آفتاب

"القاعده آفریقا رویای جهانی‌شدن دارد"

"القاعده آفریقا رویای جهانی‌شدن دارد"

به گفته کارشناسان، گروه‌های مسلح تندرو در شمال و غرب آفریقا متعهد شده‌اند تا نسبت به عملیات‌های تروریستی القاعده وفادار بمانند، اما آن‌ها به طور مستقل از هسته فرماندهی خود عمل می‌کنند و هنوز برای حمله به غرب آمادگی لازم را ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان مقابله با تروریسم در واشنگتن ضمن اشاره به افزایش لفاظی‌های ضد غربی از سوی گروه‌هایی در منطقه ساحل، نیجریه و سومالی گفتند گروه‌های شبه نظامی آفریقایی هنوز درگیر جنگ‌های داخلی و محلی هستند.

آن‌ها هشدار دادند، آمریکا و متحدانش باید نسبت به مداخله در این درگیری‌ها و بهانه دادن به سمت افراط‌گران آفریقایی برای توسعه مبارزاتشان به منظور هدف قرار دادن منابع آمریکا و اروپا هوشیار باشند.

شاخه یمنی القاعده در حال حاضر تهدید بین‌المللی است که بمب‌های دسته‌ای در هواپیماها جاسازی کرده و شبه نظامیان نیجریه‌ای را برای انجام حملات انتحاری ناکام در جت‌های مسافربری آموزش می‌دهند.

مایکل هیدن، رئیس سابق آژانس اطلاعاتی آمریکا گفت: این جنبش‌ها در آفریقا شاخه‌های القاعده هستند. القاعده به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد، اما مطمئن نیستیم که آن‌ها بخواهند دشمنان واقعی آمریکا باشند و آن‌ها تنها می‌خواهند به هدف اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده مبنی بر تشکیل "امپراتوری مستقل" متعهد بمانند.

زمانی که بن لادن برای مدتی در سودان زندگی کرد به خود می‌بالید که مبارزانش به شبه نظامیان سومالی برای انهدام هلی کوپترهای آمریکایی آموزش می‌دهند اما جانشین‌هایش هیچ کنترل مستقیم عملیاتی بر پیروان آفریقایی خود نداشتند.

برخی گروه‌ها از جمله "القاعده در مغرب اسلامی" متعهد شده‌اند تا به بن لادن وفادار بمانند اما ایمن الظواهری، معاون و جانشین بن لادن قدرت وی را ندارد.

پیتر فم، از اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: این جنبش افراطگر در آفریقا شخصا توسط الظواهری کنترل نمی‌شود، البته اگر او بر چیزی کنترل داشته باشد. اما شاخه‌های القاعده به برخی از گروه‌های محلی کمک می‌کنند تا خود را از دیگر گروه‌های محلی متمایز کنند. این مساله باعث می‌شود تا افراد جوان به آن‌ها پیوسته و در برخی موارد القاعده آن‌ها را از نظر مالی از خارج از مرز آفریقا حمایت می‌کند.

استقلال ایدئولوژیکی گروه‌های افراطگرای آفریقایی نشانگر ریشه‌هایشان در درگیری‌های مختلف منطقه است و به آن‌ها اجازه داده تا دلایلی به دست آورده و از آن‌ها سوءاستفاده کنند، اما این مساله نفوذ واقعی آن‌ها ورای مناطق محلیشان و حتی در میان گروه‌های آفریقایی در غرب را محدود می‌کند.

با توجه به دیدگاه اصلی القاعده گروه‌هایی چون القاعده در مغرب اسلامی، الشباب سومالی و انصار و بوکوحرام نیجریه به عنوان تبلیغی برای راه‌اندازی یک جنبش استفاده می‌شوند.

این تحلیلگر افزود: این مساله باعث می‌شود که الظواهری به جهان القاء کند که نفوذ بسیاری دارد در صورتی که او یک مرد تنها است که در خانه‌ای نشسته است.

ژان پییر فیلیو، کارشناس فرانسوی مقابله با تروریسم نیز گفت: هیچ یگان عملیاتی یا زماندهی هماهنگی در آفریقا وجود ندارد. این گروه‌ها تنها به روش تبلیغات جهاد به القاعده مرتبط شده‌اند.

انتهای پیام

کد N16220

وبگردی