آفتاب
دانایی‌فر در گفت‌و گو با ایسنا:

معاون وزیر خارجه برای پیگیری امنیت اتباع و شرکت‌های ایرانی به عراق سفر می‌کند

معاون وزیر خارجه برای پیگیری امنیت اتباع و شرکت‌های ایرانی به عراق سفر می‌کند

سفیر ایران در عراق از سفر معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان به عراق در راستای پیگیری امنیت شرکت‌ها و اتباع ایرانی فعال در این کشور خبر داد.

حسن دانایی‌فر در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این خبر گفت:‌ معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه سفری به عراق خواهند داشت و مهم‌ترین دستور کار این سفر در رابطه با تامین امنیت جانی ایرانیان فعال در عراق است.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی در تامین امنیت بیش‌تر افراد و شرکت‌های ایرانی که در عراق خدمت می‌کنند جدی است، در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی سفارت کشورمان در عراق گفت: ما نگرانی خود را از حادثه ترورسیتی روز جمعه به مقامات و به ویژه سیستم‌های نظامی و امنیتی عراق اعلام کرده‌ایم. همچنین روز شنبه به اتفاق فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق بازدیدی از محل حادثه داشتم و با مسوولان شرکت بهره‌بردار خط لوله انتقال گاز از ایران به عراق جلسات طولانی داشتیم و درباره‌ چگونگی این حادثه صحبت شد.

دانایی‌فر درباره انتقال پیکر شهدای حادثه روز جمعه به کشور با بیان این‌که شش تن از این شهدا روز یک‌شنبه به کشور منتقل شده‌اند درباره انتقال پیکر شهدای باقی‌مانده تصریح کرد: با توجه به این‌که پیکرد تعدادی از شهدا در این حادثه به شدت سوخته‌اند، امکان شناسایی و تشخیص هویت آن‌ها تاکنون فراهم نشده است و برای این کار به امکانات فنی و پزشکی نیاز است. علاوه بر این دو تن از شهدا از اتباع عراقی هستند که در میان شهدای باقی‌مانده هستند و هنوز شناسایی‌ نشده‌اند تا از شهدای ایرانی تفکیک شوند.

سفیر ایران در عراق در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به تماس تلفنی روز یک‌شنبه رییس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر عراق در رابطه با حادثه تروریستی اخیر اظهار کرد: طرف عراقی در این گفت‌وگو قول داد که به طور جدی نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تامین امنیت ایرانی‌هایی که در عراق مشغول به فعالیت هستند را در دستور کار قرار دهد و شرکت‌های‌ ایرانی فعال در اقصی نقاط عراق نیز مورد حمایت جدی قرار گیرند. هم‌چنین رییس‌جمهور کشورمان در این گفت‌وگو تاکید کردند که اقدامات تروریستی از این دست، از جانب کسانی صورت می‌گیرد که نمی‌خواهند در عراق آرامش شکل بگیرد.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور کشورمان به کشورهای حامی تروریسم در منطقه توصیه‌ کردند که بهتر است به جای استمرار و تشدید شرایط ناامن در منطقه، به دنبال ایجاد شرایط بهتر در جهت ثبات و امنیت در منطقه باشند.

سفیر ایران در عراق در ادامه با اشاره به افزایش تعداد متقاضیان دریافت ویزا برای سفر به عتبات عالیات در روز‌های گذشته با اشاره به این‌که از چند روز گذشته در مرز‌های زمینی و هوایی ویزا صادر می‌شود گفت: تمهیداتی برای زائران ایرانی عتبات عالیات به مناسبت اربعین حسینی در نظر گرفته شده است از جمله صدور ویزا در مرز‌های زمینی و هوایی.

وی گفت: تاکنون برای بیش از 170 هزار ایرانی ویزا صادر شده است که این تعداد علاوه بر کسانی است که از طریق کاروان‌های حج و زیارت وارد عراق می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود 450 هزار نفر زائر علاوه بر کسانی از سازمان حج و زیارت اقدام کرده‌اند در این ایام ویزا دریافت کرده و وارد عراق شوند.

دانایی‌فر درباره برخی کندی‌ها در مرز‌های زمینی اظهار کرد:مقامات دو طرف تلاش دارند نقایص و کندی‌ها را با افزایش نیرو رفع کنند و در همین راستا جلسه‌ای طولانی با وزیر داخله عراق داشتیم که علاوه بر این مسایل درباره تامین امنیت و ورود و خروج زائران ایرانی گفت‌وگو شد.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

کد N15528

وبگردی