آفتاب
افخم در نشست خبری/2/

تحریم جدید به منزله مرگ برنامه اقدام مشترک است

تحریم جدید به منزله مرگ برنامه اقدام مشترک است

حادثه ی تروریستی عراق با انفجار بیروت که در آن یک دیپلمات ایرانی همراه با راننده خود به شهادت رسید به شکل مستقیم ارتباطی با یکدیگر ندارد/ لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با شرط تایید آژانس بر تعلیق غنی‌سازی 20 درصد در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه عنوان کرد؛ پیش از این اعلام کرده‌ایم که هرگونه اقدام به اعمال تحریم جدید به منزلهٔ مرگ برنامه اقدام مشترک است و امیدواریم روح حاکم بر برنامه را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری امروز -سه شنبه - از سفر ظریف به پاکستان برای شرکت در اجلاس D۸ خبر داد و اظهار کرد: D۸ یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اسلامی است و امیدواریم با رایزنی‌های ظریف از ظرفیت D۸ در جهان اسلام استفاده بیشتری شود.

وی با اشاره به انفجار تروریستی چند روز قبل در عراق که موجب کشته شدن چندین تن از کارگران و تکنسین‌های ایرانی شده است، گفت: حادثهٔ تروریستی عراق با انفجار بیروت که در آن یک دیپلمات ایرانی همراه با راننده خود به شهادت رسید به شکل مستقیم ارتباطی با یکدیگر ندارد،  اما روح کلی تروریسم در همه جای دنیا به هم پیوسته است و تروریسم اقدامی است که از منطق خارج شده است و تاکید می‌کنیم که جامعهٔ جهانی یک دید بین المللی نسبت به آن داشته باشد و بر ضرورت یک اقدام جمعی تاکید می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند باید بدانند که ماهیت این پدیده ضد‌انسانی و ضدبشری محدود به یک نقطه نخواهد بود و جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

افخم در پاسخ به سوالی درخصوص زمان از سرگیری مذاکرات کار‌شناسی ایران و گروه ۱+۵ با ذکر این نکته که تماس‌ها و تبادل‌نظرهایی بین طرفین در حال انجام است، خاطرنشان کرد: دو طرف موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک را مورد توجه دارد و مذاکرات امروز آقای عراقچی و خانم اشتون و رایزنی‌های آقای ظریف همه در این زمینه است که زمان‌بندی‌های بعدی با تفاهم طرفین مشخص شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ابراز امیدواری نسبت به شروع مذاکرات کار‌شناسی در آینده نزدیک، تماس‌ها و گفت‌وگو‌ها در موضوع هسته‌ای ایران را امری طبیعی خواند و گفت: امیدواریم مذاکرات کار‌شناسی در اولین زمان برگزار و بتوان درباره زمان‌بندی مذاکرات در سطوح بالا‌تر به تفاهم رسید.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع ایران در خصوص بیانیه اتحادیه اروپا چیست،اظهار کرد: لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با شرط تایید آژانس بر تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد در بیاینیهٔ اتحادیه اروپا آمده است که درگام اول انتظار داریم که طرفین در راستای پایبندی و حفظ تفاهمات و اجرای دقیق و درست برنامه اقدام مشترک گام بردارند،اما روح کلی بیانیه اتحادیه اروپا سازنده است و امیدواریم در صحنهٔ عمل و اجرا نیز پایبند باشند.

وی ادامه داد: هر دو طرف عدم مبادرت به تحریم جدید از کلیدی‌ترین بحث‌هایی که به عنوان تعهدات طرف‌های مقابل در برنامه اقدام مشترک مطرح شده است و پیش از این اعلام کرده‌ایم که هرگونه اقدام به اعمال تحریم جدید به منزلهٔ مرگ برنامه اقدام مشترک است و امیدواریم روح حاکم بر برنامه را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره قتل یک شهروند ایرانی در افغانستان عنوان کرد: متاسفانه این خبر را دریافت کرده‌ایم و بخش کنسولی وزارت امور خارجه به ویژه اداره کل ایرانیان موضوع رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی، تعیین سرنوشت آن‌ها را در دستور کار قرار داده است و از افغانستان خواسته‌ایم که ‌‌نهایت همکاری و مساعدت را در این زمینه انجام دهد.

یکی از خبرنگاران با اشاره به انفجار اخیر در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و اقدام تروریستی اخیر در عراق، درباره ارتباط این اقدامات تروریستی سوال کرد که افخم با بیان اینکه تروریسم در هر جای دنیا به هم پیوسته است و اقدامی است که از منطق خارج شده است، اظهار داشت: ما نگرانی خود را نسبت به پدیده تروریسم اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که تروریسم نمی‌تواند محدود به یک کشور باشد و لازم است که جامعه جهانی در این زمینه وارد عمل شود.

کد N18002

وبگردی