آفتاب
/تحولات اوکراین/

اتحادیه اروپا مساله اوکراین را بررسی می‌کند / یانوکوویچ به دیدار پوتین می‌رود

اتحادیه اروپا مساله اوکراین را بررسی می‌کند / یانوکوویچ به دیدار پوتین می‌رود

اوضاع اوکراین در نشست 19 و 20 دسامبر سال 2013 میلادی(28 و 29 آذر) اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، یکی از دیپلمات‌های اوکراینی در آستانه این نشست با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: اوضاع و تحولات اخیر در اوکراین در دستور کار رسمی نشست اتحادیه اروپا نیست. این نشست برای بررسی و اختصاص کمک‌های مالی و اقتصادی برای از میان برداشتن بحران‌های مالی در این کشور اروپای شرقی برگزار می‌شود.

یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا گفت: ما باید درباره اقدامات به منظور رفع بحران اقتصادی، کمک به رشد و توسعه اوکراین و سایر فعالیت‌های ممکن به بحث بپردازیم، از مردم اوکراین حمایت کرده و دولت کی‌یف را به منظور امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا ترغیب کنیم.

سرگئی آربوزف، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت: کی‌یف مذاکرات برای امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را رد نکرده است.

وی در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی اوکراین که یکشنبه عصر صورت گرفت گفت: ایجاد سه گروه کاری با همکاری استفان فول، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا در جریان جدیدترین نشست با این مرد تضمینی است برای دولت کی‌یف مبنی بر اینکه به فعالیت‌های خود برای امضای توافقنامه همکاری با این اتحادیه جامه عمل بپوشاند و به اقداماتش ادامه دهد.

وی افزود: این اقدامات خود تایید می‌کند که این توافقنامه همکاری برای دولت کی‌یف از اهمیت فراوانی برخودار است و ما به انجام تمهیدات برای امضای این توافقنامه ادامه می‌دهیم.

این مقام مسئول دولت اوکراین همچنین گفت که مطمئن است تفاهم‌نامه مذکور با اتحادیه اروپا به اوکراین کمک می‌کند تا در مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول به توافق برسد و افزود: ما آماده همکاری در مورد این مساله با کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا هستیم و کارشناسان این اتحادیه را برای دستیابی به این توافقنامه و همچنین تفاهم با صندوق بین‌المللی پول در این دخیل می‌دانیم.

معاون نخست‌وزیر اوکراین همچنین به دو اظهارنظر متفاوت از سوی استفان فول و کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد درباره اقدامات اخیر از سوی اوکراین اشاره کرد.

استفان فول پیشتر اعلام کرد بوده که اتحادیه اروپا همکاری با دولت اوکراین را در خصوص امضای توافقنامه همکاری به حالت تعلیق درآورده است. وی در حساب کاربری خود در توییتر گفت: حرف و عمل ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین درباره مساله امضای توافقامه همکاری با اتحادیه اروپا از هم فاصله دارد و یکی نیست.

وزیر امور خارجه سوئد نیز اعلام کرده بود که راه‌ها به سوی اوکراین برای امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا همچنان باز است.

این در حالی است که نیکولا آزاروف، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که نسبت به قیمت ارزان‌تر ارسال گاز از روسیه به اوکراین امیدوار است و این اقدام در نشست میان یانوکوویچ با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین مطرح می‌شود.

خبرگزاری صدای روسیه همچنین در ادامه گزارش خود آورده است: در حالی که صندوق بین‌المللی پول ارسال کمک مالی به اوکراین را مورد بررسی قرار می‌دهد یانوکوویچ قصد دارد برای مذاکره با پوتین و حضور در جلسه کمیسیون بین کشوری اوکراین و روسیه به مسکو سفر کند.

صندوق بین‌المللی پول نیز امروز (دوشنبه) مساله کمک مالی به اوکراین را برای متعادل کردن بحران مالی در این کشور مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

اوکراین امیدوار است که صندوق بین‌المللی پول برای رفع بحران مالی و اقتصادی دراین کشور و بدهی‌هایی که با آن روبروست مبلغ 15 میلیارد دلار به این کشور بدهد.

پیشتر یانوکوویچ درخواست‌های غیرقابل قبول برای اصلاحات رادیکال اقتصاد کلان را از سوی صندوق بین‌المللی پول رد کرده بود.

علاوه بر این روز سه‌شنبه هفته جاری رئیس‌جمهوری اوکراین با همتای روس خود در مسکو دیدار خواهد کرد و در نشست مذکور بسته‌ای از اسناد دو جانبه که پیشتر آماده شده‌اند از سوی دو طرف امضا خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که چهار تن از مقام‌های ارشد اوکراین به دلیل دست داشتن در سرکوب معترضان دولتی مورد بازجویی قرار گرفتند این چهار تن شامل رئیس پلیس کی‌یف، معاون وی، وزیر کشور و معاون رئیس شورای امنیت ملی اوکراین هستند که در جریان سرکوب معترضان به امتناع رئیس‌جمهوری کشورشان برای امضای توافقنامه همکاری و تجارت آزاد با اتحادیه اروپا دست داشتند.

این سرکوب 30 نوامبر سال جاری میلادی در میدان استقلال پایتخت اوکراین صورت گرفت. تمامی این چهار تن نیز به خاطر دست داشتن در این سرکوب از کار معلق شدند و تحقیقات در رابطه با چگونگی دخالتشان در این اقدام خشونت‌بار ادامه دارد.

علاوه بر این رهبر یک گروه موسیقی راک اوکراینی در مقابل تعداد زیادی از هواخواهان اقدام به برگزاری کنسرتی با موضوع افراد بازداشت شده و زخمی‌های این تظاهرات کرد.

آرسنی یاتسنیوک، رهبر مخالفان اوکراین خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام شد و اعلام کرد که مردم اوکراین می‌توانند با انتخاب رهبران جدید باعث شوند تا آنها در نهایت توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را امضا کنند. وی افزود: ما یانوکوویچ را مجبور کرده‌ایم تا با به حالت تعلیق درآوردن فعالیت این چهار تن گام اول را برای مجازات افرادی که در این سرکوب دست داشتند، انجام دهد.

مک کین در اوکراین

اوکراین

اوکراین

مک کین در اوکراین

انتهای پیام

کد N16696

وبگردی