آفتاب

سه پیش‌بینی مهم رئیس سابق سازمان سیا درباره سوریه

سه پیش‌بینی مهم رئیس سابق سازمان سیا درباره سوریه

روزنامه یدیعوت آحارنوت چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی به نقل از رئیس سابق سازمان سیا نوشت بهترین گزینه برای اداره سوریه بشار اسد است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت اینترنتی این روزنامه اسرائیلی، مایکل هیدن رئیس سابق سازمان سیا گفته است چه خوشتان بیاید یا نیاید بهترین گزینه برای اداره سوریه همچنان بشار اسد است.

این ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که تا سال 2009 میلادی ریاست سازمان سیا را عهده دار بود همچنین فاش کرده است که واشنگتن میلیون ها دلار کمک های غیر نظامی و یا غیر کشنده در اختیار مخالفان مسلح بشار اسد قرار داده است. 

این مقام بلندپایه سابق آمریکایی اوضاع سوریه را در اثر سیاست های اشتباه واشنگتن بسیار وحشتناک توصیف کرده و سپس نتیجه گیری کرده است که در چنین شرایطی بهترین آرزویی که می توان کرد این است که بشار اسد همچنان بتواند در قدرت بماند.

هیدن که روز جمعه برای کارشناسان تروریسم بنیاد جیمز تاون صحبت می‌کرده،  یک نتیجه‌ی احتمالی جنگ داخلی سوریه را پیروزی بشار اسد برمخالفان خود توصیف کرده و آن را نتیجه ای مطلوب دانسته است.

احتمال دومی که او مطرح کرده، تجزیه سوریه است که به معنای پایان توافقنامه تاریخی سایکس-پیکو میان دو امپراطوری انگلیس و فرانسه پس از جنگ جهانی اول در سال 1916 میلادی خواهد بود. 

 رئیس سابق سازمان سیا هشدار داده است، اگر سوریه تجزیه شود، به معنای اعلام رسمیِ پایان توافقنامه سایکس- پیکو خواهد بود که ممکن است به سرعت هرج و مرج را به کشورهای لبنان، اردن و عراق گسترش دهد.

او افزوده است هر یک از دو کشور سوریه و عراق ممکن است دست‌کم به دو بخش شرقی و غربی و احتمالاً بخش‌های شیعه و سنی و حتی کردنشین تجزیه شوند.

احتمال دیگری که هیدن در خصوص جنگ داخلی سوریه مطرح کرده و آن را بدترین و خطرناک ترین احتمال توصیف کرده است، پیروزی گروه‌های افراطی اسلامی و تروریست‌های جهادی (تکفیری) در این نبرد و تسلط آنان بر بخش جغرافیایی بسیار قابل توجهی در خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) خواهد بود.

او تاکید کرده است در این صورت آینده تیره و تاریکی در انتظار جهان خواهد بود که سبب می شود امیدوار باشیم بشار اسد همچنان در قدرت باقی بماند.

52261

 

کد N13971

وبگردی