آفتاب

ایتالیا بندری را برای انتقال سلاحهای شیمیایی سوریه اختصاص می دهد

ایتالیا بندری را برای انتقال سلاحهای شیمیایی سوریه اختصاص می دهد

یک مقام وزارت خارجه ایتالیا از موافقت رم با اختصاص بندری با هدف انتقال سلاحهای شیمیایی سوریه میان کشتی ها و امحای تسلیحات در دریا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک مقام وزارت خارجه ایتالیا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: رم موافقت خود را با اختصاص بندری با هدف انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه میان کشتی ها و امحای تسلیحات در دریا اعلام کرده، اما سلاح های شیمیایی وارد خاک ایتالیا نمی شود.

این مقام وزارت خارجه ایتالیا بدون اشاره به نام بندر گفت: اختصاص این بندر نشان می دهد که ایتالیا تمام تلاش خود را برای کمک به امحای تسلیحات شیمیایی به کار گرفته است.

از سوی دیگر ناوهای نروژی و دانمارکی که هم اکنون در قبرس حضور داشته آماده هستند تا در زمینه انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج از این کشور مشارکت داشته باشند و تسلیحات شیمیایی سوریه را در بندر لاذقیه تحویل خواهند گرفت و سپس در منطقه ای غیر مسکونی به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تحویل می دهند.

بر اساس جدول زمانی که سازمان منع سلاح های شيميايی اعلام کرده، تمام تسليحات و مواد شيميايی سوريه به جز ماده ای به نام "ايزوپروپانول" که يکی از دو ماده اصلی تشکيل دهنده گاز سارين است، تا پايان دسامبر ۲۰۱۳ از اين کشور خارج می شود. بر اساس اين زمان بندی، امکانات و تسليحات شيميايی سوريه که در اولويت نابودی قرار دارند به تدريج از ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳ تا ۱۵ مارس ۲۰۱۴ نابود خواهند شد و بقیه آنها نیز تا پايان ژوئن سال آينده ميلادی از این کشور خارج و نابود می شوند.

کد N16763

وبگردی