آفتاب

بان کی‌مون خواستار مجازات عاملان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه شد

بان کی‌مون خواستار مجازات عاملان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه شد

ایسنا نوشت:

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به گزارش اخیر کارشناسان سلاح‌های شیمیایی مبنی بر استفاده احتمالی از این سلاح‌ها در پنج نقطه از سوریه، از اعضای سازمان ملل خواست تا عاملان استفاده از این سلاح‌ها را مجازات کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آلمان، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش اخیر کارشناسان شیمیایی در سوریه مبنی بر اینکه احتمالا از این سلاح‌ها در پنج نقطه از سوریه استفاده شده، گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی اقدامی ناقض قوانین بین‌المللی است و جامعه جهانی باید به عنوان مسئولیتی اخلاقی و سیاسی عاملان استفاده از این سلاح‌ها را مجازات کند.

وی افزود: گزارش کارشناسان شیمیایی حاکی از آن است که از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان و پایگاه‌های نظامی در شماری از مناطق سوریه استفاده شده است. کارشناسان تاکید کردند که سلاح‌های شیمیایی در مناطقی چون خان العسل، غوطه، جوبر، سراقب و اشرفیه استفاده شده است اما هنوز به طور حتمی تاکید نشده که آیا این سلاح‌ها در بحریه و شیخ مقصود استفاده شده است یا خیر.

دبیرکل سازمان ملل گفت: به رغم آن که بازرسان شیمیایی قادر نیستند به شکل مستقل درباره تمامی جزئیات تحقیق کنند، اما تحقیقات انجام شده و ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد سلاح‌های شیمیایی به

وی همچنین از پیشرفت‌های حاصل شده در قطعنامه 2118 شورای امنیت در خصوص سوریه و تلاش‌های هیات اعزامی سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به سوریه در انهدام سلاح‌های شیمیایی این کشور استقبال کرده و گفت، جامعه جهانی از سوریه انتظار دارد که تمامی تعهداتش در خصوص انهدام سلاح‌های شیمیایی تا پیش از اواسط سال آتی میلادی پایبند باشد.

بان کی مون در پایان با تاکید بر لزوم حل بحران سوریه جهت بازگرداندن ثبات و امنیت به خاورمیانه، از تمام طرف‌های درگیر در سوریه خواست به خشونت‌ها پایان دهند.

5252

کد N13757

وبگردی