آفتاب
کی یف همچنان ناآرام/

حمایت نمایندگان لهستانی از معترضان اوکراینی/ یانوکوویچ به دیدار پوتین می رود

حمایت نمایندگان لهستانی از معترضان اوکراینی/ یانوکوویچ به دیدار پوتین می رود

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: همزمان با تظاهرات نمایندگان مجلس عوام لهستان در حمایت از معترضان اوکراینی، لاوروف برای تشریح موضع مسکو در قبال کی یف به بروکسل رفته و یانوکوویچ نیز به دیدار پوتین می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر از رویترز، خبرگزاری آسوشیتدپرس، فاکس نیوز، خبرگزاری فرانسه و واشنگتن پست، با وجود پیوستن "جان مک‌ کین" و "کریستوفر مرفی" به معترضان در جریان تظاهرات روز گذشته میدان استقلال، "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با سناتورهای آمریکایی بر تغییر نکردن خط‌ مشی اروپایی کشورش تاکید کرد و در عین حال از آغاز تحقیقات درباره ناآرامی های 30 نوامبر در میدان استقلال شهر کی یف خبر داد.

هشدار آمریکا درباره پیامدهای اقدامات خشونت بار علیه معترضان

اظهارات رئیس جمهوری اوکراین درحالیست که جان مک‌ کین حتی درباره پیامدهای اقدامات خشونت بار دولت علیه معترضان هشدار داده و تاکید کرده بود که در صورت ادامه اقدامات خشونت بار، واشنگتن مقامات کی یف را تحریم می کند.

از سوی دیگر مرفی بر حل مسالمت آمیز تنش ها در اوکراین و دادن اجازه به معترضان برای برگزاری تظاهرات صلح آمیز تاکید کرده بود.

آسوشیتدپرس نیز از بازجویی چهار نفر از مقامات ارشد اوکراین از جمله رئیس پلیس کی یف، معاون وی، وزیر کشور و معاون رئیس شورای امنیت ملی به دلیل دست داشتن در سرکوب معترضان دولتی و تعلیق از کار خبر داد.

معترضان اوکراینی خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام بوده و بر این باورند که با آمدن رهبران جدید توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا امضا می شود.

نمایندگان لهستانی هم بیکار ننشستند

همچنین نمایندگان مجلس عوام لهستان به نشانه همسبتگی با معترضان اوکراینی و در حمایت از انعقاد پیمان تجاری و پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا به خیابانها آمده و دست به تظاهرات زده و حتی چادری را در میدان استقلال پایتخت برگزار کردند.

برگزاری تظاهرات ضد دولتی در اوکراین درحالیست که سرگئی آربوزف معاون نخست‌ وزیر در گفتگو با کانال تلویزیونی کشورش گزارشها را درباره مخالفت مقامات کی‌ یف با مذاکرات برای امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا رد کرد و به اهمیت توافقنامه همکاری با این اتحادیه پرداخت و گفت: این توافقنامه راه را برای کی یف برای توافق با صندوق بین المللی پول هموار می کند.

یانوکوویچ به دیدار پوتین می رود

همچنین همزمان با بررسی درخواست اوکراین برای دریافت کمک مالی از صندوق بین‌ المللی پول با هدف مقابله با بدهی های خود، رسانه ها از تصمیم یانوکوویچ برای مذاکره با پوتین همتای روسی و حضور در جلسه کمیسیون بین کشوری اوکراین و روسیه در روز سه شنبه در مسکو خبر دادند.

"نیکلای آزاروف" نخست وزیر اوکراین نیز از احتمال بررسی مشکل قیمت گاز خریداری شده از روسیه و کاهش اختلافات مسکو و کی یف در نشست کمیسیون بین دولتی روسیه-اوکراین خبر داد.

اوکراین محور مذاکرات لاوروف در بروکسل

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه در سفر به بروکسل و دیدار با وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی این اتحادیه درباره بحران سیاسی در اوکراین، مقدمات برگزاری نشست سران روسیه-اتحادیه اروپا در اواخر ژانویه و همچنین همکاریهای انرژی رایزنی می کند.

همچنین پیش بینی می شود که تحولات سوریه و برنامه هسته‌ ای ایران علاوه بر بحران سیاسی در اوکراین از دیگر محورهای مهم سفر لاوروف به بروکسل باشد.

"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از برگزاری نشست شورای روسیه-ناتو در بروکسل گمانه زنی ها را درباره تاثیر بحران سیاسی در اوکراین بر روابط اتحادیه اروپا با روسیه و نشست سران روسیه-اتحادیه اروپا در ماه ژانویه رد کرد.

وظایف لاوروف در دیدار با وزرای اروپایی

مقامات اروپایی در پی آن هستند تا لاوروف آنها را مطمئن کند که مسکو هیچ فشاری را برای دور شدن اوکراین از مسیر همگرایی اروپایی اعمال نکرده و در این بین تنها مقامات کی یف باید درباره توافقنامه اتحاد بین اوکراین و اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند.

کد N17326

وبگردی