آفتاب

اوکراین تمام معترضان زندانی را آزد کرد 

اوکراین تمام معترضان زندانی را آزد کرد 

دادگاهی در اوکراین امروز جمعه رای به آزادی تمام افرادی داد که در جریان اعتراضات سه هفته اخیر این کشور بازداشت شده بودند. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دولت اوکراین با هدف پایان دادن به ناآرامی های موجود در این کشور اقدام به آزاد کردن افرادی کرد که در جریان اعتراضات سه هفته اخیر بازداشت شده بودند. 

هر چند این افراد آزاد شده اند، اما پرونده های آنها همچنان در جریان است. آزادی این افراد در پی سفر اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی به کی یف، و گفتگوی آنها با مقامات اوکراین برای پایان دادن به ناآرامی های این کشور انجام می شود. 

در جریان اعتراضات روزهای اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور محسوب می شود بیش از 500 هزار معترض در خیابان های کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند.

اعتراضات اوکراین از  سه هفته قبل و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه گرفته شده است.

اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۹ برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد. هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.

نمايندگان اتحاديه اروپا و کشورهاي ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراين در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بيانيه مشترکی را در اين زمينه امضا کردند، اما طی سالهای اخير، روابط سياسی اقتصادی بين اتحاديه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش يافت و بلاروس نيز مانند ارمنستان ترجيح داد برای حفظ روابط بهتر با روسيه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپيوندد.

اوکراين نیز در همین مسیر در تصميمی ناگهانی عضويت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعليق درآورد. اهميت استراتژيک اين شش کشور بديهی است البته در اين ميان، اوکراين با جمعيتي ۴۶ ميليونی و منابع طبيعی و انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است. اتحاديه اروپا، در سه سال اخير بيش از دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون يورو در اين زمينه سرمايه گذاری کرده، اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.

کد N13541

وبگردی