آفتاب

علی لاریجانی؛ پل ارتباطی مراجع و شخصیت های مذهبی قم و سیاسیون تهران

علی لاریجانی؛ پل ارتباطی مراجع و شخصیت های مذهبی قم و سیاسیون تهران

علی لاریجانی نماینده مردم قم و رییس مجلس شورای اسلامی در سلسه دیدارهای ادواری خود با مراجع تقلید و علمای قم روز یکشنبه و دوشنبه دیدارهایی با آیات عظام قم داشت.

فاطمه استیری: آقازاده آیت الله میرزا هاشم آملی از مراجع عظام تقلید سال‌های دور؛ از همان زمانی که در انتخابات مجلس هشتم، حوزه انتخابیه خود را از تهران به قم، تاثیرگذارترین مرکز دینی کشور منتقل کرد حمایت علما و مراجع عظام زیادی را همراه خود کرد. آنگونه که در دومین دور از حضورش در انتخابات مجلس و در شرایطی که بسیاری کاندیداتوری وی از حوزه انتخابیه تهران را محتمل‌تر می‌دانستند علی لاریجانی اینبار نیز به قم رفت تا چهار سال دیگر نیز در خانه پدری میزبان مردم قم باشد و دفتر علما و مراجع قم همچون 4 سال گذشته به روی او باز باشد.

حضور همزمان لاریجانی به عنوان نماینده شهر قم در مجلس و نشستن بر صندلی ریاست مجلس در دو دوره اخیر در برجسته تر کردن نقش و جایگاه حوزه علمیه قم در تصمیمات مهم کشوری خصوصا قانونگذاری منشا اثرات بسیار بود، چه آنکه لاریجانی در همه این سال‌ها تلاش کرده است پل ارتباطی محکم و مناسبی بین شخصیت‌های مذهبی قم و نمایندگان از یک سو و مسئولان سیاسی کشور از سویی دیگر باشد. در اکثر ملاقاتها و دیدارهایی که لاریجانی با مراجع تقلید، علما، فرهیختگان و قشرهای مختلف مردمی این شهر داشته است، همگان معتقدند که لاریجانی به لحاظ شأنیت و جایگاهی که در ساختار سیاسی کشور دارد طی سال‌های اخیر جایگاه قم را در سطح ملی و فراملی توسعه داده و جنبه سیاسی این شهر را فزونی بخشیده است.

راه اندازی شعبه مرکز پژوهش‌های مجلس در قم از جمله اقدامات وی در مسیر تحقق این خواست بود تا اینگونه نقش و نظرات علما و مراجع در امور جاری سیاست کشور از این کانال منتقل شود.

لاریجانی حال بعد از 6 سال رفت و آمد مداوم با دفتر مراجع و علما دیگر آنقدر مورد وثوق آیات عظام قم و شخصیت‌های مذهبی شده است که آنها کوچکترین توهین به نماینده شهرشان را بر نمی‌تابند و آن زمان که جمعی نیروی خودسر اقدام به برهم زدن سخنرانی وی در 22 بهمن سال 91 کردند به سرعت علیه این اقدام موضع گیری کرده و خواستار برخورد قاطع با این گونه اقدامات علیه رییس مجلس شدند.

فارغ از شخصیت‌های مذهبی اما لاریجانی نماینده‌ای محبوب برای قم نشینان کویری بوده است، تلاش های وی در جهت رفع مشکلات مردم این استان که نمونه بارز آن حل مشکل آب شرب این شهر بود آنگونه او را مورد اعتماد مردم این شهر کرده است که در هر دو دور از انتخابات مجلس وی را با رای بالا و قاطع روانه بهارستان کردند.

مسائل کشوری؛ محور دیدارهای ادواری لاریجانی با علمای قم
لاریجانی اما فارغ از نمایندگی شهر مردم قم که لزوم ارتباط نزدیک وی با علمای این شهر را طلب می‌کند، به خاطر حضورش در جایگاه ریاست قوه مقننه، پا به پای دیگر روسای قوا تلاش کرده است در فواصل و مناسبت‌های مقتضی دیدارهایی را با مراجع عظام داشته و گزارشهای لازم از اوضاع کشور را به ایشان ارائه دهد و در مقابل خواست و نظر آیات عظام و علمای حوزه را نیز به گوش نمایندگان و دیگر مسئولان سیاسی کشور برساند. 

در همین راستا لاریجانی روز گذشته نیز مجموعه دیدارهایی با مراجع تقلید را در دستور کار خود قرار داد، دیدارهایی محرمانه که با توجه در دستور کار بودن لایحه بودجه 93 در مجلس و مذاکرات هسته‌ای احتمالات بر سر محور بودن این دو موضوع در گفتگوها محتمل ترین گزینه‌ها به ذهن می رسد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، عصر یکشنبه در دیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به لایحه بودجه 93 اشاره کرد و با بیان اینکه لایحه امسال در موعد مقرر به مجلس ارائه شد، تاکید کرد« بودجه سال ۹۳ رویکرد خوبی داشته دارد.»

آیت الله مکارم شیرازی نیز ارایه به موقع لایحه بودجه از سوی دولت را ستود.

رییس مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب نیز راهی دفتر آیت الله صافی گلپایگانی از دیگر مراجع تقلید شد و با ایشان نیز دیدار و گفتگو کرد. دیدار با آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت‌الله سبحانی، آیت الله حسین وحید خراسانی، آیت الله نوری همدانی و آیت‌الله مقتدایی از دیگر برنامه‌های لاریجانی در روزهای یکشنبه و دوشنبه بود.

رییس مجلس پیش از این نیز در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز سلسله دیدارهایی را با مراجع قم از جمله آیات عظام مقتدایی، فیض گیلانی، غروی، میلانی و شمس خراسانی انجام داده بود که محور اصلی این دیدارها انتخابات و لزوم وحدت و همگرایی بین نیروهای سیاسی اصولگرا بود.

آنگونه که آیت الله مقتدایی در این دیدار صراحتا تاکید کرده بودند«باید اصولگرایان را به ائتلاف و وحدت تشویق کنیم، حوزه علمیه باید درباره اصولگرایان فکری بکند تا درباره کاندیدای واحد به یک جمع بندی برسند. باید تندروی ها کنار گذاشته شود، باید همه در انتخابات تابع مقام ولایت باشند.»

آیت الله میلانی هم در دیدار با رییس مجلس عنوان کرده بود « افراد متعادلی باید در انتخابات ریاست جمهوری به صحنه بیایند و در حوزه علمیه قم و تهران درباره کاندیداهای مطرح در انتخابات صحبت شود.{اینجا}

27220

 

کد N17770

وبگردی