آفتاب
لاریجانی:

آزادسازی قیمت شیر مستلزم پرداخت یارانه به صنایع لبنی است

آزادسازی قیمت شیر مستلزم پرداخت یارانه به صنایع لبنی است

ما موافق آزادسازی قیمت شیر هستیم و در این شرایط علوفه خود را با ارز آزاد تامین می‌کنیم. همچنین حاضر هستیم شیر با قیمت ۱۳۵۰ در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه شیر با سلامت مردم در ارتباط است، گفت: اگر قیمت شیر آزاد شود در مقابل باید به منظور کاهش قیمت شیر مصرفی مردم، یارانه در اختیار کارخانجات لبنی قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، اعضای انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات خود پرداختند.

براساس این گزارش تاجیک عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران با بیان مشکلات دامداران، گفت: فشار بر صنعت دامداری از سال۱۳۸۹ آغاز شد به طوری که در نیمه سال ۹۰، قیمت شیر به صورت دستوری ۶۳۰ تومان اعلام شد و این در حالی است که براساس آمار و اطلاعات قیمت تمام شده شیر برای دامداران ۸۴۰ تومان برآورد شد.

وی افزود: بعد از گذشت ۴ تا ۵ ماه قیمت شیر به ۷۵۰ تومان افزایش یافت؛ در این زمان از طریق کار‌شناسان مورد اعتماد در بهمن‌ماه ۹۰ قیمت تمام شده شیر ۹۹۶ تومان اعلام شد که گاوداران از فروردین ۹۱ آماده شروع فروش شیر خود به کارخانجات با همین قیمت بودند.

تاجیک افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد که براساس آن قرار بود علوفه دامداران تا پایان فروردین ۹۳ با ارز ۱۲۲۶ تومان تامین شود، این در حالی است که بسیاری از دامداران سراسر کشور بخش اعظمی از علوفه خود را دریافت نکردند که این موضوع در مناطق دورافتاده و محروم مشهود‌تر است.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران با تاکید بر اینکه همزمان با افزایش قیمت علوفه بسیاری از دامداران تحت فشار قرار گرفتند، ادامه داد: در این شرایط دامداران مجبور شدند بسیاری از گاوهای شیری خود را روانه کشتارگاه کنند.

وی افزود: در دولت جدید قرار شد علوفه دامداران تامین شود و کارخانجات نیز شیر را با افزایش ۱۵ درصدی و با قیمت ۱۴۵۸ تومان از دامدار خریداری کنند که ما اعلام کردیم حتی حاضر هستیم شیر را با قیمت ۱۳۵۰ تومان در اختیار کارخانجات قرار دهیم.

تاجیک تاکید کرد: در جلسه با نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت توافق کردیم با توجه به شرایط کشور هیچگونه افزایش قیمتی در محصول شیر نداشته باشیم، اما مشروط بر اینکه دولت نیز علوفه دامدار را تامین کند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران با بیان اینکه ادامه تولید شیر از سوی دامداران به معنای سوده بودن صنعت دامداری نیست، گفت: فعالان این بخش عاشق کار خود هستند.

وی همچنین به وعده کمک ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت به دامداران اشاره کرد و گفت: با تایید جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار شد این مبلغ به‌عنوان یارانه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، اما هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار به ما اعلام کردند این مبلغ به ۴۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

تاجیک تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم معاونت راهبردی رئیس جمهور از این موضوع اطلاعی ندارد و نامه‌ای مبنی بر پرداخت یارانه ۴۵۰ میلیارد تومانی به دامداران به این معاونت ارسال نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران در پایان گفت: ما موافق آزادسازی قیمت شیر هستیم و در این شرایط علوفه خود را با ارز آزاد تامین می‌کنیم. همچنین حاضر هستیم شیر با قیمت ۱۳۵۰ در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهیم.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیر با سلامت مردم در ارتباط است، گفت: باید مشکل قیمت شیر به طوری که هم به نفع مصرف‌کننده و هم به صرفه‌ برای دامدار باشد در نظر گرفته شود.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه ملاحظه رئیس جمهور برای عدم افزایش قیمت شیر به دلیل این است که محصول شیر با سلامت مردم در ارتباط است، گفت: اگر قیمت شیر آزاد شود باید یارانه آن در اختیار کارخانجات لبنی قرار گیرد تا قیمت تمام شده این محصول برای مردم کاهش یابد.

کد N15362

وبگردی