آفتاب

آماده‌باش‌ 2 ناو اروپایی برای تحویل گرفتن مواد شیمیایی سوریه

آماده‌باش‌ 2 ناو اروپایی برای تحویل گرفتن مواد شیمیایی سوریه

ناوهای متعلق به نروژ و دانمارک در بندر «لیماسول» در قبرس پهلو گرفته‌اند و منتظر دستور برای حرکت به سوی سوریه به منظور جمع‌آوری و بارگیری محموله‌های تسلیحات شیمیایی از این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، هر زمان که دستور ارسال شود، این دو ناو به سمت بندر اللاذقیه سوریه حرکت می‌کنند؛ جایی که محموله‌های تسلیحات شیمیایی را که از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی آماده انهدام است، بارگیری می‌کنند.

توافق برای تسلیم و واگذاری این تسلیحات از سوی سوریه که با پیشنهاد مسکو بود، به عدم حمله نظامی آمریکا به دمشق منجر شد. تحت این برنامه، این دو ناو قرار است پیش از 31 دسامبر سال 2013 میلادی به بندر اللاذقیه بروند.

واشنگتن توافق کرده که به انهدام این تسلیحات بر روی یک کشتی آمریکایی و در آب‌های بین‌المللی مبادرت ورزد اما نیروهای عملیاتی در بند لیماسول در قبرس همچنان نسبت به چگونگی نقل و انتقال این تسلیحات دچار تردید هستند.

توربن میکسن، فرمانده نیروی دریایی دانمارک اعلام کرد که نیروهای عملیاتی به شدت مشغول انجام عملیات برای این کار هستند.

وی افزود: وظیفه من در حال حاضر آماده کردن گروه عملیاتی است تا بتوانیم عامل‌های شیمیایی را از بندر اللاذقیه سوریه خارج، به منطقه‌ای دور افتاده منتقل و نابود کنیم.

پر روستاد، فرمانده نیروی دریایی نروژ نیز با اعلام اینکه نیروهای عملیاتی هر دو کشور به خوبی آمادگی دارند، گفت: همگی برای این کار حاضر هستیم.

یک کارشناس مواد شیمیایی از دانمارک که در این ماموریت شرکت دارد، گفت، دو ناو مذکور 500 تن عامل شیمیایی را حمل خواهند کرد و کارشناسان غیرنظامی و نظامی نیز این محموله را اسکورت می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه حادثه اقدام مناسب انجام دهیم. این عامل‌های شیمیایی به تنهایی مرگبار نیستند اما در صورت مخلوط شدن با ماده دیگر گازهای سمی چون سارین را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N14928

وبگردی