آفتاب

افخم: مسوولیت عواقب اقدامات نسنجیده بر عهده آمریکا است

افخم: مسوولیت عواقب اقدامات نسنجیده بر عهده آمریکا است

ایرنا نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم های اخیر وزارت خانه های خزانه داری و خارجه آمریکا در مورد به اصطلاح ˈتحریم های جدید آمریکا علیه حامیان برنامه اتمی ایرانˈ گفت: متاسفانه شاهد سر در گمی جدی در رویکرد، تصمیمات و اظهارات مقامات آمریکایی هستیم و مسوولیت عواقب اقدامات نسنجیده تماما بر عهده دولت آمریکا است.

«مرضیه افخم» تاکید کرد: در حالی که مقامات دولت آمریکا به ظاهر در حال توجیه بخش های قانونگذاری ایالات متحده برای خودداری از تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب پیشبرد طرح اقدام مشترک جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+٥ هستند، ازسوی دیگر در اقدامی سوال برانگیز وزارت های خزانه داری و خارجه آمریکا در اقدامی غیر سازنده و در مسیر رویکردهای قبلی که بارها از سوی مقامات بلندپایه آمریکا ناموفق بودن آن به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است، مجددا به این اقدام تکراری و بی فایده مبادرت کرده و مجموعه هایی از ایران و چند شرکت خارجی را در فهرست تحریم ها قرار داده اند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه گروهی در داخل و خارج از دولت امریکا تلاش دارند توافق ژنو را از بین ببرند، گفت: این افراد با درک ناقص و بدفهمی خیال می کنند که تحریم ها و نه رسیدن به تفاهم راه حل نهایی است.

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی های منطقی طرف های گفت و گو در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، ضمن انتقاد شدید از اقدام اخیر افزود: این گونه اقدامات را غیرسازنده و خارج از مسیر تفاهم انجام شده در ژنو ارزیابی کرده و دولت ایالات متحده آمریکا را به پایبندی، واقع بینی و مرعوب نشدن در برابر برخی تندروهای مخالف روند مذاکرات ژنو توصیه می کنیم.

وزارت دارایی آمریکا روز گذشته اسامی 19 فرد و شرکت های ایرانی و خارجی را به فهرست تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران افزود.

بر اساس بیانیه روز پنجشنبه وزارت دارایی آمریکا، شرکت های عیوض تکنیک، مارو صنعت، نگین پرتو خاور، صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوایی ایران تحریم شده اند.

شرکت مید اویل آسیا، شرکت سنگا تانکر که در سنگاپور به ثبت رسیده اند و شرکت فرلاند نیز که گفته می شود در انتقال تانکر به تانکر نفت ایران فعالیت داشته است، تحریم شده اند.

این تحریم ها در حالی است که بر اساس توافق نامه ژنو که سوم آذر ماه جاری میان ایران و 1+5 صورت گرفت، ایران متعهد شد بخشی از فعالیت های هسته ای خود را با حفظ ماهیت آنها، کند یا متوقف سازد و 1+5 نیز نه تنها در 6 ماه آینده تحریمی علیه این کشور اعمال نکند بلکه بخشی از تحریم ها را نیز رفع کند.

/27212

کد N13528

وبگردی