آفتاب
رییس مجلس شورای اسلامی در برنامه تلوزیونی:

سلوك دولت در مسائل بین‌المللی باعث آرامش شرایط شده است

سلوك دولت در مسائل بین‌المللی باعث آرامش شرایط شده است

تحلیل پایه‌ای كه دولت در آن گام بر می‌دارد تحلیل واقع بینانه‌ای است/ قانون‌نگرایی از نکات مثبت دولت روحانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در كشور آرامشی به وجود آمده كه مردم امیدوار به حل مسائل هستند، ابراز کرد: یكی از نكات مثبت دولت یازدهم قانون‌گرایی است؛ همین كه لایحه بودجه را به موقع دادند نشان از قانون‌گرایی دارد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی یك‌شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی «قم 1400» حاضر شد و به سوالاتی در خصوص مسائل بین‌المللی، ملی و استانی پاسخ داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از توافقنامه ژنو گفت: این توافقنامه از نظر بین‌المللی به طور طبیعی شرایط و فضا را آرام‌تر كرده و به همین دلیل جیغ و فریاد‌های رژیم صهیونیستی بلند شده است، زیرا این رژیم دوست داشته ایران همواره در منطقه داغ قرار گیرد.

وی با بیان اینكه توافقنامه ژنو امیدواری را برای بهبود شرایط اقتصادی در داخل كشور فراهم‌ كرده است، خاطرنشان كرد: این موضوع جنبه روانی داشته و فضا را برای رونق اقتصادی در داخل كشور كه رهبری معظم در سال‌های اخیر بارها بر آن تاكید داشته‌اند به وجود آورده ‌است.

لاریجانی یادآور شد: البته همه مشكلات حل نشده اما این حركت گام نخست برای آرام شدن فضا و حركت رو به جلو است.

وی خواسته ایران از توافقنامه ژنو را حفظ تكنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز و تغییر رفتار زورگویانه غربی‌ها در تحریم‌ها عنوان و تصریح كرد: منازعاتی كه در داخل كشور در خصوص محتوای توافقنامه وجود دارد بحث‌های تكنیكی است، اما مهم این است كه ما چگونه می‌توانیم به گام بعدی برسیم، زیرا اینجا منزلگاه نیست، بلكه توقفگاه موقتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: اگر از این منظر نگاه كنیم باید در 6 ماه آینده تمام هوش و حواس و دقت نظر ما در این مورد صرف شود كه چگونه كارهای نهایی از نظر فنی صورت گیرد كه هم خواسته مردم ایران در بهره‌مندی از تكنولوژی هسته‌ای حفظ شود و هم از تحریم‌ها جدا شوند.

وی افزود: در گام نخست از نظر تحریم‌ها یك حركت كوچك انجام شده است، یعنی بنا شده تحریم‌های جدید داده نشود و برخی از پول‌های بلوكه در حدی برای خرید خوراك، دارو و... آزاد شود.

لاریجانی در پاسخ به سئوالی در خصوص دلایل فرافكنی رسانه‌های آمریكایی و تاكید بر ادامه تحریم‌ها خاطرنشان كرد: در این خصوص دلایل متفاوتی وجود دارد یكی از آن‌ها مربوط به مسئولان آمریكایی است كه زیاد حرف می‌زنند و گاهی به نوعی سخن می‌گویند كه بیشتر بی‌وجودی خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: كسی كه می‌خواهد وارد مرحله بزرگ‌تری شود و توافقی انجام ‌دهد باید پای حرفش بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یكی دیگر از دلایل رسانه‌های آمریكایی مبنی بر تشدید تحریم‌ها را لابی‌های صهیونیستی دانست و گفت: این‌ها از نظر رسانه‌ای قدرت زیادی دارند و تلاش می‌كنند فضا را غبارآلود كرده و شرایط را تخریب كنند.

وی همچنین گفت: بخشی هم از این موضوع مربوط به مخالفینی است كه در آمریكا وجود دارند؛ برخی از رجال سیاسی كه در كنگره یا سنا هستند با شرایط دموكرات‌ها مخالف هستند و شروع به مخالفت كردند.

لاریجانی برخی از لابی‌های منطقه‌ای برخاسته از حسادت و كینه را نیز از دیگر دلایلی عنوان كرد كه بر لزوم ادامه تحریم‌های ایران تاكید دارند و ادامه داد: مهم این است كه این گروه راضی نیستند روابط ایران با كشورهای دیگر در یك مسیر منطقی قرار گیرد بنابراین از طریق فضاسازی سعی می‌كنند شرایط را تخریب كنند.

وی با بیان اینكه رفتار مسئولان ایرانی كه كار در دست‌ آن‌ها است باید عقلایی و منطقی باشند و هدفشان را گم نكنند، خاطرنشان كرد: این فضاسازی‌های هر كدام پاسخ خاص خود را دارد، اما نباید بر روی مسیر تاثیر بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم وحدت در داخل كشور بر روی مسائل ملی تاكید كرد و عنوان داشت: اگر وحدت در این زمینه وجود نداشته باشد دچار آسیب می‌شویم.

وی در عین‌حال گفت: اینكه باید چند صدایی وجود داشته باشد هیچ اشكالی ندارد به ویژه در مجلس شورای اسلامی عقاید مختلفی وجود دارد و نمایندگان حق دارند راجع مسائل ملی كشور نظر دهند.

لاریجانی همچنین بر ضرورت حركت در مسیری كه رهبر معظم انقلاب ترسیم كرده‌اند تاكید كرد و افزود: نقد‌ها باید مشفقانه باشد و جنبه اصلاحی داشته باشد كه گام بعدی درست برداشته شود و نباید جنبه تخریبی پیدا كند.

وی تقویت توان ملی به ویژه در بعد اقتصادی را بر روی مسایل بین‌المللی و مذاكرات تأثیرگذار دانست و ابراز داشت: اگر حریف احساس كند ما خیلی نیاز به مذاكره و رفع تحریم‌ها داریم گران‌فروشی می‌كند، اما اگر وضعیت اقتصادی داخل را تا آنجا كه می‌توانیم بهبود ببخشیم قطعاً در مذاكرات دست پیش داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاكیدات و تذكرات مكرر مقام معظم رهبری بر بالابردن توان و رونق اقتصادی داخلی را آینده‌نگری دقیق دانست و گفت: هر چند تحریم‌ها در بخش‌هایی مشكلاتی ایجاد كرده اما مقدار زیادی از مشكلات داخلی كشور ما مربوط به مشكلات مدیریتی است.

وی اذعان داشت: ایجاد رونق در تولید داخل گره‌های كوری در سیستم‌های بروكراتیك ما دارد كه باید رفع شود و مسیر به سمت رونق تولید باشد.

لاریجانی در ادامه در خصوص چگونگی بهره‌گیری از توافق‌نامه ژنو كه در گام نخست برای شش ماه ایجاد شده است، اظهار داشت: ما باید بر روی هدفمان كه داشتن فناوری هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است تسلط داشته باشیم و آن‌ را پیگیری كنیم و مراقب باشیم حواشی فضا را غبارآلود نكند تا از هدف اصلی دور نشویم و این دستاورد ملی ضایع نشود.

وی لزوم این كار را نیازمند همبستگی درونی و بالابردن توان اقتصادی داخلی دانست و گفت: این موارد به دیپلمات‌های ما كمك می‌كند كه در مذاكرات دست پیش داشته باشند، لذا هرچه رونق اقتصادی در كشور ایجاد شود مستقیماً به مذاكرات قوی‌تر كمك می‌كند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاورد‌های سفر اخیر به چین خاطرنشان كرد: ما با چین یك ارتباط تقریباً پایدار داریم و این كشور جزو كشورهایی است كه سهم زیادی در روابط تجاری ما دارد.

وی با اشاره به دیدارهای انجام شده با رئیس‌جمهور، رئیس كنگره و برخی دیگر از مسئولان چین گفت: در این دیدارها صحبت‌های جدی برای همكاری‌های دراز مدت انجام شد و تاكیدات مقامات چینی هم بر همین بود لذا ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شد.

لاریجانی استفاده از فاینانس چین را یكی از ظرفیت‌های مهم ایجاد شده دانست و افزود: در شرایط فعلی یكی از مسائلی كه می‌تواند ما را از ركود بیرون بیاورد ایجاد زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری است در همین راستا منابعی كه ما در چین داریم می‌تواند پشتوانه‌ای برای حجم زیادی فاینانس شود.

وی پروژه راه‌آهن سریع‌‌السیر اصفهان - قم - تهران، پروژه راه‌آهن قم - تهران - مشهد و صنایع فولاد و پتروشیمی را از جمله پروژه‌هایی ذكر كرد كه احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد و مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان ارزیابی خود از عملكرد دولت یازدهم پرداخت و گفت: در مجموع مسیر حركت دولت را مثبت می‌دانم؛ گرچه هركس كار اجرایی می‌كند افت و خیز دارد، اما در مجموع تحلیل پایه‌ای كه دولت در آن گام بر می‌دارد تحلیل واقع بینانه‌ای است.

وی رویكرد دولت را برای حل مسائل اقتصادی صحیح دانست و تاكید كرد: لایحه بودجه با همه مضایقی كه در آن است نشان از آن دارد كه دولت اشكال كار كشور را به درستی فهمیده و تلاش می‌كند تا رونق اقتصادی به وجود بیاورد.

لاریجانی مسیر حركت دولت را عقلایی عنوان كرد و افزود: دولت درد را درست تشخص داده و راه درمان را نیز به درستی می‌رود، البته ممكن است در جاهایی اشتباه برود كه باید آن‌ را رفع كرد.

وی با بیان اینكه سلوك دولت در مسائل بین‌المللی باعث آرامش شرایط شده است، گفت: همین امر این فرصت را ایجاد كرده است كه بتوان مسائل را راحت‌تر حل كرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در داخل كشور نیز آرامشی به وجود آمده كه مردم امیدوار به حل مسائل هستند، خاطرشان كرد: یكی از نكات مثبت دولت یازدهم قانون‌گرایی است؛ همین كه لایحه بودجه را به موقع دادند نشان از قانون‌گرایی دارد.

وی با بیان اینكه بودجه‌ای كه دولت تنظیم كرده 190 هزار میلیارد تومان است،تصریح كرد: اگرچه این رقم مقداری خوش‌بینانه است، اما قابل تحمل است.

لاریجانی افزود: لایحه بودجه سال قبل بیش از 200 هزار میلیارد بود كه تأمین هم نشد، لذا تعدیل خورد و متمم بودجه آمد و هنوز هم تخصیص‌هایی كه می‌دهند آنقدر نیست كه در بودجه آمده است.

وی با بیان اینكه دولت تلاش می‌كند كه شرایط را جم و جور كند، افزود: یكی از كارهای خوب كه در این لایحه بودجه وجود دارد این است كه به جای اینكه تعداد پروژه‌ها را زیاد كنند و پروژه‌های زیادی را نوك بزنند و مثقالی بودجه دهد كه زمان طولانی ببرد، 290 پروژه كه از پیشرفت بالای 80 درصدی برخوردار بود را در اولویت قرار دادند كه كار عقلایی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه هرچه این پروژه‌ها زودتر به پایان برسد توان ملی كشور از نظر تولید بالا می‌رود، تصریح كرد: با توجه به این موضوع ممكن است برخی از استان‌ها پروژه‌های بیشتری داشته باشند و برخی كمتر، كه این مسئله موجب دغدغه برخی از نمایندگان شده كه این دغدغه محترم است.

وی با اشاره به اینكه ما غیر از این منابعی كه برای پروژه‌های دارای اولویت داریم باید یك توسعه متوازن در كشور داشته باشیم، گفت: در این راستا باید دو كار انجام شود یكی اینكه یك سری پروژه‌های ریز باید نقاط محروم پوشش دهند، مثل آب، برق، گاز و راه روستایی كه لازم است در اولویت قرار گیرد و منابعی برای آن قرار داده شود كه ما می‌توانیم در بودجه به آن برسیم.

لاریجانی با بیان اینكه باید این موضوع را صریح‌تر با مردم در میان بگذاریم، ابراز داشت: رئیس‌جمهور توضیح دادند 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در كشور وجود دارد كه اگر 30 هزار میلیارد تومان را برای این پروژه بگذاریم با نرخ تورم 30 درصد 20 سال طول می‌كشد به پایان برسد.

وی كمك مردم را در این زمینه راه‌گشا دانست و تصریح كرد: نقدینگی در جامعه زیاد است و چون تولید در ركود به سر می‌برد این نقدینگی به سوی تولید نمی‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید این 400 هزار میلیارد تومان پروژه را در اختیار مردم قرار دهیم تا سرمایه‌گذاری كنند و نقدینگی به سمت تولید سرازیر شود كه این موضوع موجب ایجاد رونق اقتصادی و رفع مشكلات در كشور خواهد شد.

وی در ادامه این برنامه تلویزیونی به سوالاتی در خصوص مسائل شهر قم پاسخ داد و در خصوص مشكلات آب این شهر گفت: به حمدالله آب در شرایط خوبی به قم رسید كه باید قدر آن را بدانیم.

لاریجانی با بیان اینكه اصل پروژه انتقال آب به قم اجرایی شده است، ابراز داشت: سد كوچری در مرحله پایانی كار است كه باید تمام شود اما به علت مشكلات منطقه‌ای احداث آن با تأخیر مواجه شد.

وی با اشاره به اینكه اگر سد كوچری تمام شود آب فراز و فرود نخواهد داشت، یادآور شد: پروژه انتقال آب به قم از گردنه عبور كرده است و ان‌شاالله به زودی نتیجه خواهد داد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین در خصوص فرودگاه قم گفت: در حالی كه اجازه احداث فرودگاه به قم داده نشد بخش خصوصی برای كار وارد عمل شد و گام خوبی در این زمینه برداشت كه به حمایت بخش دولتی نیاز دارد.

وی با بیان اینكه بروكراسی برای سرمایه‌گذاری در كشور بسیار مشكل است،خاطرنشان كرد: هركس در كشور می‌خواهد سرمایه‌گذاری كند باید كفش آهنی بپوشد، زیرا سرمایه‌گذاری در كشور حدود 300 روز وقت می‌برد در حالی كه این زمان در برخی از كشورها حدود یك ماه است.

لاریجانی فرودگاه قم را موجب آبادانی و رونق سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر دانست و اذعان داشت: باید زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم كنیم.

وی در خصوص منوریل نیز گفت: قسمت اعظم كارها انجام شده و در حال مذاكره برای خرید واگن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه یكی از اشكالات لایحه بودجه این است كه برای پروژه منوریل پول كافی گذاشته نشده است، تصریح كرد: برای اتمام این پروژه نیازمند مهر ماندگار جدیدی هستیم.

وی بر ضرورت نگاه ملی به ظرفیت‌های قم تاكید كرد و گفت: در بلوار حرم تا جمكران هیچ نیازی به كمك دولت نداریم، بلكه نیاز به استفاده از ابتكارات خودمان داریم زیرا به وسیله فكر صحیح می‌توانیم از این بلوار برای آبادانی دیگر بخش‌های قم درآمدزایی داشته باشیم.

لاریجانی با تاكید بر اینكه باید یاد بگیریم كشور با هزینه كم اداره شود، افزود: حجم زیادی از كار ما زمین گیر شده است در همین راستا باید یاد بگیریم كشور را ارزان اداره كرده و از كارآفرینی و ابتكارات استفاده كنیم.

وی در پایان بر احیا بافت‌های فرسوده شهر قم و همچنین رفع مشكلات پیش‌روی مسكن مهر با همكاری مسئولان مسكن و شهرسازی و تعاون تاكید كرد.

کد N16430

وبگردی