آفتاب
تحولات همسایگان شرقی/

مذاکرات مخفیانه کرزای با طالبان/ شبه نظامیان آماده مذاکره با شورای صلح نیستند

مذاکرات مخفیانه کرزای با طالبان/ شبه نظامیان آماده مذاکره با شورای صلح نیستند

انفجار در ولایت کونر، مذاکرات مخفیانه حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان با طالبان و آماده نبودن شبه نظامیان برای مذاکره با شورای صلح از جمله تحولات همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، سخنگوی ولایت کونر اعلام کرد که بر اثر انفجار در شرق افغانستان چهار غیرنظامی کشته و یک فرد دیگر زخمی شد که فرد مجروح برای معالجه به بیمارستان منتقل شده است.

بر این اساس، در نیمه نخست سال جاری هزار و 320 غیرنظامی کشته و دو هزار و 533 نفر زخمی شدند که از این میزان 443 غیرنظامی بر اثر انفجار بمب های کنار جاده ای جان خود را از دست داده و 917 نفر در این رابطه زخمی شدند.

رسانه های پاکستانی همچنین با اشاره به مذاکرات مخفیانه حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان با طالبان درباره پیمان امنیتی کابل- واشنگتن به واکنش شبه نظامیان به درخواست کرزای برای گفتگو با دولت پرداخته و گزارش دادند که ملا‌عبدالغنی برادر مرد شماره 2 سابق طالبان که اخیرا از زندان پاکستان آزاد شده است با کرزای درباره شرایط صلح و امنیت در این کشور گفتگو می کند.

رسانه های پاکستانی در ادامه گزارش دادند که سرکردگان طالبان اجازه مذاکره با آمریکا را به ملا برادر نداده اند، اما وی می تواند با دولت افغانستان و پاکستان مذاکره کند.

سرکردگان طالبان شرط خود برای مذاکره با کرزای را امضا نکردن پیمان امنیتی و جلوگیری از تقسیم افغانستان معرفی کرده اند که بحث های زیادی در این رابطه وجود دارد.

این درحالیست که سرتاج عزیز مشاور ارشد امنیتی دولت پاکستان در گفتگو با خبرنگاران در اسلام آباد اعلام کرد که طالبان افغانستان هنوز درخواست مذاکره با شورای عالی صلح این کشور را نپذیرفته و آمادگی لازم را برای گفتگو ندارند.

کد N15500

وبگردی