آفتاب
ماندلا، نماد صلح و مقاومت

سفیر آفریقای جنوبی: ماندلا با عزت آمد و با قدرت کنار رفت

سفیر آفریقای جنوبی: ماندلا با عزت آمد و با قدرت کنار رفت

سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: نلسون ماندلا برخلاف بسیاری از سیاستمداران که وقتی به قدرت می‌رسند با تابوت از آن کنار گذاشته می‌شوند، همان طور که با عزت روی کار آمده بود، با قدرت کنار رفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویلیام مکس وایت هد، سفیر آفریقای جنوبی در ایران عصر دوشنبه در سمینار «بررسی نقش نلسون ماندلا، نماد صلح و مقاومت» که در دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران برگزار شد، به بیان حضور فعال نلسون ماندلا در عرصه مقاومت در برابر استعمارگران پرداخت.

او افزود: ماندلا نقش اساسی در شکل‌گیری کنگره ملی آفریقای جنوبی داشت و خود او نیز مدتی ریاست این کنگره را برعهده گرفت.

وایت هد با بیان این که ماندلا در خط مقدم شکل‌دهی جمعیت جوانان آفریقای‌جنوبی و هدایت این جمعیت حضور داشت، گفت: از آن جا که کنگره آفریقای‌جنوبی بسیار محافظه‌کار بود، ماندلا تصمیم گرفت جمعیتی را تشکیل دهد که به مبارزه علیه استعمارگران در این کشور بپردازند.

وی ادامه داد: ماندلا همواره تلاش می‌کرد به شهروندانی سیاه‌پوستی که براساس قوانین حاکم آن دوره پس از ساعت منع آمد و شد در شب اجازه حضور در مرکز شهرها نداشتند، کمک کرده و آن‌ها را به محل‌های موردنظرشان برساند. علاوه بر این فعالیت‌ها، ماندلا تلاش بسیاری برای مبارزه با آپارتاید انجام داد که همین فعالیت‌ها نیز منجر به زندانی شدن او و صدور حکم حبس ابد برایش شد.

سفیر آفریقای‌جنوبی در ایران با تاکید بر این که بسیاری تلاش می‌کنند چهره ماندلا را عاری از هرگونه فعالیت نظامی نشان دهند ولی این حرف اشتباه است، خاطرنشان کرد: این ماندلا بود که اولین جبهه مقاومت را در آفریقای جنوبی و با حضور جوانان تشکیل داد. هم‌چنین او تلاش کرد با استفاده از مبارزات نظامی، قوانین آپارتاید را نقض کند و نکته قابل توجه در این رابطه این است که فعالیت‌های نظامی ماندلا محدود به آفریقای‌جنوبی نشد و در سایر کشورهای آفریقایی نیز جبهه نظامی تربیت‌ شده او آماده برای فعالیت می‌شدند تا آپارتاید را براندازند.

وی افزود: ماندلا در سفرهای متعددی که داشت، با چهره‌های مختلفی از کشورهای متفاوت آشنا شد و بعدها تلاش کرد تا در راه مبارزه با آپارتاید از این چهره‌ها استفاده کرده و این تلاش‌های او زمینه‌ساز تشکیل اتحادیه آفریقا شد.

وایت هد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مقاومت‌های نلسون ماندلا در هنگام اسارت گفت: او 27 سال از بهترین دوران زندگی‌اش را در زندان سپری کرد و با وجود این که در این سال‌ها مرتب افرادی به زندان رفته و با گذاشتن شروطی ادعا کردند که او را آزاد خواهند کرد، ولی ماندلا هرگز از راه رفته خود بازنگشت و حتی زمانی که به او گفته شد که با حبس ابد روبه‌رو خواهد شد نیز او عنوان کرد که برای آزادی مردمش حاضر است حتی جان خود را هم بدهد. هم‌چنین او گفت که با یک زندانی نمی‌توان مذاکره کرد و تنها زمانی که آزاد باشد حاضر به گفت‌وگو است.

او در پایان با بیان این که ماندلا برخلاف بسیاری از مسوولان پس از کنار رفتن از قدرت دیگر دخالتی در امور نکرد، خاطرنشان کرد: نلسون ماندلا پس از رهایی از زندان یک دوره ریاست جمهوری کشور را پذیرفت ولی پس از آن همان طور که با عزت روی کار آمده بود با قدرت کنار رفت. این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران که به قدرت می‌رسند، با تابوت از آن کنار گذاشته می‌شوند ولی ماندلا که تمام سرمایه و عمر خود را صرف مبارزه با آپارتاید کرد، به راحتی از قدرت چشم‌پوشی کرده و بقیه زندگی خود را صرف ایجاد صلح و سازش در جهان و مبارزه با ایدز کرد.

انتهای پیام

کد N17278

وبگردی