آفتاب

حدادعادل: اقتدار فرهنگی زمینه‌ساز موفقیت در سایر عرصه‌هاست

حدادعادل: اقتدار فرهنگی زمینه‌ساز موفقیت در سایر عرصه‌هاست

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که «بهترین وسیله برای دیپلماسی عمومی تلاش‌های فرهنگی است» گفت: اقتدار فرهنگی زمینه‌ساز موفقیت در سایر فعالیت‌ها و عرصه‌ها است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی حدادعادل در مراسم تقدیر از پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رونمایی از 110 اثر پژوهشی در این سازمان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید انصاری رایزن فرهنگی ایران در بیروت، گفت: وقتی بحث از اقتدار ملی به میان می‌آید اذهان ابتدا به یاد اقتدار نظامی می‌افتند، اگر قدری فکر کنند سراغ اقتدار اقتصادی و اگر قدری تحلیلی‌تر نظر دهند اقتدار سیاسی را مطرح می‌کنند. اما نباید از اهمیت اقتدار فرهنگی غافل شد.

وی افزود: اقتدار نظامی معمولا موجب ترس و وحشت و با سلطه‌گری همراه است. اگر از جانب سلطه‌گران باشد. اقتدار اقتصادی هم کار بازرگانان و اقتدار سیاسی کار دیپلمات‌هاست که هر کدام مخاطبان خاص محدودی دارد. اما اقتدار فرهنگی مخاطبش عموم فرهیختگان جامعه است.

حدادعادل با اشاره به این‌که «وقتی کشوری اقتدار فرهنگی پیدا می‌کند یعنی در دل، اندیشه و جان فرهیختگان، اهل ادب، هنر و فرهنگ جا پیدا می‌کند» گفت: اقتدار فرهنگی زمینه‌ساز موفقیت در سایر فعالیت‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... است.

وی اظهار کرد: دیپلماسی عمومی که امروز جایگاه بسیار معتبری در ارتباط بین کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها پیدا کرده، سرمایه و ابزارش فرهنگ است که باعث تقویت دیپلماسی عمومی می‌شود. بنابراین بهترین وسیله برای تقویت دیپلماسی عمومی تلاش‌های فرهنگی است که بار آن بر دوش شما رایزنان فرهنگی و کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

این عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان ویژگی‌های رایزنان فرهنگی خاطرنشان کرد: رایزنان فرهنگی باید افراد با فرهنگ و معرف فرهنگ کشور باشند و بینش و شاًن فرهنگی داشته باشند. یعنی اهل ذوق و هنر بوده و معنی و فرق هنر و بی‌هنری را بفهمند و با تاریخ کشورشان آشنا باشند.

وی ادامه داد: رایزنان فرهنگی باید اهل زبان و ادب باشند و هرچه از این جهت تواناتر باشند در ایفای ماموریت‌هایشان موفق‌تر خواهند بود و این شرط مقدمه‌ای است برای این که رایزن در ضمن ماموریت، خود شخصیت فرهنگی شود.

حدادعادل با اشاره به این‌که «هر رایزن فرهنگی پس از چند سال حضور در یک کشور باید در زمان بازگشت و اتمام ماموریت دستاوردهای خوبی برای کشور خود به ارمغان آورد» گفت: این کار به غنای فرهنگ داخلی می‌انجامد و می‌تواند دستاوردهای خوبی برای کشور داشته باشد.

وی با بیان این‌که «کم و بیش در چند سال گذشته شاهد رشد و پیشرفت در این زمینه هستیم» یادآور شد: امروز تجربه، تخصص و دانش فراوانی در این زمینه گرد آمده است و این‌ها نشان دهنده مراحل رشد است که امروز 110 اثر پژوهشی که محصول رایزنان فرهنگی و کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، به ثمر می‌نشیند که نشان می‌دهد روز به روز به فکر تولید دانش هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: هر چه آگاهی ما از ملت‌های دیگر و تاثیر فرهنگ ما در سایر ملل بیشتر باشد در اقتدار فرهنگی خودمان در خارج موفق‌تر خواهیم بود و فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی یک اقیانوس بی‌انتهایی است که جای کار زیاد دارد و روز به روز افق‌های تازه‌ای را نشان می‌دهد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به سفر اخیر خود به کشور پاکستان اشاره کرد و گفت: 90 درصد وقت ما در این سفر صرف زبان و ادبیات فارسی شد که به اعتبار بنیاد سعدی قصد داشتیم آن را معرفی کنیم و در این سفر با اساتید زبان و ادب فارسی جلسات متعددی داشتیم.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم عظمت فرهنگی ایران را بشناسانیم باید دقت کنیم و ببینیم که چقدر با حضور ایران در شبه قاره مخالفت شده است و چه پول‌هایی برای محدود کردن ایران در آنجا هزینه شده که یکی از آن‌ها حذف زبان فارسی از مدارس پاکستان بوده است اما با همه این احوال در نیم سال جاری فقط در لاهور و حومه آن 186 هزار دانشجو زبان فارسی را به عنوان درس اختیاری انتخاب کرده‌اند.

وی بر وظیفه سنگین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انجام کارهای پژوهشی قوی تاکید کرد.

رئیس بنیاد سعدی همچنین با بیان این مساله که شاید جدا شدن این بنیاد از سازمان فرهنگ دغدغه و سوال عده‌ای از همکاران باشد، گفت: بنیاد سعدی بازوی سازمان فرهنگ و ارتباطات است و تصور نکنید قطعه‌ای از شما جدا شده و احساس ضرر و زیان کنید بلکه ما طرحی داریم که ظرف چند سال آینده سازمانی با 300 نفر پست سازمانی برای زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور ایجاد کنیم که فعالیت آن‌ها زیر نظر رایزنان فرهنگی خواهد بود. پس مطمئن باشید که این بنیاد مکمل کارهای شماست.

حدادعادل همچنین با بیان این‌که «در هفته جاری فعالیت‌های بسیار زیاد پژوهشی در همه رشته‌ها در کشور مورد تقدیر و رونمایی قرار می‌گیرد» گفت: نمونه‌ای از این دستاوردها فرستادن موجود زنده به فضا بود که برای بعضی‌ها باورکردنی نیست. اما بدانند که واقعا این موجود به فضا رفته است و واقعیت دارد.

انتهای پیام

کد N16703

وبگردی