آفتاب

رییس جمهوری: خلاقیت در سایه آزادی ممکن است

رییس جمهوری: خلاقیت در سایه آزادی ممکن است

همشهری آنلاین: رییس جمهوری گفت: پژوهش مقدس است، محصول آن نیز باید مورد احترام همگان باشد و خلاقیت فقط در سایه آزادی ممکن است.

ایران > دولت- همشهری آنلاین:
رییس جمهوری گفت: پژوهش مقدس است، محصول آن نیز باید مورد احترام همگان باشد و خلاقیت فقط در سایه آزادی ممکن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، افزود: نمی‌توان به پژوهشی متقن دست یافت مگر آنکه پژوهشگر خلاق باشد و خلاقیت فقط در سایه آزادی امکانپذیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: ما باید در سایه بردباری و تساهل، زمینه را برای شکوفایی استعداد اندیشمندان، محققان و پژوهشگران آماده کنیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از سوی دیگر، نتیجه پژوهش نیز احتیاج به بردباری جامعه دارد. ممکن است محقق و پژوهشگری به نتیجه ای برسد که خوشایند این و آن نباشد اما اگر به واقع در چارچوب اصول و در مسیر تحقیق به یافته ای رسیده، آن یافته محصول پژوهش است.

**پژوهش باید به بهبود کیفیت زندگی مردم بینجامد

روحانی تاکید کرد امروز ممکن است پژوهش و تحقیق ما را به نتیجه ای برساند اما در یک، دو یا پنج سال دیگر تحقیقات جدید ما را به مطلوب دیگری برساند.

وی ادامه داد: اما بدانید اگر کشور می خواهد در مسیر پیشرفت قرار گیرد، زمینه این پیشرفت محیط امن، مساعد و آزاد برای پژوهشگران است.

رییس جمهوری با بیان این که این که ایران توانست به تمدن بزرگ دست یابد، تصریح کرد: این کشور از ترجمه کتب دیگران کار علمی را آغاز کرد، اما هرگز به ترجمه اکتفا نکرد.

روحانی اضافه کرد: ایرانیان در سایه ترجمه، آن چنان به خلاقیت پرداختند که در مدت چند قرن کتاب مردم این سرزمین مورد استقبال دیگران برای ترجمه قرار گرفت و این سیر اندیشه ای است که مطلوب جامعه ایرانی و جامعه اسلامی است.

**افتخار ما برپا بودن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در کنار هم است

وی ادامه داد: افتخار ما این است که در کنار دانشگاه‌های کشور پژوهشگاه‌ها نیز برپا باشد.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: افتخار ما این است که در دانشگاه همانقدر که به دروس دانشگاهی و واحدهای درسی اهمیت می دهیم به رساله ها اهمیت بدهیم.

روحانی با تاکید بر این که رساله های کارشناسی ارشد و دکترا باید جایگاه خود را بیابد، اظهار داشت: هر آن چه که لازم است برای تشویق دانشجویان و تدوین رساله‌ای که نه فقط بخشی از نمره مدرک وی را پر کند بلکه بخشی از نیاز جامعه ما را پاسخگو باشدباید ، انجام شود.

وی یادآور شد: در بحث پژوهش نهایت مقصد ما، چاپ یک کتاب نیست، یک عنوان نیست، پژوهش باید به بهبود کیفیت زندگی مردم بینجامد.

** مقصد عالی پژوهش، پاسخگویی به نیازها و مطالبات به حق مردم است

رییس جمهوری گفت: ایران نه تنها از نظر اعتقادی و منافع ملی به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و نیست بلکه از دیدگاه باورهای دینی هم این ملت به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیست و آن را جزو منافع ملی خود نمی‌بیند.

روحانی با بیان اینکه مقصد عالی پژوهش، پاسخگویی به نیازها و مطالبات به حق مردم است و نه یک حزب و گروه خاص، افزود: از اینکه در گوشه‌ای ببینم برخی از تحقیقات برای پاسخ به مطالبات یک گروه خاص به انجام می‌رسد، خوشحال کننده نیست.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنگاه که تحقیق و پژوهش ما به نیازها و مطالبات مردم و بهبود کیفیت زندگی جامعه و بشر منتج شود، آن پژوهش برای ما ارزشمند است .

رییس جمهوری با بیان اینکه در هر جامعه‌ای پژوهش باید در سلسله مراتب ارزش‌ها و در چارچوب آن دیده شود، ادامه داد: به من اعتراض نکنید که در پژوهش باید دست باز باشد و کاری به ارزش ها نداشته باشد، در هیچ جامعه ای نباید پژوهش خود را در مسیر ارزش ها قرار ندهد.

روحانی با طرح این سوال که اگر پژوهشی خدای ناکرده به آسانی دسترسی مردم منتهی شود، آیا آن قابل احترام است؟ گفت: اگر ما در کشوری زندگی می کنیم که فتوای رهبری آن بر این است که استفاده از سلاح های هسته ای، تولید نگهداری و بهره برداری آن حرام و ممنوع است آیا پژوهشی که بخواهد ما را منتج به سلاح کشتار جمعی کند، برای ما قابل قبول و احترام است؟

رییس جمهوری گفت: کشور ما نه تنها از نظر اعتقادی و منافع ملی کشور ما به دنبال سلاح های کشتار جمعی نبوده و نیست بلکه از دیدگاه باورهای دینی هم این ملت به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و آن را جزو منافع ملی و حتی دکترین دفاعی خود نمی بیند.

کد N17017

وبگردی