آفتاب
پس از اعدام "عبدالقادر ملا"،

خشونت‌ها و اعتراضات خیابانی در بنگلادش هم‌چنان قربانی می‌گیرد

خشونت‌ها و اعتراضات خیابانی در بنگلادش هم‌چنان قربانی می‌گیرد

در اعترضات خشمگینانه مردم بنگلادش به اعدام یکی از رهبران مذهبی این کشور شش تن از جمله سه معترض به ضرب گلوله پلیس از پای درآمدند.

در اعترضات خشمگینانه مردم بنگلادش به اعدام یکی از رهبران مذهبی این کشور شش تن از جمله سه معترض به ضرب گلوله پلیس از پای درآمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، درگیری‌های خونبار دو روز پس از آن طغیان کرد که دولت، رهبر ارشد حزب "جماعت اسلامی" یعنی "عبدالقادر ملا" را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در جریان جنگ‌های خونبار استقلال بنگلادش از پاکستان اعدام کرد.

پلیس اعلام کرده در جریان درگیری‌ با هزاران معترض مهاجم حزب جماعت اسلامی در شهر "کمپانی‌گنج" در جنوب بنگلادش به سوی آنها آتش گشوده که باعث کشته شدن سه تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شده است.

"شفیق الاسلام"، رهبر پلیس محلی بنگلادش گفت: ما در دفاع از خود پس از آن آتش گشودیم که دست‌کم هشت هزار حامی حزب جماعت اسلامی به ما با اسلحه حمله کردند و چهار دفتر دولتی را به آتش کشیدند.

هم‌زمان یکی دیگر از مقامات پلیس محلی بنگلادش گفت: سه تن دیگر از جمله یک حامی حزب جماعت و دو فعال حزب حاکم در شهر "رمگنج" در شمال بنگلادش پس از آن کشته شدند که صدها معترض حزب جماعت اسلامی و هم‌پیمان اصلی‌اش "حزب ملی‌گرای بنگلادش"، به کاروان یک عضو حزب حاکم پارلمان حمله کردند.

کشتارها شمار کسانی را که در درگیری‌ها از زمان اعدام رهبر حزب جماعت کشته شده‌اند، به 12 نفر رساند.

صدها تن نیز زخمی شده‌اند که بیشتر آنها توسط گلوله هدف گرفته‌اند.

عبدالقادر ملا در ماه فوریه توسط یک دادگاه محلی به جرم رهبری شبه‌نظامیان حامی پاکستان مجرم شناخته شد؛ شبه‌نظامیانی که علیه استقلال بنگلادش جنگیدند و برخی از اساتید، پزشکان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران ارشد بنگلادش را کشتند.

وی به خاطر "تجاوز، قتل و کشتار دسته جمعی از جمله کشتار بیش از 350 غیرنظامی غیرمسلح"، مجرم شناخته شد.

دادستان‌ها او را "قصاب میرپور" نامیدند. میرپور شهری در حومه داکاست، جایی که وی بیشتر "جنایت" خود را انجام داد.

بیم‌ها از اینکه این اعدام می‌تواند جرقه ناآرامی‌های بیشتری را بزند، آن هم در کشوری که خشونت‌های سیاسی در آستانه انتخابات رو به افزایش است، با آشوب افراطیون و جنگ‌های خیابانی در شهرهای کوچک و بزرگ خیلی زود شکل واقعیت به خود گرفته است.

حزب جماعت این اعدام را یک "قتل سیاسی" خواند و در خصوص "انتقام سخت" برای "هر قطره" از خون عبدالقادر ملا هشدار داده است.

عبدالقادر ملا یکی از پنج افراطی است که توسط دادگاه محلی موسوم به "دادگاه کیفری بین‌المللی" به مرگ محکوم شد؛ دادگاهی که حزب مخالف دولت می‌گوید هدفش قلع و قمع کردن رهبرانش است.

این احکام آشوب‌هایی را به راه انداخته‌اند که بدترین خشونت‌ها از زمان استقلال بنگلادش است.

حدود 242 نفر از ماه ژانویه تاکنون، هنگامی که احکام نخستین صادر شدند، در درگیری‌های خیابانی کشته‌ شده‌اند.

انتهای پیام

کد N14905

وبگردی