آفتاب
اتفاقات هفته روز هفته؛

اتفاق تلخی که پس از قرعه‌کشی رخ داد/ تکلیف فوتبالی‌ها مشخص شد!

اتفاق تلخی که پس از قرعه‌کشی رخ داد/ تکلیف فوتبالی‌ها مشخص شد!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: قهرمانی کاراته‌ در آسیا، قرعه‌کشی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا، حمله کاربران ایرانی به صفحه منتسب به لیونل مسی، بازگشت بنا به کشتی، برگزاری مجمع انتخاباتی سه فدراسیون و لغو یک مجمع و ... اتفاقات خوب و بدی بود که ورزش ایران این هفت روز رو به پایان را با آن سپری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته رو به پایان جزو هفته‌های به یادماندنی برای ورزش بود از این حیث که مراسم قرعه‎کشی جام جهانی 2014 برزیل برگزار و مشخص شد که تیم ملی فوتبال ایران در این رویداد بزرگ باید مقابل چه تیم‌ها و بازیکنانی قرار بگیرد. البته بیشتر از نتیجه قرعه‌کشی و معرفی حریفان ایران، این حاشیه‌های مراسم برگزار شده در برزیل بود که فوتبال ایران را درگیر خود کرد؛ حاشیه‌هایی مانند حمله کاربران ایرانی به صفحه شخصی بازیکن بزرگی به نام لیونل مسی.

البته فوتبال ایران در این هفت روز ورزش یک قرعه‌کشی بزرگ دیگر را هم تجربه کرد که مربوط به لیگ قهرمانان آسیا می‌شد و مشخص شدن وضعیت گروه‌بندی چهار نماینده باشگاهی‌مان در این مسابقات.

این هفت روز ورزش برای دیگر رشته‌ها و فدراسیون‌ها هم خبرها و اتفاقات خاص خودش را داشت. فدراسیون‌هایی مانند هاکی، کوهنوردی و صعودهای ورزشی و ورزش‌های سه گانه که وضعیت مدیریت آنها مشخص شد، اسکی که مجمع انتخاباتی آن به دلیل حاضر نشدن اعضا لغو شد، کاراته که ورزشکارانش در مسابقات قهرمانی آسیا قهرمان شدند، کشتی که شاهد بازگشت محمد بنای خود بود، دوچرخه سواری که شاهد افشاگری برخی ورزشکاران این رشته  در رابطه با آگاهی رئیس از دوپینگ آنها بود و ...

مهمترین اتفاقات ورزش کشور در این هفته رو به پایان عبارت است از:

قهرمانی کاراته کاران در آسیا
پرونده دوازدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا که در امارات جریان داشت، جمعه گذشته در حالی بسته شد که تیم ملی بزرگسالان ایران با کسب 7 مدال طلا، 4 مدال نقره و 5 مدال برنز برای نخستین بار موفق شد در مجموع دو رده مردان و زنان بر سکوی اول قاره کهن بایستد و قهرمان شود. حمیده عباسعلی، مجید حسن‌نیا، هامون درفشی‌پور، بهمن عسگری، سجاد گنج‌زاده و تیم‌های کومیته بانوان و مردان (مدال طلا)، پگاه زنگنه و ذبیح‌الله پورشیب به همراه تیم‌های کاتا مردان و بانوان (مدال نقره) و مهسا افسانه، سحرکرجی، فاطمه چالاکی، سعید احمدی، دلارام دوستی (مدال برنز) مدال‌آوران ایران در این بخش از مسابقات بودند.

همچنین در رده سنی نوجوانان و جوانان تیم ایران که موفق به کسب 5 مدال طلا، 5 مدال نقره و 6 مدال برنز  شده بود بعد از ژاپن در رده دوم قرار گرفت. بر این اساس در مجموع رده‌بندی مدال‌های رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، کاروان کاراته ایران با مجموع 32 مدال (12 طلا، 9 نقره و 11 برنز) در رده دوم قرار گرفت.

تهدید دایی به جدایی از پرسپولیس
علی دایی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس جمعه شب گذشته پس از پیروزی تیمش برابر ذوب آهن و به خاطر شعارهایی که برخی از تماشاگران علیه مربی دروازه‌بان‌های این تیم مطرح کردند، تهدید به جدایی از جمع سرخپوشان کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از تماشاگرنماها به غلامپور توهین کردند. من این مسئله را پیگیر خواهم بود که از کجا آب می‌خورد. اگر نتوانم متوجه شوم که این بحث توسط چه کسانی مطرح شده، مطمئنا در پرسپولیس نمی‌مانم!

تثبیت صدرنشینی تراکتورسازی و صعود پرسپولیس
هفته هفدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد. در روز نخست این هفته از مسابقات سه دیدار برگزار شد که در هیچ یک از آنها گلی از خط دروازه‌ها عبور نکرد. در این روز از مسابقات و در ورزشگاه فولادشهر اصفهان دو تیم سپاهان و استقلال به تساوی رضایت دادند. نتیجه‌ای که در دیدار دو تیم فجرسپاسی شیراز و فولاد خوزستان نیز رقم خورد. در دیدار همزمان با این بازی نیز راه‌آهن مقابل سایپا با همین نتیجه متوقف شد.

سایر دیدارهای هفته هفدهم مسابقات لیگ برتر فوتبال جمعه گذشته برگزار شد. در این روز از مسابقات دو تیم استقلال خوزستان و مس کرمان هم به تساوی رضایت دادند اما تساوی که یک گل برای هر تیم داشت. تراکتورسازی تبریز در دربی این شهر با نتیجه 2 بر یک  گسترش فولاد را شکست داد و جایگاهش را در صدر جدول رده‌بندی مستحکم کرد. نفت تهران هم در قم 2 بر یک میزبان خود یعنی صبا را شکست داد. ضمن اینکه ملوان بندرانزلی در دیدار خانگی 3 بر صفر داماش گیلان را متحمل شکست کرد.

آخرین دیدار این هفته از مسابقات هم میان دو تیم پرسپولیس و ذوب آهن برگزار شد که طی آن شاگردان علی دایی با دو گل محمدرضا خلعتبری که در دقایق 21 و 59 به ثمر رسید مقابل تک گل حریف صاحب برتری شدند. تک گل اصفهانی‌ها را قاسم حدادی‌فر در دقیقه 49 وارد دروازه پرسپولیس کرد. پرسپولیس با کسب این پیروزی به رده سوم جدول رده‌بندی صعود کرد.

رویارویی ملی‌پوشان فوتبال با یاران مسی در جام جهانی
قرعه‌کشی مسابقات جام جهانی 2014 فوتبال جمعه شب گذشته در محل برگزاری این رقابت‌ها یعنی برزیل برگزار شد و طی آن تیم ملی فوتبال ایران در گروه F مرحله مقدماتی با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه شد. طبق برنامه اعلام شده تیم ملی فوتبال ایران نخستین دیدار خود در این مسابقات را 26 خردادماه سال آینده برابر نیجریه برگزار خواهد کرد. در چارچوب این مسابقات ایران 31 خردادماه به مصاف آرژانتین می‌رود و 5 تیرماه نیز با بوسنی و هرزگوین دیدار خواهد داشت.

شفیع؛ بازهم در جمع هاکی‌بازان 
مجمع انتخاباتی فدراسیون هاکی شنبه گذشته با حضور سه کاندیدا و به ریاست نصرالله سجادی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در این مجمع انتخاباتی بهرام شفیع که طی هشت سال گذشته نیز ریاست هاکی را برعهده داشت، از مجموع 38 رای ماخوذه، 22 رای را به خود اختصاص داد و برای چهار سال دیگر سکان هدایت هاکی را در دست گرفت. حمیدرضا گودرزی دیگر کاندیدای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون هاکی بود که با 16 رای نتوانست به این مهم دست پیدا کند. بهمن محمدرضایی دیگر کاندیدای ریاست فدراسیون هاکی بود که پیش از آغاز مجمع انصراف داد.

سرمربی فوتسال مردان، مدیر فنی بانوان شد
خسوس کاندلاس، سرمربی تیم ملی فوتسال مردان که این روزها تیم ملی فوتسال زنان را برای حضور در مسابقات جهانی اسپانیا تمرین می‌دهد، به عنوان مدیر فنی این تیم را در این مسابقات همراهی می‌کند.

مشاور رسانه‌ای وزیر ورزش و جوانان منصوب شد
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان یکشنبه گذشته طی حکمی دکتر حمید قاسمی را به سمت مشاور رسانه‌ای خود منصوب کرد.

هجوم ایرانی‌ها به مسی!
جمعه شب گذشته و بعد از پایان قرعه‌کشی جام جهانی 2014 برزیل و مشخص شدن همگروهی ایران با آرژانتین، صفحه منتسب به لیونل مسی در فیس‌بوک آماج حملات کاربران ایرانی قرار گرفت که برخی نظرها به شدت توهین‌آمیز بود. این اقدام با انتقاد گسترده رسانه‌ها مواجه شد و کمی بعد نظری منتسب به مسی در این خصوص منتشر شد که برای این افراد اظهار تاسف کرده بود. البته یکشنبه گذشته ایرانی‌ها بار دیگر به سراغ صفحات منتسب به لیونل مسی رفتند اما این بار هدف آنها عذرخواهی از این بازیکن بزرگ بود تا ذهنیت بدی نسبت به ایرانی‌ها پیدا نکند.

صبور در فدراسیون‌های ورزش‌های سه گانه
مجمع عمومی و انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های سه گانه دوشنبه گذشته در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در این مجمع محمد علی صبور دو مرحله رای‌گیری، با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس در این فدراسیون باقی ماند. صبور در دور اول انتخابات 17 و در دور دوم 24 رای به خود اختصاص داد.

یک ایرانی در میان 10 ورزشکار برتر سال 2013
كميته بين‌المللى پارالمپيک (IPC) دوشنبه گذشته بهترين ورزشكاران زن و مرد داراى معلوليت در سال 2013 را معرفى كرد. بر اساس فهرست اعلام شده زهرا نعمتى، قهرمان تيروكمان جهان در فهرست 10 ورزشكار برتر سال قرار گرفت.

بازگشت بنا به تیم ملی کشتی فرنگی
دوشنبه گذشته و به دنبال انتخاب حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی کشتی و بنا به پیشنهاد مشترک وی، رسول خادم، سرپرست فدراسیون کشتی و همچنین شورای فنی، محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن پس از ماه‌ها غیبت به این تیم بازگشت. این تصمیم به دنبال نشست روز یکشنبه بنا و خادم گرفته شد.

افشاگری یک ملی‌پوش
به دنبال محرومیت هشت ساله محمد پراش (به خاطر استفاده از مواد نیروزا) و مطرح شدن برخی اتهامات نسبت به فدراسیون قبلی دوچرخه‌سواری، حسنعلی ورپشتی هم آگاهی فدراسیون قبلی از دوپینگ دوچرخه‌سواران را تایید کرد. وی سه شنبه در این زمینه تاکید کرد که پیش از بازی‌های آسیایی گوانگجو با وجود مثبت شدن تست دوپینگم، زنگی‌آبادی اجازه حضور در این بازی‌ها را به من داد چراکه او فقط مدال می‌خواست!

زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی شد
مجمع انتخابات فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی سه‌شنبه در آکادمی ملی المپیک برگزار شد که طی آن رضا زارعی با کسب 29 رای از 39 رای ماخوذه به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. پیش‌تر محمود شعاعی به عنوان سرپرست فدراسیون کوهنوردی مشغول به کار بود که با وجود اعلام آمادگی اولیه و به خاطر بازنشسته بودن از حضور در انتخابات انصراف داد.

معرفی حریفان چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا
مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان 2014 آسیا سه شنبه در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی برگزار شد. تیم‌های استقلال و سپاهان - قهرمان‌های لیگ برتر و جام حذفی در فصل گذشته - همراه با تیم‌های تراکتورسازی و فولاد - تیم‌های دوم و سوم لیگ برتر - چهار نماینده ایران در این مسابقات هستند که با برگزاری مراسم قرعه‌کشی حریفان خود را شناختند.

بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته به نظر می‎رسد به جز سپاهان، نایب قهرمان آسیا در سال 2009 که با حریفان نامداری همگروه شده، سه نماینده دیگر دیدارهای راحت‌تری در مرحله گروهی داشته باشند. در هر صورت در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا و در گروه A استقلال به مصاف الریان قطر، الجزیره امارات و الشباب عربستان می‌رود. فولاد در گروه B با بنیادکار ازبکستان و الفاتح عربستان همراه با تیم پلی‌آف یک دیدار می‌کند. دیدارهای مقدماتی تراکتورسازی هم در گروه C مقابل الاتحاد عربستان، العین امارات و تیم دوم پلی‌آف برگزار می‌شود. سپاهان هم در گروه D به مصاف السد قطر، الهلال عربستان و الاهلی امارات خواهد رفت.

استقلال به سختی به یک هشتم نهایی رسید
آخرین دیدار مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی سه شنبه میان استقلال تهران و تیم دسته دومی کاسپین قزوین در ورزشگاه آزادی برگزار شد که طی آن آبی‌پوشان با تک گل مهرداد اولادی که در دقیقه 41 به ثمر رسید صاحب برتری شدند و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند. استقلال در این مرحله از مسابقات باید به مصاف ملوان برود.

حذف بانوی جودوکار ایرانی در مسابقات آسیایی بدون مبارزه
مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های جودوقهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا چهارشنبه در چین قرعه‌کشی شد و نمایندگان ایران حریفان خود در این رقابت‌ها را شناختند. این در حالی است که یکی از بانوان جودوکار ایران در این مسابقات بدون انجام مبارزه حذف شود. مبینا عزیزی، ملی‌پوش ایران در وزن 57- کیلوگرم بود که آی دی کارت شرکت در مسابقات را هم در این وزن گرفته بود ولی به دلیل اشتباه مسولان ثبت‌نام و نوشتن نام او بین ورزشکاران وزن 52- کیلوگرم، این ورزشکار ایران از مسابقات حذف شد. اعتراض مسئولان تیم ملی هم به جایی نرسید تا این بانوی جودوکار از دور مسابقات بدون حضور روی تاتمی حذف شود.

رئیس اسکی بازان انتخاب نشد
مجمع انتخاباتی فدراسیون هاکی که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود به دلیل غیبت دوازده نفر از روسای هیات‌های استانی و به حد نصاب نرسیدن اعضا، لغو شد. قرار بود این مجمع با حضور دوازده کاندیدا برگزار شود.

خسروی‌وفا در صدد افشای پشت پرده‌های کمیته ملی المپیک
محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک و نایب رئیس کمیته ملی المپیک به دنبال اختلاف‌های ایجاد شده میان وی با محمد علی‌آبادی قصد دارد طی جلسه‌ای پشت پرده پرونده‌های کمیته ملی المپیک را بازگشایی کند. خسروی‌وفا که از سوی رئیس کمیته ملی المپیک به دروغ گویی متهم شده ، گفته در این نشست که دوشنبه آینده برگزار خواهد شد، از اتفاقات پشت پرده جدیدی را افشا کند.

مدال‌آوری جودوکاران در روز نخست مسابقات قهرمانی آسیا
مسابقات جودو قهرمانی آسیا از روز چهارشنبه در "چنگ مای" چین آغاز شد. در این روز از مسابقات محمد رشنونژاد در وزن 55-کیلوگرم، حسین عربی در وزن 90+ و محمدرضا فتحی پور در وزن 66-کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند. کاویان بیرانوند هم در وزن 60-کیلوگرم پنجم شد.

کد N12834

وبگردی