آفتاب
عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با مهر:

هشدار نسبت به تضعیف حمایت ملت و مجلس از ادامه مذاکرات/ دولت دربرابر نقض توافق ژنو موضع گیری کند

هشدار نسبت به تضعیف حمایت ملت و مجلس از ادامه مذاکرات/ دولت دربرابر نقض توافق ژنو موضع گیری کند

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به عهد شکنی آمریکایی ها بعد از تفاهم نامه ژنو گفت: به نظر می رسد با این روش دیگر همراهی ملت و افکار عمومی برای تداوم مذاکره و پای بندی به این تفاهم نامه ضعیف شده و بعید است که مجلس هم این وضع را تحمل کند.

محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر اظهار داشت: هر چه از توافقنامه ژنو می گذرد و به مفاد آن دقت می شود اشکالات این تفاهم نامه برای کارشناسان مشخص و از سویی غیر قابل اعتماد بودن و نیت پنهان آمریکایی ها برای همه روشن می شود.

دهقان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این تفاهم نامه بدنبال زمینه ای برای برطرف کردن تحریم ها و به رسمیت شناخت حق غنی سازی اورانیوم در داخل کشورمان است، گفت: متاسفانه آمریکایی ها با رفتار ضد و نقیض خود نمی خواهند زیر بار این خواسته ایران بروند و مدام اعلام می کنند که ما حق غنی سازی را به رسمیت نشناخته ایم و یا اینکه اقدامی برای کاهش تحریم ها انجام نمی دهند.

وی در ادامه افزود: یکی از تعهدات اصلی آمریکایی ها کاهش تحریم ها بود اما در روزهای اخیر شاهد این بودیم که آنها تعدادی از شرکت هاو افراد حقیقی را به لیست تحریم ها اضافه کردند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رفتارهای تحقیرآمیز و جملات ناصواب آمریکایی ها نشان می دهند تفاهمنامه ژنو عاقبت خوبی پیدا نخواهد کرد.

دهقان با بیان اینکه آمریکایی عملا تفاهم نامه ژنو را زیر پا گذاشتند تصریح کرد: از دولت و وزارت خارجه بخصوص تیم مذاکره کننده می خواهیم در این خصوص موضع گیری کنند و تدبیر مناسبی به خرج دهند تا بیش از این به حیثیت جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد نشود.

وی با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزیرخارجه آمریکا که در کنگره اعلام کرده بود «شما نمی توانیددر موضوع هسته ای ایران را تحریم کنید اما در سایر موارد مانند حقوق بشر و حمایت از تروریسم می توانید تحریم را تشدید کنید» گفت: این موضوع نقطه چالش برانگیز این تفاهم نامه بین ایران و آمریکا است و از سویی غفلت تیم مذاکره کننده ایران را نشان می دهد که آمریکایی ها می توانند تحریم ها را در غیر از مورد هسته ای و به بهانه های مختلف تشدید نمایند.

دهقان افزود: اگر آمریکا می تواند در مواردی غیر از هسته ای تحریم ها علیه ایران را تشدید کند دیگر چه ارزشی می توان برای این توافق نامه در نظر گرفت.

این نماینده مجلس گفت: هدف آمریکایی ها از مذاکرات و تفاهم نامه این است که جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره نگه دارند و از سویی تحریم ها را نه تنها کاهش نداده بلکه تشدید کنند و در نهایت نیز حق غنی سازی و هسته ای شدن ایران را به رسمیت نشناسند.

دهقان با بیان اینکه به نظر می رسد با اقدامات اخیر آمریکا نقشه آنها کاملا روشن شده است، ادامه داد: دیگر خوش بینی بیش از حد به رفتار آمریکا به صلاح کشور نیست.

وی گفت: دولت و وزارت خارجه باید تصمیم مناسب را در این خصوص اتخاذ کنند و به گونه ای نشود که مخالفت با آمریکا که نقطه وحدت ملت بود باعث تفرقه میان مردم شود.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: دولت باید این موضوع را به گونه ای مدیریت کند که تفاهم نامه برای همه ملت قابل درک باشد و سایر ارکان نظام نیز بدانند که چه اتفاقی می افتد تا بتوانند بهتر و بیشتر دولت را در این موضوع همراهی کنند.

دهقان با بیان اینکه اگر بخواهد همین رویه در مذاکرات ادامه پیدا کند و شاهد عهدشکنی های طرف غربی باشیم دیگر وجاهتی برای ادامه مذاکره نیست، گفت: به نظر می رسد با این روش دیگر همراهی ملت و افکار عمومی برای تداوم مذاکره و پای بندی به این تفاهم نامه ضعیف شده و بعید است که  مجلس هم این وضع را تحمل کند.

کد N14794

وبگردی