آفتاب

همکاری ایران-روسیه‌ برای توافق نهایی هسته‌ای‌/ لاوروف: نتیجه مذاکرات ژنو تایید حق‌غنی‎سازی ایران است

همکاری ایران-روسیه‌ برای توافق نهایی هسته‌ای‌/ لاوروف: نتیجه مذاکرات ژنو تایید حق‌غنی‎سازی ایران است

وزرای امورخارجه ایران و روسیه بعد از نشست دوجانبه، در کنفرانس خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز چهارشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نشست خبری مشترک روابط دو کشور را مبتنی بر منافع مشترک و اساسی و در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی برشمرد.

وی این روابط را دراز‌مدت و اساسی خواند و با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در بیشکک و گفت‌وگوی اخیر آنها خاطرنشان کرد: این روابط گسترش بیشتری پیدا کرده و تماس‌ها بین وزرای خارجه و سایر اعضای کابینه و رفت و آمدهای مقامات دو کشور گسترش یافته است که امیدواریم این رفت و آمدها زمینه همکاری‌های گسترده‌تر دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و سایر همکاری‌ها را در جهت منافع دو کشور موجب شود.

در ادامه اهم اظهارات وزیر امورخارجه به نقل از فارس آمده است:
* نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم گروه 5+1 و دوست ایران در این گروه بسیار برجسته است. در گفت‌وگوهای امروز از آقای لاوروف و همکارانش به خاطر ایفای نقش مثبت تشکر کردم. نقش روسیه در جلوگیری از بحران و فاجعه منطقه‌ای و در حمله نظامی به سوریه بسیار مثبت بود.

*همکاری بسیار خوبی بین تهران و مسکو وجود دارد، این همکاری‌ها حتما به صلح و امنیت در منطقه و در عرصه بین‌الملل کمک خواهد کرد.خوشحالم که دوست قدیمی‌ام را در تهران می‌بینم و امیدوارم سفر ایشان آغاز دیگری برای روابط گسترده و سازنده دو ملت ایران و روسیه باشد.

* گفت‌وگوها با لاوروف حول محور روابط دراز‌مدت همه‌جانبه بین ایران و روسیه بود. در خصوص همکاری‌ها در دریای خزر، همکاری‌های اقتصادی دراز‌مدت دوجانبه، رایزنی درباره موضوعات منطقه و همکاری در حوزه هسته‌ای نیز بحث و تبادل نظر شد و توافق کردیم که برای ادامه مشورت‌های سیاسی ساز و کار و برنامه‌ریزی زمانبندی تعریف کنیم که این مشورت‌ها بسیار گسترده‌تر از گذشته و به طور برنامه‌ریزی شده و مرتب بین مقامات دو کشور جریان داشته باشد.

* توافق کردیم که یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی به زودی برگزار و همکاری‌های دراز مدت دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

*در خصوص موضوع سوریه و نشست ژنو 2 و ضرورت بررسی راهکارها برای پایان دادن به خشونت و افراط در منطقه، همکاری درباره آینده افغانستان، حضور فعالتر ایران در سازمان شانگهای و مسائل مربوط به اجرای برنامه اقدام مشترک که در ژنو بین ایران و 5+1 به توافق رسید و ضرورت پیگیری اجرای این برنامه و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل دادن به مرحله نهایی که مرحله دشوار ما در مذاکرات با 5+1 خواهد بود نیز بحث و گفت‌وگو شد.

*{در پاسخ به سوال خبرنگار اینترفاکس درباره پیگیری‌های ایران در موضوع S300 }: ما کماکان به اجرای توافقات گذشته اصرار داریم، در سفر اخیر معاون نخست‌وزیر روسیه گفت‌وگوهایی با مقامات دفاعی ایران صورت گرفت و این گفت‌وگوها کماکان بین مقامات دو کشور ادامه خواهد داشت و امیدواریم با توجه به روابط بسیار خوب دو کشور و افق‌های بسیار جدی همکاری در حوزه‌های مختلف به صورت دراز مدت و راهبردی دو طرف بتوانند این موضوع را به نحو قابل قبولی حل و فصل کنند.

* ما با همه کشورهای عضو 5+1 در حاشیه‌ نشست ژنو گفت‌وگو کردیم البته به دلیل نزدیکی و مواضع ما با روسیه مذاکرات ما با این کشور گسترده‌ بود و هم من و آقای لاوروف و هم همکاران روزانه چندین دور گفت‌وگو داشتیم که چند مورد آن علنی شد و گفت‌وگوی مشترکی نیز با وزیر خارجه تیم داشتیم که در مطبوعات انعکاس یافت.گفت‌وگوهای ژنو مجموعه‌ای از مذاکرات چندجانبه و دوجانبه رسمی و غیررسمی است که باعث می‌شود به توافق برسیم.

* نکته‌ای که ما و روسیه و بسیاری از کشورهای عضو جامعه بین‌المللی در آن اتفاق‌نظر داریم این است که سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد و باید به دنبال راه‌حل سیاسی بود و تنها راه رسیدن به راه‌حل در سوریه از طریق گفت‌وگوی سیاسی بدون پیش‌شرط است.کشورهای خارجی نمی‌توانند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند.

*اکثر اعضای جامعه بین‌الملل و کشورهایی که در روند مذاکرات ژنو 1 نقش موثری داشتند به طور رسمی این مسئله را پذیرفته‌اند و امیدواریم بر این اساس مذاکره در ژنو 2 شکل بگیرد و به این فاجعه انسانی در منطقه که ابعاد خطرناکی دارد پایان داده شود.

* در چند ماه گذشته گفت‌وگوهای خوبی با دوستان روسی در مورد گسترش همکاری‌ها در حوزه‌ رآکتور و نیروی هسته‌ای داشتیم و در برخی موارد در حال نزدیک شدن به توافق و اقدامات اجرایی می‌باشیم و امیدواریم در این زمینه‌ها و با گسترش همکاری‌ها، زمینه برای تامین منابع متنوع انرژی در کشور را فراهم و از دستاوردهای دیگر انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و نیروگاه‌ها از جمله تامین آب شیرین استفاده کنیم. اینها مجموعه فعالیت‌هایی است که با دوستان روس و سایر کشورها در برنامه‌ داریم و با توجه به تاریخچه همکاری‌های ما با روسیه حتما نگاه و اولویت ما گسترش این همکاری‌ها با روسیه است که اقدامات مفیدی در این زمینه صورت گرفته است.

لاوروف: مذاکرات مفیدی با ظریف و همکارانش داشتم/ تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود

در ادامه این نشست خبری، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه جمهوری فدراتیو روسیه که به تهران سفر کرده است، به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد که اهم آن به نقل از فارس و مهر می آید؛

* با ظریف و همکارانش مذاکرات مفیدی داشتیم، عزم دو کشور برای توسعه روابط در تمام زمینه‌ها است. توسعه همکاری‌ها بر اساس توافق بین روسای جمهور دو کشور در بیشکک خواهد بود.

* زمینه توسعه روابط اقتصادی بسیار خوب است، همچنین برای تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور توافق کردیم.ما بر گسترش روابط فرهنگی تأکید داریم زیرا گسترش این روابط به شناخت دو کشور از هم کمک می‌کند.

* درباره نشست ژنو و توافق حاصل شده بین ایران و 1+5 نیز گفت‌وگو شد و نتایج حاصله از جمله حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی گفت‌وگو شد. درک مشترکی درایم که توافق ژنو باید توسط تمام طرفین به اجرا گذاشته شود و بسیار فشرده و هدفمند کار می‌کنیم تا به مرحله بعدی حل و فصل و عادی‌سازی این مسئله برسیم و این مسئله به طور کامل حل و فصل شود.

*{در پاسخ به این سوال که توافقات ژنو چه زمانی نهایی می‌شود}: اینها به شرایط مختلف بستگی دارد.

*‌استفاده از زور برای حل و فصل مسائل به هیچ عنوان پذیرفته نیست و ما نگران مسائل کنونی در سوریه هستیم و از توقف خونریزی در این کشو ر و حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کیم و معتقدمی تمامی فرقه‌ها، گروه‌ها و مذاهب دارای حقوق برابر هستند و باید احساس اطمینان کنند و در پروسه سیاسی حضور داشته باشند.

*در نشست ژنو دو که قرار است درباره سوریه برگزار شود، بر حضور تمام طرف‌ای سوری و بازیگران خارجی که می‌توانند کمک کنند تا به نتایج مثبتی دست یافت تأکید داریم.

* حضور ایران در نشست ژنو دو و دعوت از آن برای این نشست بسیار مهم است.

*علاقمندیم که درباره افغانستان همکاری منطقه‌ای داشته باشیم تا ملت افغانستان بتوانند مشکلات‌شان را پشت سر بگذارند. تهدیدات تروریستی در افغانستان کم نشده و کشت و تولید مواد مخدر در حال افزایش است، ما و ایران باید به همسایه خود کمک کنیم تا این تهدیدات را برطرف و زندگی صلح آمیزی داشته باشند.

* ما در صدد گسترش روابط و افزایش همکاری‌ها در خصوص مسئله عراق هستیم تا ثبات دراین کشور برقرار و به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در این کشور کمک کند. وجود تروریسم در عراق بسیار نگران‌کننده است. هفت هزار نفر در سال جاری بر اثر عملیات تروریستی در عراق کشته شده‌اند که بسیار بیشتر از تعدادی است که در افغانستان کشته شده است. ما و همکاران ایرانی علاقمندیم که نیروهای خود را برای کمک به تأمین ثبات در عراق بسیج کنیم.

*همه کشورهای حاشیه دریا خزر باید به آماده‌سازی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و توافق در این زمینه کمک کنند. ما بر لزوم همکاری‌‌ها در زمینه‌های مختلف به خصوص همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردیم تا منطقه‌ای باثبات را پیش رو داشته باشیم.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات ایران با 1+5 با ژنو}: زمان زیادی برای دستیابی به مذاکرات در این توافق ثبت شده، توافقاتی صورت گرفت که بایستی دو طرف آن را انجام دهند و کمیته‌ای که شکل می‌گیرد به این پروسه کمک می‌کند و رایزنی‌ها بین ایران و آژانس به حل و فصل مسائل و سوالات آژانس کمک می‌کند.

*برخی مواقع شنیده می‌شود که کشوری نسبت به برگزاری نشست ژنو دو رضایت ندارد، ‌بالاخره این نشست باید برگزار شود و هر تلاشی برای عدم برگزاری آن عدم پایبندی به خواست جامعه بین‌‌المللی خواهد بود. ایران از جمله کشورهایی است که می‌تواند تأثیر زیادی در موضوع سوریه داشته باشد. نباید در گفت‌وگوها بین سوری‌ها دخالت کرد و باید به آنها کمک کرد تا پشت میز مذاکره بنشینند تا به توافق برسند.

*بسیار اهمیت دارد که نشست ژنو دو برای تحقق اعلامیه ژنو یک برگزار شود و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در نشست ژنو دو شرکت کند.

* ما علاقمند به ادامه همکاری‌ها با ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و از طرح‌های ایران برای احداث رآکتورهای جدید همچون راکتور بوشهر که با آب سبک کار می‌کند آگاه هستیم و هیچ قطعنامه شورای امنیت احداث چنین نیروگاهی را ممنوع نکرده است.

* در ژنو توافق شد که مسئله ایران مرحله به مرحله به نتیجه برسد که یکی از این مراحل پذیرش حق ایران برای انرژی صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی است و البته حل شدن سئوالات آژانس و اینکه برنامه ایران کاملا تحت نظر آژانس ادامه یابد.

/27220

 

کد N13018

وبگردی