آفتاب

کرزای: آمریکا حرفش با عملش یکی نیست/ طالبان با من مذاکره می‌کند

کرزای: آمریکا حرفش با عملش یکی نیست/ طالبان با من مذاکره می‌کند

رئیس جمهوری افغانستان در دهلی نو گفت، حرف آمریکایی‌ها با عملشان یکی نیست و دیگر به آن‌ها اعتماد ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیشن، این اظهارات حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان یک روز پس از آن مطرح شد که وی تاکید کرد اگر از تهدید و ارعاب استفاده شود. کابل توافقنامه امنیتی دو جانبه با آمریکا را امضا نمی‌کند.

ین توافق نامه به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد تا پس از سال 2014 میلادی در افغانستان بمانند.

کرزای با اشاره به نامه ماه گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در آن تضمین داده بود نیروهای آمریکایی به امنیت افغان‌ها در خانه‌هایشان احترام می‌گذارند، گفت: من به آن‌ها اعتماد ندارم. ما معتقد هستیم که این توافق نامه دو جانبه امنیتی به نفع افغانستان است و افغان‌ها نیز آن را تایید کرده‌اند. اما ما همچنان معتقد هستیم که حفاظت از خانه‌های افغان‌ها و برگزاری روند صلح از پیش شرط‌ها و لازمه امضای این توافقنامه هستند.

آمریکا امیدوار است دهلی نو بتواند کرزای را برای امضای این توافقنامه متقاعد کند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: هنگامی که اوباما در نامه می‌نویسد که او به خانه‌های افغان‌ها احترام می‌گذارد باید آن را ثابت کرده، به حرف خود عمل کند و به خانه‌های افغان‌ها احترام بگذارد. توقف بمباران‌ها و برگزاری روند صلح به صورت علنی و رسمی لازم و ضروری است. من تلاش می‌کنم که این مساله یک بازی برد - برد برای همه باشد.

وی با تاکید مجدد بر لزوم مذاکره با طالبان به عنوان بخشی از روند صلح گفت: منظور ما مذاکره با طالبان‌هایی است که افغان هستند و نه افرادی که با سازمان‌های تروریستی خارجی‌ ارتباط دارند. این‌ها افرادی هستند که ما برای مذاکره با آن‌ها در تلاشیم تا زندگی عادی را به افغانستان بازگردانیم. مذاکرات با این طالبان‌ها ضروری است.

شبه نظامیان طالبان مبارزه می‌کنند تا نیروهای خارجی را از افغانستان خارج کرده و قانون اسلامی را اعمال کنند. آن‌ها کرزای را به عنوان دست نشانده آمریکا می‌دانند. اما کرزای امتناع طالبان برای مذاکره با وی را رد کرده و می‌گوید: می‌توانم به شما بگویم که آن‌ها با من مذاکره می‌کنند. مذاکرات محرمانه کمکی به ماجرا نمی‌کند. آمریکا و پاکستان نفوذ بسیاری بر طالبان برای برگزاری مجدد مذاکرات صلح دارند.

انتهای پیام

کد N14892

وبگردی