آفتاب
افخم در نشست خبری: /مشروح/

تماس ظریف با کری و اشتون؛ درباره چگونگی ادامه مذاکرات بود

تماس ظریف با کری و اشتون؛ درباره چگونگی ادامه مذاکرات بود

تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست/تحریم جدید به منزله مرگ برنامه اقدام مشترک است/حادثه ی تروریستی عراق با انفجار بیروت که در آن یک دیپلمات ایرانی همراه با راننده خود به شهادت رسید به شکل مستقیم ارتباطی با یکدیگر ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توضیح پیرامون مذاکره تفنی ظریف با جان کری(وزیر امور خارجه آمریکا) و کا‌ترین اشتون(مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا) گفت: در این تماس‌ها در مورد چگونگی ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری امروز -سه شنبه 26 آذر - درخصوص محتوای تماس تلفنی وزیر امورخارجه آمریکا با ظریف گفت: همه جزئیات اخبار قابل انتشار نیست، اما وزیر خارجه آمریکا در تماسی که با آقای ظریف داشت درخصوص چگونگی ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر کرد.

همچنین آقای ظریف و عراقچی نیز تماس‌هایی با اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند که این تماس‌ها بسیار عادی و برای حفظ و ادامه مذاکرات تماس‌هایی طبیعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امروز آقای عراقچی و خانم اشتون دیداری با هم خواهند داشت که برای بررسی آخرین وضعیت در خصوص ازسرگیری مذاکرات خواهد بود که البته پیش از این نیز آقای عراقچی دیدارهایی با معاون خانم اشتون داشته‌اند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ایران برای پیگیری وضعیت هویت شهدای جنگ با عراق چه اقداماتی انجام خواهد داد، اظهار کرد: به طور مستمر گفتگو‌ها و رایزنی‌هایی با مسئولان عراقی داریم که در آن به تعیین وضعیت هویت شهدا و افراد مفقودالاثر به نحوی که ابهام و سوالی بی‌پاسخی نماند از سوی ما پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور ایران در نشست ژنو ۲ ابراز داشت: هنوز هیچ کشوری به این نشست دعوت نشده است و چنانچه از جمهوری اسلامی ایران دعوت شود تلاش می‌کنیم هر آنچه برای امنیت و آرامش سوریه نیاز است با روش سیاسی و البته بدون پیش شرط انجام دهیم.

افخم در ادامه نشست خبری پیش از ظهر امروز، در خصوص شایعات مطرح شده در مورد مذاکرات در خصوص جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس اذعان داشت: این مطالب کاملا خبرسازی است و تایید نمی‌شود زیرا بحث حاکمیت و تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست.

وی با بیان اینکه متن اظهارات کاظم جلالی در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی را ندیده است، گفت: وزارت خارجه تنظیم‌کننده برنامه‌های رسمی است و برنامه‌های رسمی را با همکاری مجلس تنظیم کردیم و در دیدارغیررسمی سفر اقدامی صورت نگرفته و این بخش در حیطه وظایف ما نبوده است و مجلس نیز این موضوع را اعلام کرد.

وی در خصوص پیگیری‌های آمریکا در خصوص لوینسون گفت: در تماس تلفنی اوباما و روحانی نیز چنین بحثی مطرح شد و وزارت خارجه بار‌ها اعلام کرده است که چنین فردی در ایران حضور ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیگیری نوراحمد نیکبخت وابسته اداری سفارت ایران در صنعا گفت: وزارت خارجه طور جدی پیگیر این مسئله است و کمیته پیگیری در این خصوص تشکیل شده است که در آستانهٔ دومین سفر خود به یمن قرار دارد و در همین زمینه نیز روز گذشته آقای ظریف با وزیر خارجه یمن روز گذشته تماس داشته‌اند و کاردار یمن نیز به وزارت خارجه احضار شده است و وزارت امور خارجه برای بازگرداندن این دیپلمات همهٔ تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی در خصوص اتفاقات اخیر در مالزی و کشته شدن تعدادی تبعه شیعه این کشور ابراز داشت: ما نسبت به وضعیت همهٔ مسلمانان در همهٔ نقاط جهان و بویژهٔ شیعیان حساس هستیم و ولی ناز  دخالت در امور داخلی کشور‌ها پرهیز می‌کنیم و توصیه می‌کنیم نسبت به رعایت حقوق شهروندان ملزم باشند

افخم شایعات مطرح شده در مورد مذاکرات در خصوص جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس، اذعان داشت: این مطالب کاملا خبرسازی است و تایید نمی‌شود، زیرا بحث حاکمیت و تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما همواره گفته‌ایم که تحریم‌هایی از این جنس و اضافه کردن شرکت‌ها و افراد به لیست‌های گذشته خلاف روح تفاهم ژنو است و آن را غیرسازنده و غیرمفید می‌دانیم و نباید اقدامی صورت گیرد که از مسیر تفاهم خارج شود.

وی با اشاره به توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن اظهار کرد: این توافقنامه در راستای مصالح درازمدت افغانستان نیست و  و آثار سوئی بر منطقه خواهد داشت و امیدواریم مسئولان افغانستان نسبت به ملاحظات و نگرانی‌های منطقه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشند و در مسیر امضا و اجرای این توافقنامه، نگرانی‌های منطقه و کشورهای همسایه را در نظر بگیرند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره سفر جان‌کری ابراز کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است ما از خواست ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان حمایت کردیم و بر هوشیاری گروه‌های فلسطینی در مذاکرات در راستای حفظ حقوقشان تاکید کرده‌ایم و امیدواریم با هوشیاری فلسطینی‌ها و همکاری کشورهای مسلمان و منطقه هیچ حقی از ملت فلسطین ضایع نشود.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص دیدار امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه با وزیر خارجه لبنان در حاشیه چهلمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در گینه  گفت: ما همواره نسبت به حفظ وحدت ملی در لبنان و عدم خدشه به تمامیت ارضی این کشور توجه و عنایت ویژه‌ای داریم و تشکیل دولت قوی دربرگیرنده گروه‌ها و طوایف که حقوق ملت لبنان را حفظ کنند مورد توجه ما است و امیدواریم دولتی قوی و موثر در لبنان شکل بگیرد.

وی درخصوص انفجار صورت گرفته در نزدیکی مقر حزب‌الله با بیان اینکه این انفجار خسارتی به همراه نداشته بار دیگر تروریسم را محکوم کرد و افزود: امیدواریم اقداماتی که تلاش دارد وضعیت لبنان را به بی‌ثباتی بکشاند و اهداف توسعه‌گران و تجاوزگران به ویژه رژیم صهیونیستی را پیاده کند به ناکامی کشیده شود. امیدواریم با هوشیاری مردم لبنان این توطئه‌ها خنثی و صحنه لبنان را آرام‌تر ببینیم.

یکی از خبرنگاران در پایان از اقدامات دولت یازدهم در بحث حقوق بشر سوال کرد که افخم موضوع حقوق بشر را یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: مواضع ما نسبت به مقوله حقوق بشر کاملا روشن است. ما در گفت‌وگو‌ها با مسئولان مختلف اروپایی از گذشته و در دوره جدید بر پرهیز از سیاسی کردن بحث حقوق بشر تاکید کردیم و اعمال معیار دوگانه را همواره رد کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در عین اینکه رویکرد جدیدی را برای گفت‌وگو تشویق می‌کنیم، افزود: در بحث حقوق بشر خواهان رویکرد جدید و متفاوتی از گذشته توسط غرب هستیم وچنانچه رویکرد سازنده و به دور از سیاسی‌گری شکل بگیرد امکان همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله حقوق بشر وجود دارد.

افخم در ادامه نشست خبری امروز -سه شنبه - از سفر ظریف به پاکستان برای شرکت در اجلاس D۸ خبر داد و اظهار کرد: D۸ یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اسلامی است و امیدواریم با رایزنی‌های ظریف از ظرفیت D۸ در جهان اسلام استفاده بیشتری شود.

وی با اشاره به انفجار تروریستی چند روز قبل در عراق که موجب کشته شدن چندین تن از کارگران و تکنسین‌های ایرانی شده است، گفت: حادثهٔ تروریستی عراق با انفجار بیروت که در آن یک دیپلمات ایرانی همراه با راننده خود به شهادت رسید به شکل مستقیم ارتباطی با یکدیگر ندارد،  اما روح کلی تروریسم در همه جای دنیا به هم پیوسته است و تروریسم اقدامی است که از منطق خارج شده است و تاکید می‌کنیم که جامعهٔ جهانی یک دید بین المللی نسبت به آن داشته باشد و بر ضرورت یک اقدام جمعی تاکید می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند باید بدانند که ماهیت این پدیده ضد‌انسانی و ضدبشری محدود به یک نقطه نخواهد بود و جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

افخم در پاسخ به سوالی درخصوص زمان از سرگیری مذاکرات کار‌شناسی ایران و گروه ۱+۵ با ذکر این نکته که تماس‌ها و تبادل‌نظرهایی بین طرفین در حال انجام است، خاطرنشان کرد: دو طرف موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک را مورد توجه دارد و مذاکرات امروز آقای عراقچی و خانم اشتون و رایزنی‌های آقای ظریف همه در این زمینه است که زمان‌بندی‌های بعدی با تفاهم طرفین مشخص شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ابراز امیدواری نسبت به شروع مذاکرات کار‌شناسی در آینده نزدیک، تماس‌ها و گفت‌وگو‌ها در موضوع هسته‌ای ایران را امری طبیعی خواند و گفت: امیدواریم مذاکرات کار‌شناسی در اولین زمان برگزار و بتوان درباره زمان‌بندی مذاکرات در سطوح بالا‌تر به تفاهم رسید.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع ایران در خصوص بیانیه اتحادیه اروپا چیست،اظهار کرد: لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با شرط تایید آژانس بر تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد در بیاینیهٔ اتحادیه اروپا آمده است که درگام اول انتظار داریم که طرفین در راستای پایبندی و حفظ تفاهمات و اجرای دقیق و درست برنامه اقدام مشترک گام بردارند،اما روح کلی بیانیه اتحادیه اروپا سازنده است و امیدواریم در صحنهٔ عمل و اجرا نیز پایبند باشند.

وی ادامه داد: هر دو طرف عدم مبادرت به تحریم جدید از کلیدی‌ترین بحث‌هایی که به عنوان تعهدات طرف‌های مقابل در برنامه اقدام مشترک مطرح شده است و پیش از این اعلام کرده‌ایم که هرگونه اقدام به اعمال تحریم جدید به منزلهٔ مرگ برنامه اقدام مشترک است و امیدواریم روح حاکم بر برنامه را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره قتل یک شهروند ایرانی در افغانستان عنوان کرد: متاسفانه این خبر را دریافت کرده‌ایم و بخش کنسولی وزارت امور خارجه به ویژه اداره کل ایرانیان موضوع رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی، تعیین سرنوشت آن‌ها را در دستور کار قرار داده است و از افغانستان خواسته‌ایم که ‌‌نهایت همکاری و مساعدت را در این زمینه انجام دهد.

یکی از خبرنگاران با اشاره به انفجار اخیر در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و اقدام تروریستی اخیر در عراق، درباره ارتباط این اقدامات تروریستی سوال کرد که افخم با بیان اینکه تروریسم در هر جای دنیا به هم پیوسته است و اقدامی است که از منطق خارج شده است، اظهار داشت: ما نگرانی خود را نسبت به پدیده تروریسم اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که تروریسم نمی‌تواند محدود به یک کشور باشد و لازم است که جامعه جهانی در این زمینه وارد عمل شود.

 

کد N18060

وبگردی