آفتاب

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: بازرسان آژانس بزودی از معدن گچین دیدن می‌کنند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: بازرسان آژانس بزودی از معدن گچین دیدن می‌کنند

ایرنا نوشت:

«بهروز کمالوندی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره بازدید بازرسان آژانس از کارخانه آب سنگین اراک بر اساس توافق 20 آبان ماه میان ایران و آژانس اظهارداشت: تا جایی که اطلاع داریم، مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی از این بازدید راضی هستند.

وی همچنین درباره بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از معدن گچین تصریح کرد: هنوز زمان آن قطعی نشده است اما به احتمال زیاد در آینده نزدیک انجام می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که این دو بازدید بر اساس درخواست آژانس بوده است، خاطرنشان کرد: ما به آژانس گفتیم که نگرانی های خود را به ایران اعلام کنند.

کمالوندی ادامه داد: تعدادی موضوع مطرح بود که در قدم اول، 6 موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

وی، هدف از این اقدام را اعتماد سازی و ابهام زدایی دانست و افزود: اگرچه معتقدیم این نگرانی مربوط به همه اعضای آژانس انرژی اتمی نیست.

**مذاکراتی با آژانس در بهمن ماه انجام می شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که عده ای از کشورها، نگرانی کاذب ایجاد می کنند، ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم کشورهایی که علیه ایران نگرانی ایجاد می کنند را از کشورهایی که به ظاهر اظهار نگرانی می کنند اما نگران نیستند، جدا کنیم.

کمالوندی یادآور شد: مذاکراتی با آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است در بهمن ماه انجام شود که در این مذاکرات به دنبال آن هستیم تا اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، مشخص کنیم.

وی، ادامه مسیر را زمان بر و پیچیده توصیف کرد و گفت: دو مسیر آژانس و 1+5 باید در یک نقطه تلاقی یابد تا تعهدات دو طرف کاملا مشخص شود.

** قرار نیست غیر از دو مورد بازدید دیگری انجام شود

معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر حرکت گام به گام اظهارداشت: در حال حاضر و در ابتدای کار با بعضی موضع گیری های طرف مقابل مواجه شده ایم که مشغول بررسی آن هستیم که چگونه باید پاسخ داده شود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: این حرکت باید بر اساس اعتماد متقابل و بر اساس اهدافی که در سند برنامه اقدام مشترک در ‍ژنو دیده شده است، دنبال شود تا ضمن رفع نگرانی طرف مقابل، حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران هم حاصل شود.

وی با بیان این که قرار است در بهمن ماه درباره گام های دیگر صحبت کنیم، گفت: چهار مورد از توافق اولیه باقی مانده است که در واقع باید اطلاعاتی را ارایه دهیم که پاسخگوی بعضی سوال های آژانس است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: قرار نیست غیر از دو مورد اول، بازدیدی انجام شود.

**همکاری ها باید دو طرفه باشد

کمالوندی همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزودن اسامی 19 فرد و شرکت به لیست تحریم ها اظهارداشت: افزودن اسامی افراد و شرکت های جدید به فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران بر تداوم همکاری ها اثر گذار است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت امور خارجه در حال بررسی چگونگی اقدامات بعدی هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: اقدامات سیاسی و فنی در پیشبرد حل مساله انرژی هسته ای به شکل متقابل اثر گذار است.

کمالوندی با بیان این که روند سیاسی و فنی همواره بر یکدیگر اثر گذار بوده است، ادامه داد: ما همواره اعلام کرده ایم که همکاری ها باید دو طرفه باشد.

وی افزود: این همکاری نمی تواند یک سویه باشد اگر قرار است رفع نگرانی بشود، این رفع نگرانی باید از دو طرف باشد.

وزارت خزانه داری آمریکا پنج شنبه گذشته اسامی 19 فرد و شرکت های ایرانی و خارجی را به فهرست تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران افزود.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت های عیوض تکنیک، مارو صنعت، نگین پرتو خاور، صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوایی ایران نیز تحریم شده اند.

شرکت مید اویل آسیا، شرکت سنگا تانکر که در سنگاپور به ثبت رسیده اند و شرکت فرلاند نیز که گفته می شود در انتقال تانکر به تانکر نفت ایران فعالیت داشته است، تحریم شده اند.

این تحریم ها در حالی است که بر اساس توافق نامه ژنو که سوم آذر ماه جاری میان ایران و 1+5 صورت گرفت، ایران متعهد شد بخشی از فعالیت های هسته ای خود را با حفظ ماهیت آنها، کند یا متوقف سازد و 1+5 نیز نه تنها در 6 ماه آینده تحریمی علیه این کشور اعمال نکند بلکه بخشی از تحریم ها را نیز رفع کند.
/27220

 

کد N15659

وبگردی