آفتاب
تحولات شبه جزیره کره/

کری: رهبر کره شمالی فرقی با صدام ندارد/ مذاکرات آمریکا و چین درباره پیونگ یانگ

کری: رهبر کره شمالی فرقی با صدام ندارد/ مذاکرات آمریکا و چین درباره پیونگ یانگ

نگرانی کره جنوبی از احتمال افزایش اقدامات تحریک آمیز همسایه اش، واکنش کری به اعدام شوهر عمه رهبر کره شمالی و گفتگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و چین درباره پیونگ یانگ از جمله رویدادهای شبه جزیره کره است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ، پارک گئون های رئیس جمهوری کره جنوبی در نشستی با مقامات ارشد کشورش نگرانی خود را از احتمال افزایش اقدامات تحریک آمیز کره شمالی در پی اعدام شوهر عمه رهبر کره شمالی ابراز کرد و از وزرای خود خواست تا هر اقدامی را برای جلوگیری از چنین اقداماتی انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به آینده مبهم تحولات سیاسی در کره شمالی از مقامات ارشد کره جنوبی خواست تا به دقت اوضاع سیاسی همسایه اش را تحت نظر گرفته و آمادگی خود را برای مقابله با اقدامات کره شمالی بالا ببرند.

پیشتر نیز "کیم یوی دو" سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی اعلام کرده بود: اعدام  شوهر عمه رهبر کره شمالی به خاطر فساد، فحشا، عیاشی، سوء مدیریت سیستم مالی کشور، و قاچاق مواد مخدر و اخراج از سمت معاون رئیس کمیته دفاع ملی کره شمالی، سئول را بسیار نگران کرده است.

خبرگزاری کره شمالی، جان سونگ تائک را فردی ضد حزب و عنصر جناحی ضد انقلاب خوانده و اعلام کرد : درحالیکه کیم‌ جونگ اون به او اعتماد کرده و به وی مقام بالایی در دولت داده٬ جان سونگ تائک قصد داشته قدرت را از رهبر کره شمالی بدزدد.

خبر دیگر اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: رهبر کره شمالی با اعدام شوهر عمه خود در پی تحکیم قدرتش بوده و اعدام جان سونگ تائک اقدامات بیرحمانه صدام را به یاد می آورد و نشانه ای شوم از بی ثباتی در پیونگ یانگ است.

وزارت خارجه چین همچنین از گفتگوی تلفنی جان کری و وانگ یی وزرای خارجه آمریکا و چین درباره برنامه هسته‌ ای کره‌ شمالی، ازسرگیری مذاکرات شش جانبه، مناقشات مقامات رژیم صهیونیستی و فلسطینی درباره مذاکرات سازش و روابط دوجانبه خبر داد.

کد N16701

وبگردی