آفتاب

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی آغاز شد

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی آغاز شد

مردم شیلی امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا برای اولین بار از میان دو زن نامزد پست ریاست جمهوری یکی را برگزینند.

مردم شیلی امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا برای اولین بار از میان دو زن نامزد پست ریاست جمهوری یکی را برگزینند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی امروز در ساعت هشت به وقت محلی آغاز شده و حدود 10 ساعت به طور می‌انجامد.

مارتا لاگوس، رئیس کمیسیون رای‌گیری لاتینو بارومتروی شیلی گفت: میشله باچلت این فرصت را دارد که بتواند حمایت اکثریت مردم را کسب کند و احتمالا 60 درصد آراء را به دست می‌آورد.

نامزد دیگر این انتخابات یک محافظه‌کار 60 ساله به نام "اولین ماتئی" است و این اولین بار در تاریخ شیلی محسوب می‌شود که رقابت انتخاباتی میان دو زن برگزار می‌شود.

بنا بر جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه سانتیاگو و ایپسوس مشخص شد که باچلت می‌تواند 66.3 درصد آراء را کسب کند در حالی که ماته‌ئی تنها 33.7 درصد را به دست خواهد آورد.

میشله باچلت در جمع هوادارانش در پایان کمپین انتخاباتی که روز پنجشبه برگزار شد، گفت: من از اینکه اولین رئیس‌جمهوری زن شیلی بودم، افتخار می‌کنم و از اینکه یکبار دیگر به این سمت برسم، خوشحالم.

رقیب 60 ساله باچلت که یک اقتصاددان و وزیر سابق کار است، به همراه وی هر دو پیش از آنکه قدم بر راه دشوار سیاست بگذارند، از کودکی یکدیگر را می‌شناختند و پدران هر دو ژنرال‌های نیروی هوایی ارتش شیلی بودند.

بیش از 13 میلیون سکنه شیلی واجد شرایط رای دادن هستند اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد در این انتخابات حضور می‌یابند.

این اولین سالی است که رای دادن در شیلی به صورت داوطلبی برگزار می‌شود.

به خاطر این انتخابات، مغازه‌ها پیش از کریسمس تعطیل شده‌اند و هر دو رقیب انتخاباتی به مردم تاکید کرده‌اند که به حوزه‌های رای‌گیری بیایند.

شعار باچلت برای این دوره از انتخابات، افزایش عدالت اجتماعی در شیلی است. وی همچنین پیشنهاد افزایش مالیات‌ها را ارائه کرده است.

وی خواهان دسترسی همه مردم شیلی و نه تنها اغنیاء به آموزش رایگان دوره متوسطه شده است.

اما برنامه‌های رقیب باچلت، تداوم برنامه‌های دولت سباستین پینه‌را، رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری شیلی و انجام اقدامات شدیدتر علیه فرار مالیاتی و توزیع بهتر منابع ملی است.

دور اول انتخابات شیلی 26 آبان برگزار شد و در آن خانم باچلت با 46.77 درصد نسبت به خانم ماتئی با 25.05 درصد آرا پیشتاز بود اما نتوانست 50 درصد آرای لازم برای تصدی ریاست جمهوری را به دست آورد.

باچلت از سال 2006 تا 2010 نیز ریاست جمهوری شیلی را برعهده داشت.

انتهای پیام

کد N14909

وبگردی