آفتاب
در نشست خبری مطرح شد:

جلالی: ملت ایران به دنبال راستی آزمایی آمریکا است/ کرونبرگ: فصل جدیدی در روابط ایران و غرب ایجاد شده است

جلالی: ملت ایران به دنبال راستی آزمایی آمریکا است/ کرونبرگ: فصل جدیدی در روابط ایران و غرب ایجاد شده است

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: روشی که آمریکایی ها در پیش گرفته اند بر بی اعتمادی نسبت به آمریکایی ها می افزاید و مردم ایران به دنبال راستی آزمایی آمریکایی ها هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر،کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در نشست خبری دوشنبه شب خود با رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا با اشاره به اینکه امیدواریم همکاران ما در پارلمان اروپا طرف غربی را ترغیب کند که به تعهداتشان نسبت به توافقنامه ژنو پایبند باشند گفت: عدم پایبندی به توافقنامه خساراتی را به همراه خواهد داشت و این خسارات متوجه کسانی است که به این توافقنامه پایبند نباشند.
 
جلالی افزود: روح قرارداد ژنو این است که ما از سیاست تحریم به سیاست مذاکره و گفتگو رو بیاوریم و کوبیدن مجدد بر سیاست تحریم نمی تواند با روح توافق ژنو و مذاکرات سازگار باشد.
 
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: روشی که آمریکایی ها در پیش گرفته اند بر بی اعتمادی نسبت به آمریکایی ها می افزاید و مردم ایران به دنبال راستی آزمایی آمریکایی ها هستند.
 
جلالی همچنین در خصوص طرحی که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس پیگیری می شود تا  نیازهای هسته ای مشخص شود گفت: این موضوعات، پیشنهادها و رویکردهایی است که برخی نمایندگان دارند، تصمیم مجلس نیست و زمانی تصمیم مجلس به منصه ظهور می رسد که مصوب شود.
 
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: در مجموع مجلس از عدم پایبندی به توافق ژنو شدیدا ناراحت است.
 
وی سفر هیات پارلمانی به ایران را در شناخت بهتر و دقیق‌تر اروپاییان از جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و افزود: در ملاقات با اعضای هیات پارلمانی به آنان گفتم که باید چشم‌ها را بشویند و به قول شاعر ایرانی، جور دیگر ببینند. اروپاییان باید واقعیات ایران را از نزدیک مشاهده کنند تا خطای تحلیل‌شان کاهش یابد.
 
جلالی در ادامه خاطر نشان کرد: ایران از فرهنگ و تمدنی کهن برخوردار است که در کنار ارزش‌ها و فرهنگ دینی موتور محرکه توسعه ایران را تشکیل داده است. همین مساله موجب شده در حوزه‌های مختلف روی پای خود بایستیم.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با نکوهش تحریم‌های غرب بر ضد جمهوری اسلامی ایران گفت: با تحریم‌های ناعادلانه غرب روبه‌رو هستیم ولی این تحریم‌ها روی اراده ملی ایرانیان تاثیر چندانی نگذاشته است.
 
وی با طرح این پرسش که با وجودی که اصلی‌ترین جمعیت هدف تحریم‌ها، زنان، کودکان، بیماران و کهنسالان هستند، آیا تحریم ایران با روح مبانی حقوق بشر سازگار است، ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های تحریم و گفت‌وگو، اقدام درستی نیست. ملت ایران تحریم کردن را مترادف با تحقیر خود می‌داند.
 
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پارلمان اروپا در گفت‌وگوهای شفاف، پیام ملت ایران را صادقانه به ملل اروپایی و سایر اعضای اتحادیه اروپا منتقل کند.
 
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روابط تیره بین ایران و غرب را مانع از شناخت دقیق طرفین از یکدیگر دانست و افزود: به اعضای پارلمان اروپا گفتم که خیلی از صداهایی که به گوش شما می‌رسد، از سوی اپوزیسیون بیان می‌شود. در حالی که می‌توانیم مستقیما با یکدیگر ارتباط داشته باشیم و صدای ملت ایران را شفاف و صریح بشنوید.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اعضای پارلمانی اروپا از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی هستند و همیشه مواضع مناسبی را نسبت به گروه‌هایی مثل M.K.O در پارلمان اروپا داشته‌اند که از این موضع‌گیری تشکر می‌کنم.
 
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: ایران پس از انقلاب 34 انتخابات با حضور پرشور مردم برگزار کرد. همه نهادها در ایران نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از حمایت مردمی برخوردارند.
 
تارجا کرونبرگ رییس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا نیز در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سیاست خصمانه آمریکا توافق نهایی ایران و 1+5 را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد، گفت: قرارداد ژنو برای پارلمان اروپا اهمیت دارد و این پارلمان از همه طرف‌ها خواسته پایبند متن توافقنامه باشند.
 
وی با بیان اینکه تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اقدام جدیدی نیست بلکه در گذشته انجام گرفته و اکنون اجرا شده است گفت: البته دولت آمریکا کار سختی را برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید در کنگره طی کرده است.
 
کرونبرگ با اشاره به اینکه به خوبی از تاثیر تحریم‌ها بر ایران مطلع هستم، گفت: قرارداد ژنو مسیر را برای رفع تحریم‌ها هموار کرده است، ولی دارو هیچ‌گاه در شمول تحریم‌ها نبوده است، بلکه تحریم نظام بانکی ایران مانع از نقل و انتقال ارز برای خرید و واردات دارو به ایران عامل این مساله بوده است.
 
وی در ادامه در خصوص حقوق بشر نیز گفت:در همه کشورها حقوق بشر نقض می‌شود. ما به مجازات اعدام در چین و آمریکا اعتراض داریم، البته چنین وضعیتی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز وجود دارد. ما اصلا با نقض حقوق بشر موافق نیستیم.
 
رییس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا و همچنین روابط بین‌الملل، سیاست دوگانه وجود دارد. حتی این مساله در ان‌پی‌تی نیز وجود دارد، به گونه‌ای که برخی اعضای ان‌پی‌تی سلاح هسته‌ ای دارند ولی برخی دیگر فاقد سلاح هسته‌ ای هستند.
 
وی با اشاره به دلایل حذف نام سازمان منافقین از لیست سیاه اتحادیه اروپا گفت: سازمان منافقین اعلام کرده که از سال 2001 هیچ‌گونه خشونتی نداشته‌ و در سال 2003 نیز سلاح‌ها را بر زمین گذاشته است، اتحادیه اروپا نیز هیچ مدرکی دال بر صحت نداشتن این ادعا پیدا نکرده است.
 
رییس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا در ادامه افزود: هیات روابط پارلمانی اروپا هیچ ارتباطی با سازمان منافقین ندارد.
 
وی با اشاره به ملاقات هیات پارلمانی اروپا با وزیر امور خارجه گفت: با وزیر امور خارجه و سایر مقامات ایرانی گفت‌وگو داشتیم که این گفت‌وگوها نیز فردا ادامه می‌یابد.
 
کرونبرگ هدف از سفر هیات پارلمانی به ایران را ارتباط با جامعه مدنی و آشنایی بیشتر با پارلمان ایران عنوان کرد و افزود: درصدد اطلاع از مسائل ایران هستیم. حاکمیت قانون و حقوق بشر در ایران را رصد می‌کنیم.
 
وی تاکید کرد: اکنون در برهه‌ای از زمان قرار داریم که فصل جدیدی در روابط ایران و غرب ایجاد شده است. ما پنجره‌ای را باز کرده‌ایم که طی سال‌های آینده به اهداف‌مان برسیم. وقتی از همکاری صحبت می‌کنیم به معنای تصمیم‌گیری همه اعضای اتحادیه اروپاست. همچنین سایر نهادهای اروپایی نیز تصمیم خواهند گرفت.
 
رییس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا از راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران خبر داد و افزود: پارلمان اروپا اخیرا قطعنامه‌ای را تصویب کرده است تا در ایران نمایندگی دایر کند. برای گام نخست نماینده ویژه اتحادیه اروپا به ایران اعزام خواهد شد.
 
کرونبرگ خاطرن شان کرد: در ملاقات با وزیر خارجه ایران پیشنهاد گفت‌وگوی حقوق بشر مطرح شد. وزیر خارجه گفت با خانم اشتون در این باره صحبت کرده است. البته پس از استقرار نماینده ویژه اتحادیه اروپا در ایران، کمیسیونر عالی حقوق بشر نیز می‌تواند با سفر به ایران درخصوص مسائل حقوق بشر تحقیق و رایزنی کند.
 
وی با اشاره به دیداری که با فرماندهان نیروی انتظامی داشت گفت: در این سفر موفق شدیم از مرکز مبارزه با مواد مخدر ایران بازدید کنیم و در جریان اقدامات نیروی انتظامی قرار گرفتیم. اعلام می‌کنم اتحادیه اروپا آمادگی هرگونه همکاری با مرکز مبارزه با مواد مخدر را دارد.
 
رییس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا با تایید سیاست‌های دوگانه اتحادیه اروپا در برابر ایران گفت: در ارتباط اتحادیه اروپا با ایران، سیاست دو سویه، دیپلماسی و تحریم‌ها را به صورت همزمان دنبال می‌کنیم. البته یادآور می‌شوم تحریم‌ها را نمی‌خواستیم علیه مردم اعمال کنیم، امیدوارم مذاکرات ژنو کمک خوبی به رفع تحریم‌ها به ویژه رفع تحریم دارو و کالاهای مورد نیاز مردم باشد.
 
کرونبرگ با بیان اینکه معتقدم شناخت دو سویه باید بیشتر شود. تبادل هیات‌های آموزشی، فرهنگی و محیط زیست بین ایران و اتحادیه اروپا باید بیشتر شود ضمن دعوت از رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدوارم در سال 2014 به اتحادیه اروپا سفر کنید.
کد N17497

وبگردی