آفتاب

خروج کامل نظامیان استرالیایی از افغانستان / آمار تلفات استرالیایی ها در جنگ 12 ساله اعلام شد

خروج کامل نظامیان استرالیایی از افغانستان / آمار تلفات استرالیایی ها در جنگ 12 ساله اعلام شد

نخست وزیر و وزیر دفاع استرالیا از خروج کامل نظامیان از ولایت اروزگان افغانستان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، دیوید جانستون وزیر دفاع و تونی آبوت نخست وزیر استرالیا در یک کنفرانس خبری مشترک در کانبرا تایید کردند که پایگاه اصلی استرالیا در ولایت اروزگان در افغانستان با خروج کامل نظامیان در روز یکشنبه رسما بسته شد.

آبوت نیز با اشاره به قابلیت های سربازان افغانی در تامین امنیت این کشور اعلام کرد که نیروهای افغانی توانایی لازم را برای برقراری ثبات در کشور دارند.

وی در ادامه از کشته شدن 40 سرباز استرالیایی و زخمی شدن 261 نفر در جریان جنگ 12 ساله در افغانستان خبر داد و گفت: بهای سنگینی را در جنگ متحمل شدیم.

از سوی دیگر رسانه ها گزارش دادند که 25 هزار نیروی استرالیایی از ابتدای جنگ در افغانستان فعالیت کردند که هزینه ای بالغ بر 6.72 میلیارد دلار را برای این کشور داشته است.

البته حدود 400 نظامی استرالیایی برای آموزش و حمایت از سربازان افغانی در شهر کابل پایتخت افغانستان و قندهار باقی می مانند. دولت استرالیا سالانه 89.6 میلیون دلار را برای تقویت قوای نظامی افغانستان هزینه می کند.

خروج نظامیان استرالیا از افغانستان درحالیست که بحث های زیادی درباره انعقاد پیمان راهبردی واشنگتن و کابل وجود دارد و آمریکا در واکنش به پیش شرط جدید حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن، تدارکات نظامی، سوخت و خدمات حمایتی ارتش و پلیس افغانستان را قطع کرده است.

کرزای پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

کد N16249

وبگردی