آفتاب
گزارش خبری مهر/

جدی‌شدن حمایت از گروه مسلح "جبهه اسلامی" در سوریه/ گروهی که از نظر واشنگتن تروریستی نیست!

جدی‌شدن حمایت از گروه مسلح "جبهه اسلامی" در سوریه/ گروهی که از نظر واشنگتن تروریستی نیست!

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: همزمان با جدی تر شدن حمایت آمریکا از گروه مسلح موسوم به جبهه اسلامی در سوریه ، منابع امنیتی از نشست امروز نمایندگان این گروه مسلح در آنکارا با برخی کارشناسان ترک، انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی پیش یک مقام آمریکایی به روزنامه الحیات چاپ لندن اعلام کرد که آمریکا میان گروههای تروریستی وابسته به القاعده و گروه مسلح جبهه اسلامی در سوریه تفاوت قائل است و آنها را به یک چشم نگاه نمی کند.

البته تغییر راهبرد واشنگتن در حمایت از گروههای مسلح در سوریه، که در پی تضعیف قوای گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد رخ داد به نظر می رسد ناشی از مسائل دیگری همچون اختلافات تاکتیکی آنها در زمینه مسائل میدانی و عرصه نبرد در سوریه با مقامات سعودی نیز باشد.

جدای از اینکه واشنگتن و ریاض در هدفهای تخریب و تضعیف و حتی شاید تجزیه سوریه، همنوا هستند، باید به این موضوع توجه داشت که تندروی و افراط گرایی بیش از حد برخی گروههای تروریستی در سوریه که وجهه مخالفان سوری در سطح جامعه بین المللی را تیره و تار کرده، هرگز به مذاق آمریکایی ها خوش نمی آید.

در همین راستا به نظر می رسد با توجه به هدایت گروههای تروریستی النصره و داعش توسط سران القاعده، جیش الاسلام توسط بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، آمریکا نیز خواهان تاثیرگذاری بیشتر در وقایع میدانی سوریه از طریق گروه مورد حمایت خود است.

بر این اساس، طی روزهای اخیر حمایتهای واشنگتن از گروه موسوم به "جبهه اسلامی" از حالت غیر علنی به صورت علنی درآمده است.

"ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: گروه جبهه اسلامی ائتلاف جدیدی است که ارتباطی با القاعده ندارد. وی همچنین ملاقات برخی دیپلماتهای آمریکایی در ترکیه با نمایندگان جبهه اسلامی را تایید کرد و افزود: دولت آمریکا احتمال دیدار با نمایندگان جبهه اسلامی را دور از ذهن نمی داند.

اظهارات وی پس از آن مطرح شد که برخی منابع امنیتی از احتمال دیدار میان نمایندگان جبهه اسلامی و "رابرت فورد" سفیر آمریکا در دمشق خبر داده بودند.

شبکه اسکای نیوز نیز امروز از نشست میان نمایندگان جبهه اسلامی با برخی دیپلماتهای ترکیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا خبر داد که نمی تواند در شرایط فعلی عرصه نبرد در سوریه بی تاثیر باشد.

خاطرنشان می شود جبهه اسلامی در میثاق نامه خود اعلام کرده که همه گونه فعالیت به اصطلاح اسلامی در سوریه را جایز می داند. این گروه مسلح هدف حود را ایجاد "جامعه متمدن اسلامی" در سوریه اعلام کرده که بر اساس شرع الهی حکمروایی می کند.

اصلی ترین هدف جبهه اسلامی در میثاق نامه منتشر شده، سرنگونی نظام موجود عنوان شده است. در پایان این میثاق نامه نیز اسامی گروهها و گردانهای مسلح که تحت ائتلاف جبهه اسلامی گرد هم آمده اند، آورده شده است:

1.گردانهای احرار الشام 2. گردانهای الایمان المقاتله 3. گردان الحمزه بن عبدالمطلب 4. گردان صقور اسلام 5. گردانهای المهام الخاصه 6. لواء الحق 7. جنبش الفجر الاسلامیه 8. گردان مصعب بن عمیر 9. گروه الطلیعه الاسلامیه 10. گردانهای انصار الشام و 11. جیش التوحید.

به نظر می رسد در روزهای آینده با توجه به حمایتهای آمریکا و دیگر کشورها، گروههای مسلح متعددی دیگری نیز با جدایی از یگانهای ارتش آزاد و حتی القاعده به این گروه ملحق شوند.

----------------------------------
گزارش: محمدعلی تخت رونده

کد N17864

وبگردی