آفتاب

لاورف : روسیه نگران به تعویق افتادن اجرای توافق ژنو است

لاورف : روسیه نگران به تعویق افتادن اجرای توافق ژنو است

وزیر امور خارجه روسیه امروز شنبه با انتقاد از موضع اتحادیه اروپا در خصوص توافق هسته ای ژنو اعلام کرد که مسکو نگران به تعویق افتادن اجرای این توافق است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، "سرگئی لاوروف" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا 24 گفت : متاسفانه آغاز فاز اول توافقنامه ژنو به تاخیر افتاده زیرا اتحادیه اروپا به ما گفته است که این توافق باید به تائید تمامی اعضای این اتحادیه برسد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه افزود : فرصت بعدی برای بررسی این موضوع 16 دسامبر (25 آذر) خواهد بود.

لاوروف همچنین گفت : با این وجود نشانه هایی وجود دارد که ممکن است اعضای اتحادیه اروپا نتوانند این توافقنامه را در این زمان به تصویب برسانند و بعد از آن تمام موارد تا ژانویه به تعویق می افتد. این بدان معناست که مهلت شش ماهه برای اجرای فاز اول توافقات برای یک ماه دیگر به تعویق افتاده است.

وزیر خارجه روسیه که کشورش یکی از اعضای تاثیر گذار گروه 1+5 است در ادامه تاکید کرد : ما بواسطه این موضوع نگران هستیم و تلاش می کنیم تا از همتایان اروپایی خود دلیل این به اصطلاح موانع غیر قابل عبور برای اجرای این توافق که به تائید هر کسی یک موفقیت تاریخی بوده و اجرای آن آرزوی هر کسی است در حقیقت برای مدت زمان زیادی (چندین هفته) به تعویق بیافتد.

هشدار روسیه در مورد به تعویق افتادن اجرای توافقنامه هسته ای ژنو در حالی است که نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 هفته گذشته به مدت چهار روز مذاکرات کارشناسی را برای اجرای این توافقنامه انجام دادند.

پس از پایان این نشست، "مایکل مان" سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد : ایران و کشورهای 1+5 برای اجرایی کردن توافق هسته ای انجام شده در ژنو نیازمند اختصاص وقت بیشتری برای برداشتن گام های فنی هستند.

کد N14045

وبگردی