آفتاب

اقدام تیم مذاکره کننده بجا بود اما باید به فکر توافق جامع باشیم

اقدام تیم مذاکره کننده بجا بود اما باید به فکر توافق جامع باشیم

حسن بهشتی پور

طبق توافق اخیر ایران و گروه 1+5 نباید طی 6 ماهی که مدت توافقنامه است تحریم جدیدی علیه ایران به تصویب می​رسید. اقدام تیم مذاکره کننده ایرانی برای ترک مذاکرات اقدام خوبی بود. این اقدام یک حرکت اعتراضی بود که به طرف مقابل نشان دهند که ایران در مذاکرات جدی است.

توافق اخیر ژنو یک توافق مقدماتی بود. مذاکره کنندگان ایرانی باید توجه داشته باشند که در توافق جامعی که در آینده بین ایران و گروه 1+5 برقرار خواهد شد نباید امکان سو برداشت وجود داشته باشد و این توافق باید صریح و روشن باشد تا جای اعتراض را باقی نگذارد.

نکته دیگر این است که در درون هیات حاکمه آمریکا درباره پرونده هسته​ای ایران اختلاف وجود دارد. پیش از این اختلاف میان کاخ سفید و کنگره مشهود بود. اما با این اقدام وزارت خزانه داری آمریکا مشخص شد که میان این وزارت خانه و وزارت امور خارجه آمریکا نیز اختلاف نظر وجود دارد. این اختلافات می​تواند موانع جدی در روند مذاکرات ایجاد کند و دولت آمریکا باید برای این مسئله یک راه حل  قوی داشته باشد.

برخی در ایران معتقدند که اختلافی در هیات حاکمه آمریکا وجود ندارد و این حرکت​ها تنها فریب و تاکتیک است. آن​ها معتقدند با نشان دادند این اختلافات می​توانند امتیاز بیشتری از ایران بگیرند. اما من این نظر را قبول ندارم. به نظر من لابی صهیونیستی تمام تلاش خود را کرد که جلوی توافق هسته​ای با ایران را بگیرد و اکنون که نتوانسته​ است جلوی این توافق را بگیرد تمام تلاش خود را خواهد کرد که جلوی اجرایی شدن این توافق را بگیرد.

ما باید توجه داشته باشیم که راه حلی جز مذاکره نداریم و باید راهکاری برای مقابله با این تحرکات بیندیشیم. در همین حال باید موضع قوی ایران در برابر حرکاتی از این دست روشن شود و به نظر من اقدامی که تیم مذاکره کننده کرد ، اقدام درست و بجایی بود. ما باید به طرف مقابل نشان دهیم که درباره مواردی که مربوط به اعمال حاکمیت ماست مذاکره نمی​کنیم.

کارشناس مسایل بین الملل

27219

 

 

کد N15815

وبگردی