آفتاب

تظاهرات دانشجویان مصری با شعار "مرگ بر دولت کودتا"

تظاهرات دانشجویان مصری با شعار "مرگ بر دولت کودتا"

دانشجویان طرفدار اخوان المسلمین بار دیگر با برگزاری تظاهرات در دانشگاه‌های مصر "کودتای نظامی" و اقدامات نیروهای امنیتی علیه دانشجویان این کشور را محکوم کردند. این در حالی است که وزارت کشور مصر اعلام کرد که نیروهای امنیتی با درایت و هوشیاری کامل با هرگونه تظاهرات "غیرقانونی" مقابله خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جمعی از مصری‌های طرفدار اخوان المسلمین روز یکشنبه بار دیگر با برگزاری تظاهراتی "کودتای نظامی" مصر و اقدامات نیروهای امنیتی این کشور علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرده و آزادی هرچه سریعتر بازداشت شدگان را خواستار شدند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی مصر با هدف متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شدند.

در دانشگاه "اسیوط" نیز نیروهای امنیتی با استفاده از دو خودروی زرهی و سلاح به دانشگاه یورش برده و شروع به تیراندازی و شلیک گلوله به دانشجویان کردند که به زخمی شدن ده‌ها تن انجامید و حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

در دانشگاه "قاهره" نیز تظاهرکنندگان پیش از اینکه به سمت میدان "النهضة" حرکت کنند در مقابل درهای اصلی این دانشگاه تجمع و "کودتا" را محکوم کردند.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز اعلام کرد: دانشجویان در این تظاهرات شعارهایی از جمله "مرگ بر دولت کودتا" "ما در دانشگاهیم، در پادگان نیستیم" و "کلاس درس تا زمان بازگشت مرسی تعطیل است" سردادند.

همچنین صدها تن از دانشجویان دانشگاه الازهر با تجمع در ساختمان دانشگاه واقع در شهرک "نصر" خواهان سقوط دولت "کودتاچی" شدند.

در استان‌های "الفیوم"، "اسیوط"، "المنصوره" و "الجیزه" نیز دانشجویان با برگزاری تظاهرات "کودتای نظامی" را محکوم کرده و خواهان بازگشت "مشروعیت" شدند.

از سوی دیگر جنبش "6 آوریل" در بیانیه‌ای اقدامات نیروهای امنیتی مصر در برخورد با مخالفان و بازداشت آنان و همچنین قانون تظاهرات را محکوم کرد.

همچنین برخی از جوانان مصری به دعوت جبهه "راه انقلاب" خواهان استعفای حسام عیسی، وزیر آموزش عالی و آزادی دانشجویان زندانی شدند.

تظاهرکنندگان خواهان پایان دادن به محاصره هرچه سریعتر دانشگاه‌ها توسط وزارت کشور و لغو تمامی تصمیمات مبنی بر یورش به دانشگاه‌ها شدند.

جبهه "راه انقلاب" خواهان لغو تمامی بازداشت‌ها و قصاص عاملان کشتار دانشجویان و همچنین بررسی موضوع وزیر آموزش عالی و وزیر کشور شد.

از زمان آغاز سال تحصیلی در مصر دانشگاه‌ها و مدارس صحنه تظاهرات دانشجویان در محکومیت "کودتا" و درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی بوده است.

در همین راستا وزارت کشور مصر روز یکشنبه اعلام کرد: نیروهای امنیتی با هوشیاری و درایت کافی با هرگونه تلاش برای تظاهرات "غیرقانونی" مقابله خواهند کرد.

همچنین وزارت کشور مصر اعلام کرد که مقامات مصری فراخوان‌های دانشجویان دانشگاه قاهره برای شرکت در تظاهرات و با در اختیار داشتن سلاح‌های گرم و سرد را زیر نظر دارند.

در بیانیه‌ این وزارت آمده است: دستگاه‌های امنیتی با هوشیاری کامل با هرگونه تظاهرات "غیرقانونی" و تجمع در خیابان‌ها یا تجاوز به املاک عمومی و خصوصی مقابله خواهند کرد و با مسئولان دانشگاه قاهره تماس‌هایی را برقرار کرده است تا به دانشجویان خود نسبت به هرگونه تظاهرات هشدار دهد.

انتهای پیام

کد N16661

وبگردی