آفتاب
/تحولات اوکراین/

مک‌کین:به اعتراضات مردم اوکراین افتخار می‌کنیم!/ راسموسن:کی‌یف بدون فشار خارجی تصمیم بگیرد

مک‌کین:به اعتراضات مردم اوکراین افتخار می‌کنیم!/ راسموسن:کی‌یف بدون فشار خارجی تصمیم بگیرد

وزیر امور خارجه اوکراین به سناتور آمریکایی تضمین داد که الحاق به اتحادیه اروپا اولویت سیاست خارجی دولت کی یف است.

وزیر امور خارجه اوکراین به سناتور آمریکایی تضمین داد که الحاق به اتحادیه اروپا اولویت سیاست خارجی دولت کی یف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، وزارت امور خارجه اوکراین گفت: لئونید کوژارا، وزیر امور خارجه اوکراین تاکید کرد که اولویت این کشور به سمت پیوستن به اتحادیه اروپاست.

وزیر امور خارجه اوکراین و سناتور جان مک کین در مورد روابط میان کی یف و واشنگتن و با تمرکز بر اوضاع سیاسی در این کشور به گفت‌وگو پرداختند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک با متحدان اروپایی‌اش و شرکا برای کمک به اوکراین به منظور برداشتن گام‌های اساسی برای پیوستن به اتحادیه اروپا همکاری می‌کند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: از زمان استقلال اوکراین در سال 1991 دولت واشنگتن از اوکراین برای ایجاد اقدامات دموکراتیک و اساسی حمایت کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین برتعهد خود به منظور تداوم حمایت‌ها از اوکراین برای اصلاحات اقتصادی بار دیگر تاکید کرد.

آژانس خبری فرانسه و رویترز نیز گزارش دادند، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، معاون رئیس شورای امنیت ملی این کشور و همچنین شهردار کی یف را به خاطر استفاده پلیس از زور علیه معترضان از کار معلق کرد.

در بیانیه کاخ ریاست جمهوری اوکراین همچنین آمده است: یانوکوویچ، ولودیمیر سیوکوویچ، معاون رئیس شورای امنیت ملی اوکراین و اولکساندر پووف، شهردار کی یف را به خاطر دخالت در نقض حقوق معترضان در جریان تظاهرات که 29 و 30 نوامبر 2013 صورت گرفت از کار معلق کرده است.

دادستان عمومی اوکراین نیز به خبرنگاران اعلام کرد: این دو تن به خاطر صدور دستور استفاده از خشونت علیه معترضان از کار معلق شدند.

شبکه خبری راشاتودی نیز گزارش داد: جان مک کین در جریان سفر خود به اوکراین گفت: ما معتقدیم که آینده اوکراین در اروپا رقم می‌خورد. ما با مقام‌های دولتی و اعضای اپوزیسیون اوکراین دیدار کرده‌ایم من به دنبال این هستم که با معترضان میدان استقلال اوکراین دیدار کنم و از اینکه مردم این کشور دست به اعتراض زدند خوشحال هستم. چرا که آن‌ها می‌توانند بار دیگر دموکراسی را در کشورشان احیا کنند.

سناتور مک کین، همچنین بر موضع واشنگتن در قبال اوکراین تاکید کرد و گفت: ما خواهان یک راه حل صلح آمیز هستیم که از طریق مذاکره به دست بیاید و برای این کار از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

مک کین در اوکراین

این در حالی است که مخالفان رئیس‌جمهور اوکراین از تظاهرات میلیونی خود در روزهای شنبه و یکشنبه خبر دادند. هواداران رئیس‌جمهور ‎هم که طرفدار نزدیکی به روسیه هستند آماده یک گردهم‌آیی دو روزه شده‌اند. ناتو نگران بروز خشونت در اوکراین است.

ویتالی کلیچکو، یکی از دو رهبر اپوزیسیون اوکراین از تظاهرات میلیونی مخالفان رئیس‌جمهور این کشور در دو روز آینده خبر داده است. کلیچکو که قهرمان سابق بوکس جهان است در مطلبی که روزنامه آلمانی "بیلد" منتشر کرد، نوشته است: تمام دنیا خواهد دید که مردم اوکراین این دولت را نمی‌خواهند.

کلیچکو در ادامه با اشاره به ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرده است: او هنوز نفهمیده که دورانش به پایان رسیده است. تا وقتی این دولت کناره‌گیری نکند وضعیت عادی نخواهد شد.

اوکراین از سه هفته پیش شاهد اعتراضات‌ ‌گسترده علیه رئیس‌جمهور این کشور است. این اعتراضات پس از آن آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ از امضای پیمان همکاری‌های تجاری با اتحادیه اروپا خودداری کرد.

اپوزیسیون اوکراین یانوکوویچ را متهم می‌کند که نزدیکی به روسیه را به همکاری با اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد. گردهمایی مخالفان یانوکوویچ که خواستار نزدیکی بیشتر به اتحادیه اروپا هستند در روزهای نخست واکنش خشونت‌بار نیروهای امنیتی دولت اوکراین را به همراه داشت.

همزمان در حالی‌که کشورهای غربی خواستار رعایت حقوق تظاهرکنندگان از جمله حق آزادی تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند، روسیه کشورهای غربی را متهم می‌کند که دچار "توهم" شده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه عده‌ای را به تحریک مردم اوکراین متهم کرد و گفت که عده‌ای طوری شعار می‌دهند که انگار دولت اوکراین بر خلاف خواست مردم به یک کشور دیگر اعلان جنگ کرده است.

وزیر خارجه روسیه مخالفت‌های گسترده علیه دولت ویکتور یانوکوویچ را بی‌تناسب خواند و گفت: من تردیدی ندارم که افرادی تحریک کننده این ماجرا هستند. این حقیقت که متحدان غربی ما واقع‌بینی خود را از دست داده‌اند، من را ناراحت می‌کند.

لاروف تصمیم دولت اوکراین را در مورد عدم امضای پیمان همکاری با اروپا "امری عادی" خواند و اتحادیه اروپا را متهم کرد که اوکراین و سایر کشورهای اروپای شرقی را به عنوان بازاری بزرگ برای کالاهای خود می‌بیند.

ناتو نگران شعله‌ور شدن خشونت در اوکراین است. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "ولت" دولت اوکراین را به پایبندی به حقوق اساسی دموکراتیک و پرهیز از خشونت فراخوانده است.

راسموسن تصریح کرد: من از دولت اوکراین می‌خواهم حقوق اساسی دموکراتیک مانند حق آزادی بیان و حق آزادی تجمعات را رعایت کند. وی ضمن اشاره به نگرانی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی از بروز خشونت در اوکراین از روسیه خواست بر دولت اوکراین فشار نیاورد.

وی گفت: نکته اینجاست که اوکراین باید بدون فشار خارجی تصمیم بگیرد که می‌خواهد به کدام پیمان امنیتی تعلق داشته باشد.

راسموسن خاطرنشان کرد که اوکراین سال‌ها پیش تصمیم گرفته است که به هیچ پیمانی تعلق نداشته باشد.

دبیرکل ناتو در عین‌حال افزود :اما ناتو یک همکاری خاص و به ویژه نزدیک با این کشور داشته است. من می‌خواهم یادآوری کنم که ما سال ۱۹۹۹ "سند- امنیت و همکاری اروپا" را امضا کردیم که در آن قید شده تمام کشورها می‌توانند آزادنه تصمیم بگیرند که می‌خواهند به کدام پیمان امنیتی تعلق داشته باشند.

انتهای پیام

کد N14901

وبگردی