آفتاب

طغیان بیماری قارچی شمشاد در جنگل‌های شمال

طغیان بیماری قارچی شمشاد در جنگل‌های شمال

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با اشاره به طغیان بیماری قارچی شمشاد در جنگل‌های شمال، گفت: این بیماری از جنگل‌های کشورهای همسایه وارد کشور شده است.

محیط زیست > منابع‌طبیعی- رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با اشاره به طغیان بیماری قارچی شمشاد در جنگل‌های شمال، گفت: این بیماری از جنگل‌های کشورهای همسایه وارد کشور شده است.

دکتر محمد امینی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در حالی از طغیان بیماری شمشادها خبر می‌دهد که هفته گذشته معاون مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به صراحت اعلام کرد 55هزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در شمال کشور مبتلا به بیماری شده‌اند. امینی پیشینه‌ای کوتاه از بروز و شیوع بیماری قارچی در رویشگاه‌های شمشاد به‌دست می‌دهد: «از همان اول که در جنگل‌های گیلان، منطقه آستارا علائم این بیماری مشاهده شد مؤسسات تحقیقاتی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مطالعات خود را در این زمینه آغاز کردند تا اینکه با مشاهده بیماری قارچی شمشاد در مازندران، مطالعات گسترده برای تشخیص علل آن آغاز شد.» بیماری قارچی شمشاد باعث خزان درختان می‌شود و زمانی که میزان بارندگی کم باشد، این بیماری شدت می‌گیرد.

تابستان امسال نیز به‌دلیل کمبود بارندگی و افزایش گرما، بیماری در منطقه شیرگاه قائمشهر شدت گرفت. «شدت بیماری در مناطقی که درختان از تراکم بیشتری برخوردارند بسیار بیشتر است»چرا که داخل توده‌های تنک وزش باد شدت بیماری را کاهش می‌دهد و به همین دلیل باید برای کنترل گسترش بیماری قارچی شمشاد درختان انبوه را تنک کرد. به گفته امینی قطع پایه‌های(درختان) آلوده باید توسط بخش دولتی انجام شود نه بخش خصوصی، چرا که این‌گونه درختی ممنوع القطع است. در حال حاضر تیم بزرگی از متخصصین با هدف مطالعه روی مناطق آلوده تشکیل شده و تلاش می‌شود گزارشی از راهکارهای اجرایی برای درمان این بیماری ارائه شود.

کد N15235

وبگردی