکرات را ادامه دهیم.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما امیدواریم به تدریج تحریم‌ها برداشته شود. من می‌دانم در آینده راه‌ها باز می‌شود و بسیاری از چیزهایی که امروز در مضیقه هستیم برداشته می‌شود.


هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: الان چهار هزار طرح عمرانی از دولت قبل مانده که برای آن هیچ اعتباری نداریم. به اندازه 240 تا 250 طرح پول داریم، این گرفتاری بزرگی است.


وی اظهار کرد: ما نفت و گاز فراوانی داریم. پتروشیمی ما می‌تواند در سال 40 میلیارد دلار برایمان از طریق صادرات پول بیاورد اما در تحریم هستیم و دستمان بسته است.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که دولت و ان‌شاءالله همکاری مجلس گره‌ها را باز خواهند کرد، گفت: این جریان اخیر محصول نظر رهبری معظم بود. اگر انتخابات خوب انجام شد به این دلیل بود که ایشان فرمودند رای مردم حق‌الناس است و خداوند حق‌الناس را نمی‌بخشد، بنابراین کسی جرات نکرد رای مردم را مخدوش کند. اگر این اصل ثابت بماند در آینده نیز همیشه رای مردم حفظ خواهد شد.


هاشمی رفسنجانی افزود: وقتی هم مذاکرات می‌خواهد شروع بشود عده‌ای اعتراض کرده و از سازشکاری حرف به میان آوردند، اما رهبری فرمودند که اینها بچه‌های انقلاب هستند.


وی ادامه داد: وقتی که اولین امضا را کردند دوباره اعتراضات شروع شد که چرا امضا کردید اما رهبری فرمودند آنچه که در گزارش آمده پیروزی است و من از تلاش‌ها تشکر می‌کنم. در نتیجه این بیانات بود که زبان افراد معترض بسته شد.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: گفته‌های رهبری در این سه مقطع به داد ما رسید و خاصیت ولایت فقیه همین است که مواظب باشد طغیان نشود.


هاشمی رفسنجانی گفت: الان تا حدودی راه‌هایی باز شده است. ما طلب‌های زیادی از کشورهای مختلف داریم که نفت ما را خریدند اما به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم پولمان را بگیریم که به تدریج این راه‌ها باز می‌شود و پول‌ها برمی‌گردد.

کد N18361

وبگردی