آفتاب

عفو بین‌الملل بحرین را به شکنجه کودکان متهم کرد

عفو بین‌الملل بحرین را به شکنجه کودکان متهم کرد

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی حکومت بحرین را به شکنجه کودکان معترض متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل اعلام کرد: کودکانی که در بحرین به ظن شرکت در اعتراضات شیعیان بازداشت می‌شوند به‌طور مرتب هدف بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و شکنجه قرار می‌گیرند.

این سازمان آورده است که در طول دو سال گذشته شمار زیادی کودک در این کشور که برخی‌شان تنها 13 سال دارند، با دستان و چشمان بسته بازداشت شده و در طول حبس هدف ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل هشدار داد که مقامات بحرین با دستگیری افراد کم و سن و سال و حبس آنها نشان می‌دهد که هیچ تمایلی برای عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش مبنی بر رعایت قوانین حقوق بشری ندارند و به آن معتقد نیستند.

در این گزارش آمده است: حداقل 110 کودک تاکنون که در سنین 16 تا 18 قرار دارند به جرم شرکت در اعتراضات علیه حکومت آل خلیفه بازداشت شده و در زندانی نگهداری می‌شوند که ویژه بازداشت موقت بزرگسالان است و این بدان معنی است که علاوه بر خطرات احتمالی از سوی هم سلولی‌های بزرگسال، شرایط زندان نیز برای حبس طولانی‌تر مناسب نیست.

همچنین کودکان زیر 15 سال نیز در یک مرکز اصلاح و تربیت حبس می‌شوند و در ساعات شب که مددکاران اجتماعی پست خود را به پلیس تحویل می‌دهند هدف آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری نهارنت در لبنان، حکومت پادشاهی بحرین در اوت گذشته قوانین مجازات کودکان را اصلاح کرد و اکنون بنا بر این اصلاحیه مسئولان قضایی می‌توانند به جای کودکانی که در اعتراضات شرکت می‌کنند پدران آن‌ها را بازداشت و حبس کنند.

معاون سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل اظهار کرد: دولت بحرین مدعی است که به حقوق بشر احترام می‌گذارد، اما با حبس طولانی مدت کودکان و آزار و اذیت آن‌ها نشان می‌دهد که ارزشی برای قوانین بین‌المللی قائل نیست و مرتبا حقوق بشر را نقض می‌کند.

این در حالیست که بحرین یکی از اعضای کنوانسیون حقوق کودک است. کنوانسیون که افراد زیر 18 سال را کودک می‌شمارد و هرگونه رفتار خشن، غیرانسانی و خشونت‌آمیز و شکنجه را علیه کودکان منع می‌کند.

عفو بین‌الملل در ادامه از مقامات بحرینی خواست تا برای کودکانی که مرتکب جرایم شناخته شده و قابل تشخیص در قوانین بین‌المللی می‌شوند مجازات جایگزین بیابند و از زندان‌ به‌عنوان آخرین راه حل استفاده کنند.

از مارس 2011 تاکنون که نیروهای امنیتی بحرین به سمت معترضان خواهان دموکراسی حمله کردند، این کشور شاهد تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های حکومت این کشور و تبعیض‌ها علیه شیعیان بوده است که همواره با سرکوب مواجه بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، حداقل 89 تن در این جریان کشته و ده‌ها تن دیگر نیز به جرم شرکت در اعتراضات بازداشت شده‌اند.

انتهای پیام

کد N17010

وبگردی