آفتاب

گسترش پایگاه بحرین تاکیدی بر تداوم حضور نظامی آمریکا در منطقه

گسترش پایگاه بحرین تاکیدی بر تداوم حضور نظامی آمریکا در منطقه

طرح 580 میلیون دلاری توسعه پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بحرین در جریان است و قرار است طی آن، اندازه این پایگاه دو برابر شود که این امر نشانه واضحی از تعهد پنتاگون به ادامه حضور خود در خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی استارز اند استریپس، واشنگتن در حال توسعه پایگاه دریایی خود در بحرین است که مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود و اخیرا قطعه زمین به مساحت بیش از 30 هکتار در مجاورت این پایگاه را برای ساخت‌وسازهای جدید خود اختصاص داده است.

ماه آینده میلادی یکی از اهداف مهم این پروژه محقق خواهد شد و یک پل معلق 400 متری قوسی شکل احداث خواهد شد و پایگاه اصلی را به زمین‌هایی که برای ساخت و ساز درنظر گرفته شده، متصل می‌کند.

قطعه زمین مذکور که از دولت بحرین اجاره گرفته شده، برای ساخت تاسیسات نگهداری ماشین آلات، تاسیسات و سالن‌های غذا خوری و دو آسایشگاه که ظرفیت میزبانی بیش از هزار ملوان را خواهند داشت، اختصاص یافته است.

در پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر 9 پروژه از جمله یک ساختمان اداری چهار طبقه در دست احداث است. همه این ساخت و سازها پیامی برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در بر دارد مبنی بر اینکه آمریکا از خاورمیانه عقب نشینی یا چشم پوشی نکرده است. توافق اخیر آمریکا و ایران بر سر برنامه هسته‌ای باعث نگرانی برخی از هم پیمانان آمریکا در خصوص کمرنگ شدن تعهد این کشور در قبال اعراب ساکن در این منطقه شده بود.

چند روز پیش چاک هاگل، وزیردفاع آمریکا اطمینان داد که این کشور منطقه خاورمیانه را ترک نخواهد کرد.

وی در یک کنفرانس امنیتی در بحرین گفت: اگر چه وزارت دفاع آمریکا با محدودیت‌های بودجه‌ای جدی روبرو است اما همچنان تعهدات خود به خلیج فارس را در اولویت قرار داده و اطمینان می‌دهم که قابلیت‌های نظامی ما برای رفع تهدیدهای جدید تکامل خواهد یافت.

از سال 2008 تاکنون جمعیت نظامیان مستقر در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تقریبا دو برابر شده و از سه هزار نظامی به هفت هزار تن افزایش یافته است. آمریکا سعی دارد بر مساحت اصلی پایگاه خود در بحرین بیفزاید تا متناسب با شرایط جدید نیروهایش باشد.

جوئل سنسنیگ، یک افسر امور عمومی این پایگاه گفت: در ازای هر 100 فوت مربع آمریکا می‌تواند 60 نظامی به پایگاه خود در بحرین اضافه کند.

مارک لیتروک، یک مهندس یگان مهندسی نیروی زمینی آمریکا که مسئول ساخت و ساز در بحرین است گفت: تاسیسات جدید میزبان نظامیانی خواهد بود که تاکنون در ساختمان‌های موقت بوده‌اند. منطقه مربوط به پایگاه جدید، پیشتر محل نگهداری کانتینرها بود.

به گفته سنسنیگ این واحد چیزی بیش از یک مجتمع برنامه‌ریزی شده خواهد بود.

ماه گذشته میلادی دریادار جاناتان گرینرت، فرمانده عملیات‌های دریایی ارتش آمریکا به ملوانان این کشور در بحرین گفت: نیروی دریایی آمریکا می‌خواهد سال آینده میلادی دو کشتی گشت ساحلی دیگر را به بحرین بفرستد و در سال 2018 کشتی‌های جنگی ساحلی نیز به آنها ملحق خواهند شد و این نیازمند ارتقای هر چه بیشتر پایگاه است.

انتهای پیام

کد N15388

وبگردی