آفتاب
تحولات آسیا/

ژاپن در پی تحکیم امنیت ملی خود در قبال چین است/ ساخت سه ناوشکن جدید کره جنوبی

ژاپن در پی تحکیم امنیت ملی خود در قبال چین است/ ساخت سه ناوشکن جدید کره جنوبی

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: انتشار پیش نویس اولین راهبرد امنیت ملی ژاپن، ابراز نگرانی چین بر تاثیر تحولات تایلند بر اوضاع منطقه و ساخت سه ناوشکن کره جنوبی از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

ژاپن

رسانه های ژاپنی با اشاره به انتشار پیش نویس نهایی اولین راهبرد امنیت ملی این کشور گزارش دادند که همزمان با افزایش تنش های ارضی پکن و توکیو در این پیش نویس بر لزوم داشتن یک ارتش قدرتمند، گسترش فعالیت های سازمان جاسوسی این کشور و فعالیت های نظارتی به منظور دفاع از حریم دریایی، هوایی و زمینی ژاپن، رزمایش های نظامی مشترک ژاپن و آمریکا و لغو ممنوعیت صدور تسلیحات تاکید شده است.

در این پیش نویس که در پی انتشار گزارشها درباره تصمیم چین برای ایجاد یک منطقه دفاع هوایی منتشر شد، درباره گسترش توان نظامی سریع چین و قابلیت های هسته ای و موشکی کره شمالی ابراز نگرانی شده و پیش بینی می شود که کابینه ژاپن این گزارش راهبردی را هفته آینده تصویب کند.

تایلند

اظهارات نخست وزیر تایلند درباره باقی ماندن در قدرت و استعفا نکردن و همچنین افزایش تنش ها در این کشور، چین را نگران کرد.

در همین حال هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین ثبات تایلند را برای پکن و تمام منطقه مهم خواند و بر لزوم حل بحران سیاسی در تایلند تاکید کرد.

معترضان تایلندی بر این باورند طرح پیشنهاد عفو سیاسی منجر به بازگشت تاکسین شیناوترا نخست وزیر سابق و برادر نخست وزیر کنونی به قدرت می شود. تاکسین شیناوترا که در سال 2006 در یک کودتا برکنار شد و هم اکنون در یک تبعید خودخواسته در خارج از کشور زندگی می‌ کند، اتهامات خود را درباره فساد مالی، سیاسی خوانده و آن را محکوم کرده است.

کره جنوبی

همزمان با افزایش تنش ها در شبه جزیره کره و ایجاد منطقه شناسایی دفاعی هوایی چین، کره جنوبی امروز چهارشنبه از ساخت سه ناوشکن جدید مدل آجیس در این کشور با هزینه سه میلیارد و 800 میلیون دلاری تا 10 سال دیگر و آماده باش جنگنده های این کشور خبر داد.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

کد N12710

وبگردی