آفتاب

ایران و سوریه محور مذاکرات وزیران خارجه چین و مصر/ تشریح اولویت های پکن برای 2014

ایران و سوریه محور مذاکرات وزیران خارجه چین و مصر/ تشریح اولویت های پکن برای 2014

رایزنی وزیران خارجه چین و مصر درباره ایران و سوریه، تاکید چین بر حل دیپلماتیک برنامه هسته ای ایران و تشریح اولویت های پکن برای سال جدید میلادی از جمله خبرهای مرتبط با چین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینا دیلی، وانگ ایی وزیر خارجه چین در دیدار با نبیل فهمی وزیر خارجه مصر در پکن از قاهره به عنوان شریک راهبردی کشورش یاد کرد و ضمن ابراز امیدواری درباره برقراری ثبات در مصر از حمایت چین از برقراری ثبات و بهبود اوضاع زندگی مردم خبر داد.

سوریه، موضوع هسته ای ایران و اوضاع شبه جزیره کره از دیگر موضوعات مهم دیدار وزرای خارجه چین و مصر بود.

وانگ ایی در واکنش به اعدام دومین مرد قدرتمند کره شمالی این اقدام را تعجب برانگیز خواند و گفت: تغییرات مهم و اساسی در پیونگ یانگ در حال وقوع است.

همچنین خوا چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن مهم خواندن توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 خواستار پایبندی طرفین به این توافق و حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران شد.

وی در ادامه با اشاره به حمایت های چین از حل دیپلماتیک برنامه هسته ای ایران از طرفهای مذاکره کننده خواست تا به حقوق یکدیگر احترام گذاشته و بر اساس منافع مشترک گام بردارند.

وزیر خارجه چین همچنین در مراسم پایان سال 2013 میلادی به تشریح اولویت های کشورش برای سال جدید میلادی پرداخت و گسترش روابط با کشورهای همسایه و  قدرت های بزرگ را از جمله محورهای اصلی این اولویت ها خواند.

وی همچنین گسترش روابط پکن با مسکو، تلاش برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه، گسترش همکاری با افغانستان و تلاش برای حل اختلافات بر سر جزایر دیائویو در دریای شرقی چین را از دیگر اولویت های مهم کشورش در سال آتی برشمرد.

کد N18156

وبگردی