آفتاب

راه‌چمنی: جلسه مشترک وزارت کشور و احزاب در نهادینه شدن تحزب مؤثر است

راه‌چمنی: جلسه مشترک وزارت کشور و احزاب در نهادینه شدن تحزب مؤثر است

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با اشاره به عزم وزیر کشور برای برگزاری جلسه با احزاب، اظهار کرد: چنین جلساتی می‌تواند نقش مثبت و تاثیرگذاری در نهادینه شدن فرهنگ تحزب در کشور داشته باشد.

محمدرضا راه‌چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "برگزاری جلسه بین وزیر کشور و نمایندگان احزاب، پدیده جدیدی است"، خاطرنشان کرد: چنین جلساتی در تقویت فرهنگ تحزب و ارتقای کیفیت احزاب تاثیرگذار است.

این فعال سیاسی افزود: در چنین جلسه‌ای باید دیدگاه احزاب درباره نحوه تعامل با وزارت کشور و همچنین مشکلات احزاب مطرح شود. بهتر است در این جلسه مباحثی همچون وضعیت خانه احزاب نیز مطرح شود.

وی با بیان اینکه "وزارت کشور می‌تواند از توانمندی احزاب در حل مشکلات کشور و کمک به موفقیت دولت استفاده کند"، گفت: چنین جلساتی حتی می‌تواند با حضور وزیر امور خارجه هم برگزار شود و احزاب با ارتباطی که در چارچوب قانون اساسی با احزاب سایر کشورها دارند، می‌توانند به وزارت خارجه نیز کمک کنند.

راه‌چمنی، بوروکراسی وزارت کشور را یکی از مشکلات احزاب دانست و اظهار کرد: این بوروکراسی موجب می‌شود که دست احزاب بسته شود. برای تأسیس یک شعبه حزب در شهرستان، زمان زیادی لازم است و وزارت کشور باید این بوروکراسی را اصلاح کنند.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در ادامه با بیان اینکه "اکنون مردم از عضویت در احزاب فراری هستند"، خاطرنشان کرد: وزارت کشور باید در راستای اصلاح این فرهنگ تلاش کند و کار حزبی را به عنوان یک ارزش در جامعه جا بیندازد. در این راستا می‌تواند عضویت افراد را در هر حزب را در استخدام و رتبه کارمندان یک امتیاز مثبت در نظر بگیرد.

وی انتشار رسانه‌ها از سوی احزاب را یکی دیگر از مشکلات آنها دانست و افزود: احزاب باید بتوانند از صداوسیما استفاده کرده و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. وزارت کشور باید زمینه حضور احزاب در صداوسیما را فراهم آورد. به طور مثال وزارت کشور می‌تواند با رایزنی با صداوسیما، به تأسیس یک شبکه به نام شبکه احزاب در صداوسیما کمک کند تا زمینه برای معرفی و رشد احزاب فراهم شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "اگر سیستم حزبی در کشور برقرار باشد، دولت‌ها برآمده از احزاب خواهند بود و در نتیجه در قبال عملکرد خود پاسخگو هستند"، خاطرنشان کرد: قطعاً اداره کشور در آینده به حضور احزاب نیاز دارد.

راه‌چمنی در پایان گفت: جلسات وزارت کشور با احزاب باید تداوم یابد و در این جلسات، مشکلات احزاب مشخص شده و راهکارهای آن نیز تعیین شود. تصمیمات این جلسات نیز باید با تصویب‌نامه‌های دولت، ضمانت اجرایی پیدا کند.

انتهای پیام

کد N16065

وبگردی