آفتاب

ظریف: متن توافق ژنو بر لزوم توازن و هم‌زمانی در اقدامات تاکید دارد

ظریف: متن توافق ژنو بر لزوم توازن و هم‌زمانی در اقدامات تاکید دارد

ماسیمو دالما، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا صبح سه‌شنبه با دکتر محمد جواد ظریف دیدار کرد و درباره مسائل و موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه ایران در این دیدار با اشاره به روابط خوب و دوستانه بین تهران و رم در دوران مسوولیت ماسیمو دالما، بر اهتمام و آمادگی ایران برای تداوم و گسترش بیش از پیش این روابط با کشورهای اروپایی به خصوص ایتالیا تاکید کرد و افزود: ایران با برخورداری از جایگاه و نقش بارز سیاسی و ظرفیت و امکانات متنوع اقتصادی، شریک مطمئنی برای اروپاست.
او با تشریح ابعاد مختلف مذاکرات سخت و دشوار بین ایران و گروه 1+5 که منجر به حصول توافق ژنو شد، خاطرنشان کرد: غرب برداشت نادرستی از نحوه تعامل ایران دارد و به اشتباه تصور می‌کنند که این رویکرد ناشی از تحریم و فشار است، درحالی که مردم ایران با حضور حماسی در انتخابات ریاست جمهوری رویکرد جدیدی را در تعامل با جهان بر اساس احترام متقابل برگزیدند.

ظریف اظهار کرد: مردم ایران با وجود نداشتن خصومت و دشمنی با غرب، در عین حال سوء ظن و بی‌اعتمادی عمیقی به غرب دارند و هرگونه تداوم فشار و تحریم و برخوردهای ناعادلانه، تنها موجب تعمیق این سوء‌ظن و بی‌اعتمادی در بین مردم ایران خواهد شد که تبعات جبران‌ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به این که غرب هم اکنون در مقابل یک انتخاب مهم و سرنوشت‌ساز در مقابل فرصت تاریخی تعامل همراه با احترام با ایران قرار گرفته است، افزود: در صورت جلب اعتماد مردم ایران دورنمای روشنی از همکاری و تعامل سازنده بر اساس منافع و مصالح مشترک در همه ابعاد به‌وجود خواهد آمد.

ظریف با ابراز تاسف از برخی نگرش‌های نادرست در غرب در تداوم رویکرد غیرسازنده فشار و تحریم و تلاش برای امتیازگیری از ایران با برداشت‌های یک‌جانبه از توافق ژنو تاکید کرد: متن توافق ژنو و نیز مذاکرات بین دو طرف، بر لزوم توازن و هم‌زمانی در اقدامات متقابل در این روند صراحت دارد.

وی با اشاره به جدی بودن ایران در حصول توافق و برطرف شدن این بحران غیرضروری و رفع نگرانی‌های منطقی طرف مقابل در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران تاکید کرد: غرب نیز باید جدیت خود را با برداشتن گام‌های درست و در پیش گرفتنی رویکرد سازنده نشان دهد.

ظریف با اشاره به وجود مسائل و مشکلات بسیار مهم مرتبط با منافع و مصالح مشترک برای همکاری بین ایران و اروپا، به سابقه همکاری‌ها در زمینه تحقق صلح و ثبات در منطقه از جمله در مورد افغانستان با ایفای نقش موثر و خوب ایران و برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون نیز امکان همکاری بین ایران و اروپا برای مقابله با پدیده‌های شومی مثل رواج افراط‌گرایی و ترویسم و نیز کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه وجود دارد و خوشبختانه در این ارتباط شاهد اتخاذ موضع مدبرانه دولت ایتالیا در مخالفت با توسل به زور و حمایت از راهکار سیاسی بودیم.

او تنها راه برای فائق آمدن و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه از جمله موضوع سوریه و قضیه فلسطین را احترام به خواست و احقاق حقوق مردم برای تعیین سرنوشت سیاسی خودشان بدون مداخله و اعمال فشار خارجی دانست و افزود: صهیونیست‌ها با هیاهو و بهانه‌تراشی و دامن زدن به بحران‌های غیرضروری سعی دارند تا مسوولیت تداوم بحران واقعی و اصلی در منطقه یعنی قضیه فلسطین را به دوش دیگران بیاندازند ، در حالیکه این موضوع تنها با ارائه یک راه حل عادلانه و احقاق حقوق همه مردم فلسطین حل و فصل خواهد شد و غرب به خصوص کشورهای اروپایی باید بدون توجه به این بهانه تراشی‌ها و اعمال فشار بر صهیونیست‌ها، حقوق مردم فلسطین را مد نظر قرار دهند.

ماسیمو دالما، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با ظریف و آرزوی موفقیت برای وی در این مسوولیت، به تداوم و توسعه روابط خوب بین ایران و ایتالیا و رفت و آمد مقامات عالی‌رتبه دو کشور اشاره کرد.

وی بر اشتیاق و علاقه وافر کشورهای اروپایی برای موفقیت کامل و نهایی روند مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 تاکید کرد و افزود: ایران در همه عرصه‌های سیاسی‌، اقتصادی و بازرگانی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و می‌تواند شریک توانمندی برای اروپا در منطقه باشد و بدون نقش موثر ایران دستیابی به صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه امکان‌پذیر نیست.

نخست‌وزیر پیشین ایتالیا با ابراز خوشبینی از دورنمای روابط بین اروپا و ایران و اهتمام کشورهای مهم و تاثیرگذار اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا به توسعه و تعمیق روابط با ایران، بر ضرورت بهره‌گیری از نقش و نفوذ ایران برای حل و فصل مسائل و بحران‌های منطقه تاکید کرد.

رییس بنیاد فرهنگی پیشروان اروپایی که بنا به دعوت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان به تهران سفر کرده است، هم‌چنین تداوم و گسترش همکاری‌های مطالعاتی و تحقیقاتی با مراکز مطالعاتی ایران را خواستار شد.

/2727

کد N18339

وبگردی