آفتاب

اعدام شوهرعمه «اون»

اعدام شوهرعمه «اون»

گروه بین‌الملل: دومین فرد قدرتمند کره‌شمالی که پیش از این به‌عنوان استاد رهبر این کشور شناخته می‌شد مدت کوتاهی پس از برکناری از همه سمت‌های مهم و ارشدش با تبدیل شدن به یک «خائن» و برگزاری دادگاهی کوتاه اعدام شد.

جهان > آسیا- گروه بین‌الملل:
دومین فرد قدرتمند کره‌شمالی که پیش از این به‌عنوان استاد رهبر این کشور شناخته می‌شد مدت کوتاهی پس از برکناری از همه سمت‌های مهم و ارشدش با تبدیل شدن به یک «خائن» و برگزاری دادگاهی کوتاه اعدام شد.

این مجازاتی سخت است که مهم‌ترین تغییر و تحول در راس هرم قدرت در این عجیب‌ترین کشور جهان به‌حساب می‌آید. این اعدام از آن جهت اهمیت دارد که برخلاف روال گذشته کره‌شمالی نه به‌صورت مخفیانه بلکه با اعلام رسمی صورت گرفت. مقام‌‌های کره‌شمالی که با دسترسی نداشتن رسانه‌ها به این کشور می‌توانستند بدون سر و صدا همه‌‌چیز را تمام کنند به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند که چانگ سونگ تائک، شوهر عمه رهبر کره‌شمالی که تا پیش از این در بسیاری از تصاویر پشت سر کیم جونگ اون، رهبر جوان این کشور دیده می‌شد به جرم تلاش برای براندازی حکومت، خائن شناخته شده و حکم اعدام او به اجرا گذاشته شده است. مقام‌های پیونگ یانگ گفته‌اند که او رهبری این کشور را به چالش کشیده و داخل حزب حاکم کره‌شمالی جناحی رقیب تشکیل داده بود.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی با اعلام این خبر تأکید کرده که چانگ سونگ تائک در دادگاه ویژه نظامی به جرائم خود اعتراف کرده است. این خبرگزاری در خبر خود با به‌کار بردن مجموعه‌ای از صفات زشت درباره کسی که تا همین چند وقت قبل یکی از مهم‌ترین چهره‌های رهبری این کشور بود او را فردی «بدتر از سگ» خوانده است که در همه سال‌های گذشته به فکر پیاده کردن برنامه‌های خود برای خیانت بوده است. به گفته این خبرگزاری، چانگ سونگ تائک در تمامی سال‌های حضورش در قدرت در فکر خیانت بوده اما در دوره‌های گذشته موقعیت لازم را پیدا نکرده است.

چانگ سونگ تائک از نفوذ گسترده‌ای در میان نظامیان برخوردار بود و بسیاری او را عامل انتقال آرام قدرت در این کشور پس از مرگ کیم جونگ ایل و حمایت نظامیان از رهبری کوچک‌ترین پسرش می‌دانستند. گفته می‌شود این چهره قدرتمند در سال‌های گذشته برای آماده شدن کیم جونگ اون، نقش استاد او را داشته و تلاش کرده تا این جوان ۲۹ یا ۳۰ ساله را با زیر و بم سیاست آشنا کند.

هفته گذشته به‌صورت ناگهانی خبرهای برکناری چانگ سونگ تائک از تمامی سمت‌هایش و اخراجش از حزب منتشر شد و مدت کوتاهی بعد تصاویر بازداشت او توسط نظامیان در میان یک جلسه رسمی به‌دست رسانه‌ها رسید. او به‌عنوان معاون کمیسیون پرقدرت دفاع ملی، در قلب رهبری این کشور کمونیستی جایگاه مهمی داشت. کسی که حداقل به‌صورت غیررسمی در تمامی سال‌های گذشته به‌عنوان مرد شماره ۲ کره‌شمالی شناخته می‌شد علاوه بر این یکی از چهره‌های اصلی امور اقتصادی در کره‌شمالی بود و به‌طور مرتب مذاکرات با چین، نزدیک‌ترین متحد پیونگ یانگ را به‌عهده داشت.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ چانگ سونگ تائک به بخش اداری حزب حاکم راه‌یافت و رفته‌رفته به رده‌های بالا دست پیدا کرد. آشنایی و ازدواج او با کیم کیونگ هی، عمه رهبر کره‌شمالی در سال ۱۹۷۲ هم در ترقی سریع او در قدرت تأثیر زیادی داشت. در سال ۲۰۰۴ او برای مدتی از صحنه‌های عمومی ناپدید شد و منابع اطلاعاتی کره‌جنوبی از بازداشت خانگی‌اش خبر دادند ولی در سال ۲۰۰۹ با انتصاب در کمیسیون دفاع ملی مقامی بسیار حساس پیدا کرد.

در مراسم خاکسپاری کیم جونگ ایل دیده شدن او درست پشت سر رهبر جدید کره‌شمالی او را مردی مهم در قدرت این کشور نشان می‌داد. حالا اما اعدام علنی او گمانه‌زنی‌های مختلفی را درباره این کشور همیشه مرموز به‌وجود آورده است. برخی این اعدام را نشانه اختلاف‌های شدید در راس قدرت این کشور می‌دانند و گروهی عقیده دارند که اعلام رسمی این مجازات سخت، هم هشداری به دیگران به‌حساب می‌آید و هم تلاشی از سوی اون برای تثبیت قدرت خود بعد از پشت سر گذاشتن دوران انتقال با کنار گذاشتن یک چهره قدرتمند است.

کد N13646

وبگردی