آفتاب

تلاش آنکارا برای لغو روادید با اروپا/ ارسال 47 تن تسلیحات از ترکیه برای تروریستها در سوریه

تلاش آنکارا برای لغو روادید با اروپا/ ارسال 47 تن تسلیحات از ترکیه برای تروریستها در سوریه

خلع سلاح پنج نفر از اعضای حزب کارگران کردستان، تلاش آنکارا برای لغو روادید با اروپا و ارسال 47 تن تسلیحات ترکیه به شورشیان سوری از جمله رویدادهای ترکیه به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی درخواست رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از شبه نظامیان برای خلع سلاح و تسلیم 13 نفر در ماه گذشته، حریت هم اکنون با اشاره به خلع سلاح پنج فرد دیگر از اعضای حزب کارگران کردستان از جمله دو زن در استان سیرناک در جنوب شرق این کشور گزارش داد که اعضای پ.پ.ک پس از انجام آزمایشات پزشکی به یک مرکز پلیس منتقل شدند.

این رسانه ترک همچنین از امضای قراردادی میان ترکیه و اتحادیه اروپا خبر داد که بر اساس آن اجازه سفر به اروپا بدون روادید به شهروندان ترک داده می شود.

با توجه به اینکه توافقنامه مذکور پس از تصویب پارلمان سه سال بعد اجرایی می شود، دولت ترکیه هم اکنون تصمیم به افزایش امنیت مرزهایش در این مدت گرفته است.

خبر دیگر اینکه اسناد مربوط به سوابق تجارت در سازمان ملل حکایت از ارسال 47 تن تسلیحات ترکیه از جمله سلاح های شکاری و ساچمه ای برای گروههای مسلح در سوریه از ماه ژوئن تاکنون دارد که بیشترین میزان مربوط به ماه سپتامبر است که دولت ترکیه 29 تن سلاح برای شورشیان ارسال کرده است.

افشای این سند درحالیست که سازمان دیده بان حقوق بشر ترکیه را که از آغاز ناآرامی های سوریه با کمک عربستان و قطر تسلیحات به تروریست های سوری ارسال کرده است، به حمایت تسلیحاتی از شبکه القاعده متهم کرده است.

از سوی دیگر تظاهرات مردم ترکیه در اعترض به سیاست های داخلی و خارجی دولت ترکیه در پارک گزی استانبول به خشونت کشیده شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان به گازهای فلفل و اشک آور و ماشین های آب پاش متوسل شد.

کد N17325

وبگردی