آفتاب

کمبود آب از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان چهارمحال و بختیاری

کمبود آب از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کمبود آب در برخی مناطق با توجه به پایین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی از مهم ترین مشکلات کشاورزان استان است.

رستم غیبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: کمبود و گران بودن نهاده‌های کشاورزی در موقع کاشت، کمبود سرمایه گذاری و پایین بودن سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها از دیگر مشکلات کشاورزان استان است.

وی ادامه داد: کوچک بودن اراضی و پراکندگی زمین‌های کشاورزی باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود و کافی نبودن پرداخت خسارت به محصولات خسارت دیده‌، در اکثر مواقع جبران هزینه‌های تولید کشاورزان را نیز نمی‌کند که این موضوع از دیگر مشکلات کشاورزان استان است.

غیبی درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش کشاورزی استان، بیان کرد: در اختیار گذاشتن به موقع نهاده‌های کشاورزی، پیگیری برای دریافت تسهیلات کم بهره بلندمدت و حفظ و گسترش مکانیزاسیون کشاورزی از مهم‌ترین برنامه‌های جهاد کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی استان است.

وی، اولویت بخشی به اقداماتی همچون یکپارچه‌سازی اراضی، ایجاد سیستم‌های نوین آبیاری و شبکه‌های آبیاری و زهکشی و گسترش خدمات بیمه‌ای محصولات کشاورزی را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده این سازمان بر شمرد.

غیبی با اشاره به ضرورت افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان، تصریح کرد: توسعه پرورش آبزیان، توسعه باغات، یکپارچه سازی اراضی، توسعه و گسترش تشکل‌های کشاورزی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، تشویق توسعه کشت محصولات با عملکرد بالا و سازگار با اقلیم هر شهرستان، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به تولید محصولات اساسی کشاورزی استان به منظور جلوگیری از ارزان فروشی و خام فروشی و از بین رفتن تولیدات موقع برداشت می‌تواند نقش موثری در افزایش تولید محصولات کشاورزی استان داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه آب کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری در استفاده از آب کشاورزی، حفاظت، احیای توسعه و بهره‌برداری از منابع تجدید شونده حوضه‌های آبخیز، تلاش برای دریافت میزان آب مورد نیاز کشاورزی استان و سرمایه‌گذاری برای تامین آب‌ در نقاط پست استان از راهکارهای موجود برای رفع این مشکل است.

انتهای پیام

کد N16338

وبگردی