آفتاب
تحولات آسیا/

احضار سفیر آمریکا در دهلی نو/ کری به ویتنام می رود

احضار سفیر آمریکا در دهلی نو/ کری به ویتنام می رود

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: احضار سفیر آمریکا در دهلی نو، سفر چهار روزه وزیر خارجه ایالات متحده به ویتنام و زمین لرزه 5.5 ریشتری در پایتخت ژاپن از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

هند

"سید اکبرالدین" سخنگوی وزارت خارجه هند از احضار نانسی پوول سفیر آمریکا در دهلی نو در اعتراض به بازداشت تحقیرآمیز دویانی خوبراگید یکی از دیپلمات‌های ارشد این کشور در نیویورک خبر داد.

رسانه های هندی دلیل بازداشت خوبراگید را به دلیل اتهاماتی از جمله جعل ویزا برای خدمتکار هندی‌ اش علام کرده و گزارش دادند که وی پس از اظهار بیگناهی با قرار وثیقه 250 هزار دلاری آزاد شد، اما قاضی دستور خروج خوبراگید از کشور را نداده است.

ویتنام

همزمان با افزایش نگرانی‌ ها درباره اقدامات نظامی چین در دریای چین جنوبی، وزارت خارجه آمریکا از سفر چهار روزه جان کری وزیر خارجه به "هوشی‌ مینه" مرکز تجاری ویتنام و همچنین هانوی با هدف گسترش روابط تجاری و امنیتی  واشنگتن و ویتنام و همچنین نگرانی‌ ها درباره نقض حقوق بشر در ویتنام و افزایش میزان بازداشت وبلاگ نویسان و فعالان سیاسی خبر داد.

در حالی که کری 13 بار به عنوان سناتور آمریکایی به ویتنام سفر کرده این اولین سفر وزیر خارجه ایالات متحده به ویتنام است.

کره شمالی

در پی اعدام جانگ سونگ تائک شوهر عمه رهبر کره‌ شمالی، "ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن هشدار به پیونگ یانگ درباره اقدامات تحریک‌ آمیز، این اقدام کره شمالی را وحشیانه خواند و درباره ثبات منطقه ابراز نگرانی کرد.

کیم کوان جین وزیر دفاع کره جنوبی نیز در نشستی با اعضای کمیته دفاع پارلمان در سئول گفت: با توجه به احتمال افزایش اقدامات تحریک‌ آمیز کره شمالی، آمادگی لازم را برای مقابله با این حملات داریم و رهبر کره شمالی در پی آن است تا قدرت خود را تحکیم ببخشد.

ژاپن

زمین لرزه ای به قدرت 5.5 ریشتر توکیو پایتخت ژاپن را لرزاند، اما هنوز گزارشی درباره میزان خسارات منتشر نشده است.

کد N14092

وبگردی