آفتاب
در پی مهلت ابراهیمی به دمشق و مخالفان مطرح شد؛

نگرانی غرب از تشدید شکاف میان مخالفان سوری/ تقویت موضع اسد در پی پیروزیهای پیاپی بر تروریستها

نگرانی غرب از تشدید شکاف میان مخالفان سوری/ تقویت موضع اسد در پی پیروزیهای پیاپی بر تروریستها

اگر چه نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، مهلتی را برای دولت و مخالفان سوری برای تعیین نمایندگانش در کنفرانس ژنو 2 مشخص کرده، اما تشدید شکاف میان مخالفان سوری و به اوج رسیدن درگیری میان گروههای مسلح تروریستی، سبب افزایش نگرانی محور ضد سوری شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار، یک دیپلمات عرب گفته است چالش بزرگ در خصوص کنفرانس ژنو 2، هیئت مخالفان سوری است که تا کنون توافقی درباره آن وجود ندارد.

به گفته وی، سلیم ادریس فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد در 26 نوامبر گفته بود ارتش آزاد این کنفرانس را تحریم خواهد کرد و به جنگ ادامه خواهد داد.

 ائتلاف موسوم به ملی مخالفان سوری که نفوذ چندانی بر گروه های مسلح داخل سوریه ندارد، گفته است آماده حضور در کنفرانس است، اما خواهان آن است تا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نقشی در هیچ دولت انتقالی نداشته باشد.

یک دیپلمات غربی هم گفته است هر روز که می گذرد، مخالفان دچار پراکندگی و دودستگی و شکاف بیشتری می شوند، باید از حضور و وحدت آنها اطمینان حاصل کنیم، این بزرگترین چالش است.

 الابراهیمی 20 دسامبر با مقامات آمریکا و روسیه در ژنو دیدار می کند تا مسئله فهرست میهمانان نشست وزارتی را که دیدگاههای مختلفی به ویژه درباره دعوت از ایران وجود دارد، حل و فصل کند. الابراهیمی گفته است خواهان مشارکت ایران و عربستان است.

 بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که پیروزی های نظامی متعدد در برابر گروههای تروریستی مسلح، موضع وی را تقویت کرده است، گفته است نمایندگانی را به کنفرانس ژنو خواهد فرستاد، اما هیچ پیش شرطی را نخواهد پذیرفت و هر توافقی را به همه پرسی عمومی خواهد گذاشت، اما برخی شخصیتهای اپوزیسیون می گویند در همه پرسی، تقلب خواهد شد. تا کنون مدت زمان برگزاری کنفرانس صلح در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو مشخص نشده است.

 از سوی دیگر یک دیپلمات غربی گفته است جمع کردن دو طرف(دولت و مخالفان سوری) در یک اتاق دستاورد بزرگی خواهد بود، اما این آغاز کار خواهد بود و احتمال دارد این روند و برگزاری چندین دور نشست یک سال طول بکشد.

کد N13370

وبگردی