آفتاب
گزارش خبری؛

شش وزارتخانه آلمان به SPD می رسد/اشتاین مایر وزیر خارجه جدید آلمان

شش وزارتخانه آلمان به SPD می رسد/اشتاین مایر وزیر خارجه جدید آلمان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: با توافق احزاب سوسیال دمکرات و دمکرات مسیحی آلمان برای تکشیل دولت ائتلافی، شش وزارتخانه کابینه "آنگلا مرکل" به "فرانک والتر اشتاین مایر" و هم حزبی هایش تعلق گرفت.

طبق توافق به دست  آمده بین "زیگمار گابریل" رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان (SPD) و "آنگلا مرکل" رئیس اتحادیه احزاب مسیحی این کشور (CDU /CSU) دولت ائتلافی آلمان با اختصاص شش وزارتخانه به SPD تشکیل می شود. البته شرط تشکیل دولت ائتلافی این است که اعضای حزب سوسیال دمکرات نیز به عنوان آخرین حلقه این زنجیره، موافقت خود را به صورت رسمی با تشکیل دولت ائتلافی جدید اعلام کنند. در اینجا شش عضو جدید کابیه مرکل از حزب SPD معرفی می شوند.

"زیگمار گابریل" 54 ساله وزارتخانه بسیار مهم اقتصاد و انرژی را از آن خود کرده است. وی در سال 2009 به عنوان جوان ترین رئیس حزب SPD پس از "ویلی برانت" انتخاب شد. وی که شغل اصلی دبیری است از چهل سالگی و طی سال های 1999 تا 2003 عنوان جوان ترین وزیر ایالتی را در نیدرزاکسن از آن خود کرد. گابریل از سال 2005 تا 2009 عهده دار وزارت محیط زیست آلمان شد.

اما شخصیت شگفتی ساز کابینه "هایکو ماس" از حزب SPD است که به عنوان وزیر دادگستری معرفی شده است. این سیاستمدار 47 ساله تا قبل از این در حوزه انتخابات ایالتی فعال بوده و از سال 2012 نیز سمت هایی مانند معاون نخست وزیر ایالتی و وزیر اقتصاد ایالتی داشته است. وی از شاگردان "اسکار لافونتن" رهبر سابق SPD به شمار می رود.

"فرانک والتر اشتاین مایر" 57 ساله در سال های ائتلاف موسوم به قرمز-سبز رئیس دفتر صدراعظم در دولت ائتلافی "گرهارد شرودر" بود. سپس در زمان ائتلاف بزرگ (SPD -CDU) وزیر خارجه آلمان شد. اشتاین مایر شخصیتی مردمی و شوخ طبع دارد. در دولت ائتلافی جدید آلمان رهبر فراکسیون سوسیال دمکراتها در پارلمان این کشور (بوندستاگ) به وزارت خارجه می رود. وی پیشتر در سال های 2005 تا 2009 نیز وزیر خارجه آلمان بود.

"مانوئلا شوه زیگ" 39 ساله به عنوان وزیر جدید خانواده معرفی شده است. وی در سال 2003 با پیشینه فعالیت موفقیت آمیز سیاسی در آلمان شرقی وارد حزب SPD شد. شوزیگ مانند همسرش تحصیل کرده رشته حقوق مالیات است. وی همچنین سابقه همکاری با "اروین شورین" نخست وزیر ایالت مکلنبورگ فورپومرن در امور منابع اجتماعی را دارد. از سال 2009 نیز به جرگه معاونان رئیس SPD پیوسته است.

"باربارا هندریکس" 61 ساله وزیر جدید محیط زیست آلمان می شود. وی از سال 2007 به عنوان ناظر مالی حزب SPD فعالیت می کند. هندریکس از سال 1994 نماینده بوندستاگ است و طی سال های 1998 تا 2007 در هیئت نظارت پارلمانی وزارت دارایی آلمان فعالیت کرده است. رشته تحصیلی هندریکس تاریخ و علوم اجتماعی است و سابقه عضویت وی در حزب SPD نیز به 40 سال پیش بازمی گردد.

"آندرئا ناهلس" 43 ساله قرار است وزیر کار و امور اجتماعی آلمان شود. وی تحصیل کرده رشته ادبیات است و از سال 2009 عهده دار سمت دبیرکلی حزب بوده است. در انتخابات پارلمانی اخیر آلمان وی از جمله سازمان دهندگان کمپین انتخاباتی SPD بود. ناهلس در مذاکرات منجر به تشکیل "ائتلاف بزرگ" نیز نقش مهمی ایفا کرد. با این حال وی در این دوره با آرای کمتری نسبت به دوره قبلی وارد پارلمان آلمان شده است.

طی هفته های اخیر دو حزب پیروز انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر آلمان مذاکرات فشرده ای را برای تشکیل دولت ائتلافی انجام دادند که اهم موضوعات مطرح در آن سیاست های مالی و بحث های مربوط به انرژی بود. این مذاکرات به مراحل پایانی خود نزدیک شده و دو حزب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی که اتحادیه مسیحی ها را تشکیل می دهند موافقت خود را با ائتلاف با سوسیال دمکرات ها اعلام کرده اند. به گفته "آنگلا مرکل" رهبر CDU این ائتلاف می تواند مهمترین اتفاق برای آینده آلمان باشد.

در همین حال "زیگمار گابریل" رهبر SPD ثبات اروپا و وضعیت یورو، اصلاحات در زمینه تامین انرژی و ایجاد تعادل در مسائل مالی را از جمله اصلی ترین اهداف دولت ائتلافی جدید معرفی کرده است. طبق توافقی که پس از 5 هفته مذاکره بین دو حزب به دست آمد ائتلاف موسوم به قرمز-سیاه تشکیل شده و طی رای گیری که در نیمه نخست ماه دسامبر انجام می گیرد، "آنگلا مرکل" بار دیگر به عنوان صدراعظم انتخاب خواهد شد. 

کد N14125

وبگردی