آفتاب

ماموریت داوود اوغلو در ارمنستان

ماموریت داوود اوغلو در ارمنستان

سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ارمنستان که با اعتراضاتی در مقابل هتل وی در شهر ایروان همراه بود، بخشی از تلاش آنکارا برای کاهش تنش‌ها با کشور همسایه‌اش در آستانه صدمین سالگرد حوادث 1915 است که ارمنی‌ها آن را قتل‌عام می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، رابرکوپتاش، سردبیر هفته نامه ترکی ارمنی آگوس عنوان کرد: معترضانی که تعداد آنها بین 70 تا 80 بود، خواستار حقوق دموکراتیک خود بودند. ارمنی‌ها چه در داخل و چه در سرتاسر جهان خواستار به رسمیت شناخته شدن قتل عام آنها توسط ترکیه‌اند و به این ترتیب از هر فرصتی برای ابراز نگرانی خود استفاده می‌کنند.

کوپتاش گفت که سفر احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به ایران دارای بعد سیاسی بوده و می‌تواند تنش‌های دو کشور را کاهش دهد.

سفر یک روزه داوود اوغلو به ایروان برای شرکت در بیست و نهمین نشست همکاری اقتصادی دریای سیاه با حضور وزرای امور خارجه اولین سفر مقامات کابینه پس از تلاش برای مصالحه بین دو کشور در سال 2009 بود. این تلاش‌ها که به امضای پرتوکلی دوگانه در زوریخ سوئیس انجامید با مخالفت پارلمان‌های دو کشور روبرو شده و متوقف شد.

این روند مصالحه بین دو کشور باعث تیره شدن کوتاه مدت روابط ترکیه با آذربایجان شد که از دهه 80 میلادی سیاست حصر ارمنستان را در پی گرفته بود.

کوپتاش گفت که به این ترتیب هرگونه تلاشی که توسط ترکیه صورت می‌گیرد تنها زمانی قطعیت می‌یابد که آذربایجان آن را به رسمیت بشناسد.

پس از اینکه انتخابات ریاست جمهوری در هر دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال جاری میلادی برگزار شد، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و همتای ارمنی‌اش سرژ سارکسیان، پس از دو سال در ماه نوامبر با یکدیگر دیدار کردند.

در همین راستا، ارمنستان نیز به نوبه خود یک نقشه راه برای بهبود روابط با ترکیه پیشنهاد داده است.

انتهای پیام

کد N15434

وبگردی